<select> og onselect...
Fra : Anders H Nielsen

Dato : 29-03-05 17:21

Hej gruppe,

Forhåbentlig ka I afhjælpe et lille problem jeg har...

Jeg henter en mængde værdier(kategorier) fra en DB, der bli'r placeret i
en select-gruppe. Den har derudover en entry der hedder "ny kategori" og
når denne vælges, skal en lille text-boks komme frem/blive aktiv.

Altså noget ala (i pseudo-kode, da jeg er noget blank her...):

<select onselect="if selected option="NyKat"; textbox.boks(show)">
   <option> ... </option>
   <option> ... </option>
   <option> ... </option>
   <option> NyKat </option>
</select>
<input type="text" name="boks" hidden>

, eller noget? Værdier og onselect er sikkert slet ikke muligt, men var
bare mere for at fremme budskabet?

Tak,

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-05 23:00

Anders H Nielsen skrev:

> <select onselect="if selected option="NyKat";

Der er ikke nogen onselect-hændelse, men derimod en onchange-
hændelse. Den køres hver gang værdien af selectboksen skifter
(altså fx når man har valgt et element på listen).

Den valgte værdi kan fås ved hjælp af this.value.

Du kan se et eksempel på et script der tjekker værdien ved onchange
her: <http://gyros.dk/usenet/js/onchange.shtml>.

Bemærk at flere browsere kræver at man bruger value på
option-elementerne for at scriptet virker (altså <option

NB: Spørgsmålet hører egentlig til i clientsidegruppen -
<news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>. Hvis du har flere
spørgsmål vedr. javascript, vil jeg foreslå dig at stille dem i den
gruppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen