2 kolonner uden at bruge tabel?!?
Fra : Ryan Dahl

Dato : 27-03-05 16:23

Hej,

jeg har en tricky problemstilling, som jeg håbede på lidt hjælp med. -
Det skal lige nævnes, at en løsning der kun virker på IE6 er fuldt ud
acceptabel.

Jeg har en liste, som består af X antal rækker. Hver række indeholder
2 informationer: En beskrivelse og en dato. Førstnævnte kan godt være
lidt lang, så derfor skærer jeg i denne, hvis brugerens browser ikke
har den påkrævende størrelse. - Jeg har copy/pastet en lille HTML-side
som viser hvordan nederst i denne besked.

Problemet opstår, når der skal skjules/vises udvalgte grupper af
rækker. - Jeg gerne vil bruge et SPAN- eller DIV-tag, som omslutter
flere rækker, da det ikke hensigtsmæssigt at ændre style direkte på
TR- eller TD-taggene, da listen fungerer som et hierarki.

Her vil IE6 imidlertid ikke så gerne være med - den ignorerer mine
SPAN og DIV-tags.

Hvis jeg bruger P- eller DIV-tags istedet for mine tabelrækker er der
ingen problemer med at skjule udvalgte rækker, men så er jeg tilbage
til problemet med de 2 kolonner: Hvordan får jeg vist både en
beskrivelse og en dato, hvor datoen er højrestillet og glider henover
beskrivelsen i takt med at browser-vinduet formindskes?!?

På forhånd tak
Ryan

<HTML>
<HEAD>
<TITLE></TITLE>
TABLE.titlearea { width: 100%; border: 1px solid #cccccc;
table-layout: fixed; border-collapse: collapse; }

TD.titlearea { border: 1px solid #ff0000; white-space: nowrap; }
TD.fixedarea { text-align: right; white-space: nowrap; width: 250px; }
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HTML>

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-03-05 14:43

On Sun, 27 Mar 2005 17:23:18 +0200, Ryan Dahl <junk_this_way@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> flere rækker, da det ikke hensigtsmæssigt at ændre style direkte på
> TR- eller TD-taggene, da listen fungerer som et hierarki.

Når det er tabulært data du vil indsætte i kolonnerne, så er det også
lettest, at gøre det med en tabel.
Du kan ikke lade hverken et span eller div tag opslutte flere tabelrækker.

> [...]
> beskrivelse og en dato, hvor datoen er højrestillet og glider henover
> beskrivelsen i takt med at browser-vinduet formindskes?!?

Du kan sætte det op med to div og så vha. float lave dem som 2 kolonner,
men det er bedst at bruge tabeller til det de er beregnet til.
Jeg går ud fra, at det hele kommer fra et serverside-script. Så det burde
vel kunne laves sådan, at de rækker der skulle skjules eller noget, får en
ekstra class i stil med:

Eller også har jeg misforstået, hvad det er du prøver at opnå.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ryan Dahl

Dato : 29-03-05 08:13

On Mon, 28 Mar 2005 15:42:48 +0200, "Ryan Kristensen" <me@privacy.net>
wrote:

> [...]
>
>Du kan sætte det op med to div og så vha. float lave dem som 2 kolonner,
>men det er bedst at bruge tabeller til det de er beregnet til.

tak for respons - tror jeg har en løsning til mit problem - og ja, det
bliver vha. tabeller.

mvh
Ryan