Browse / Gennemse knap
Fra : Tine Gade

Dato : 04-04-05 13:29

Hej

Er det korrekt at der ikke er nogen fornuftige metoder til at
ændre teksten på "gennemse" knappen, sådan som jeg har læst i en
anden nyhedsgruppe?

Jeg vil blot gerne ha' at der står "Browse" på mine knapper i
stedet for "Gennemse", da alt andet på siderne er på engelsk...

Er der en løsning?

Tak,

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 13:50

"Tine Gade" <tinegade@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil blot gerne ha' at der står "Browse" på mine knapper i
> stedet for "Gennemse", da alt andet på siderne er på engelsk...
>
> Er der en løsning?

Næh.
Teksten på knappen er afhængig af operativsystemet på brugerens computer, så
engelsksprogede vil se 'Browse', mens dansksprogede vil se 'Gennemse' (Hvis
de bruger windows. På andre systemer kan det være anderledes).

/Per

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 04-04-05 13:56

Hej,

Tine Gade wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Er det korrekt at der ikke er nogen fornuftige metoder til at
> ændre teksten på "gennemse" knappen, sådan som jeg har læst i
Ja det vil jeg mene, det giver god mening at man ikke kan. Det er
noget sikkerheds noget :)

> Jeg vil blot gerne ha' at der står "Browse" på mine knapper i
> stedet for "Gennemse", da alt andet på siderne er på engelsk...
>
> Er der en løsning?
JA !!!
Jeg har ikke selv prøvet, men måske dette kan hjælpe dig
http://www.quirksmode.org/dom/inputfile.html

Jeg tror desvære ikke at man kan gøre det mere elegant men jeg
ved det som sagt ikke.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 04-04-05 14:17

Christian Jørgensen wrote:

> [...]
> noget sikkerheds noget :)

> JA !!!
> Jeg har ikke selv prøvet, men måske dette kan hjælpe dig

Når du selv skriver at man ikke kan ændre det, da det udgør en
sikkerhedsrisiko, burde du ikke have givet det link.

Blot min mening

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 14:30

"Christian Jørgensen" <crilledkNO-SPAM-TAK@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4251397b$0$43985$14726298@news.sunsite.dk...

> JA !!!
> Jeg har ikke selv prøvet, men måske dette kan hjælpe dig
> http://www.quirksmode.org/dom/inputfile.html

Det vil jeg nu ikke kalde en løsning, men en workaround med meget store
faldgruber
1) Den er afhængig af javascript
2) Brugeren kan ikke ombestemme sig og vælge en anden fil

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-05 14:53

Per Christoffersen skrev:

> Det vil jeg nu ikke kalde en løsning, men en workaround med meget store
> faldgruber
> 1) Den er afhængig af javascript

Det er korrekt at stylingen kun fungerer med javascript - men selve
filuploadet fungerer fint uden (brugeren ser bare et almindeligt
upload-element).

Sakset fra siden:
***
Now, the worst that can happen is that the script doesn't work, in which
case the user only sees the real input type="file". Less beautiful,
certainly, but still accessible.
***

> 2) Brugeren kan ikke ombestemme sig og vælge en anden fil

Det er ikke korrekt. Man kan sagtens vælge en anden fil - det der er
problemet med løsningen er at man ikke kan slette sit valg. Et par
sideproblemer:
- hvis filnavnet er længere end tekstboksen, kan man ikke se (eller
scrolle for at se) den skjulte del af navnet (der ofte er den man er
interesseret i)
- man kan ikke vælge filnavnet - fx for at kopiere det til et andet
program.

Alt i alt er metoden bestemt ikke uden problemer, men helt ubrugelig
mener jeg ikke den er. Jeg ville dog nok afprøve den ide som Peter-Paul
Koch angiver i slutningen - nemlig en "Clear"-knap der blot rydder
indholdsfeltet.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 15:52

> [...]
> mener jeg ikke den er. Jeg ville dog nok afprøve den ide som Peter-Paul
> Koch angiver i slutningen - nemlig en "Clear"-knap der blot rydder

Jeg synes nu bare, at det er en temmelig omstændig vej for at løse et
bittelille problem
(Som så altså heller ikke bliver helt løst)

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-05 22:01

Per Christoffersen skrev:

> Jeg synes nu bare, at det er en temmelig omstændig vej for at
> løse et bittelille problem

I forhold til hvor meget energi der bruges på at style sider i dag,
undrer det mig ikke at der er folk der gerne vil style fil-input.
--
Jens Gyldenkærne Clausen