CSS for menu og MS IE
Fra : Thomas Bo Søndergaar~

Dato : 04-04-05 15:35

Hej

Jeg har lidt problemer med menuen på min side. Når jeg den ses i
Internet explorer fungerer den kode, som gør at der (i en
ordentlig browser) bliver skiftet farve på det punkt musen er
henover.

Hjemmesiden er her:
http://vandpyt.dk/na-swim/

Stylesheet'et er her:
http://vandpyt.dk/na-swim/style/style.css

Koden som IE ikke kan finde ud af:
#menu div:hover {
   background-color: #FFFFFF;
   color: black;
}

Nogen som har en fiks løsning på dette problem, og evt. kan
fortælle mig hvad IE ikke fatter ved dette stykke kode?

Hilsen Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-04-05 16:30

> [...]
> Internet explorer fungerer den kode, som gør at der (i en
> ordentlig browser) bliver skiftet farve på det punkt musen er

Jeg ved ikke, om forklaringen er, at IE skal bruge et A tag
for at kunne afvikle/vise den ønskede effekt.

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 16:57

"Thomas Bo Søndergaard Madsen" <thomas@-NOSPAM-vandpyt.dk> skrev i en
meddelelse news:4251509f$0$43985$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Internet explorer fungerer den kode, som gør at der (i en
> ordentlig browser) bliver skiftet farve på det punkt musen er

Det er generelt en dårligt ide at anvende javascript til menuer, da det
afskærer nogle breugere. Hvad vil du i øvrigt opnå med det?

til links bruger man normal <a> elementer

Erstat dine <div> elementer med <a> elementer og kyl javascriptet ud, så
koden kommer til at se sådan her ud

   <a class="menulink" href="?page=2" title="Information om
foreningen">Information</a>

osv.

i din css fil retter du så det kommer til at se sådan her ud:

#menu a {
width: 140px;
padding-top: 5px;
display: block;
text-decoration: none;
color: black;
padding-bottom: 5px;
}

#menu a:hover {
background-color: #FFFFFF;

og det burde virke

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-04-05 17:26

Thomas Bo Søndergaard Madsen skrev:

>Koden som IE ikke kan finde ud af:
>#menu div:hover {
>   background-color: #FFFFFF;
>   color: black;
>}

IE forstår kun hover på links, du kan bruge
onmoseover/onmouseoverout istedet for.

<divstyle="background: black; color: white; width: 150px; height:
50px"
onmouseover = "this.style.color='red';"
onmouseout = "this.style.color='white';">

Tilpas selv farverne
--
Knud

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-04-05 17:42

Thomas Bo Søndergaard Madsen <thomas@-NOSPAM-vandpyt.dk> writes:

> [...]
> Internet explorer fungerer den kode, som gør at der (i en
> ordentlig browser) bliver skiftet farve på det punkt musen er

Læs lige den sætning en gang til :) Der mangler mindst et "ikke"!

> [...]
>
> Nogen som har en fiks løsning på dette problem, og evt. kan
> fortælle mig hvad IE ikke fatter ved dette stykke kode?

Det IE ikke fatter er :hover pseudoklassen på andet end A-elementer.
I CSS 1 kunne man kun putte :hover på A-elementer, mens man i CSS 2
kan putte den på alle elementer. IE forstår blot ikke særlig meget af
det "nye"[1] i CSS 2.

Løsningen er at bruge A-elementer, i det omfang det er muligt.

a.skullehavevaeretdiv {
display: block;
}

#menu a.skullehavevaeretdiv:hover {
}

Problemet med den løsning er at man ikke må have a-elementer inde i
andre a-elementer.

Held og lykke
/L
[1] CSS 2 blev en W3C Recommendation i maj 1998, ni måneder før IE 5
udkom.