Dropdown u/JavaScript
Fra : René Poulsen

Dato : 19-03-05 13:21

Hejsan!

Jeg vil gerne lave en dropdown menu helt uden brug af JavaScript
- og den skal fungere i både IE og Netscape. Er det muligt? Hvis
ja, hvordan så?

// René

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Trasbo

Dato : 19-03-05 13:25

René Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
JavaScript
> - og den skal fungere i både IE og Netscape. Er det muligt?
Du kan gøre det på den besværlige måde med ren HTML.

Fra : René Poulsen

Dato : 19-03-05 13:29

David Trasbo wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du kan gøre det på den besværlige måde med ren HTML.

Og hvordan er det så lige man gør det?

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 19-03-05 14:28

> René Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Og hvordan er det så lige man gør det?

Der er en måde, men for at IE skal få lov til at være med, så er
jeg bange for at du bliver nødt til at bruge en _lille_ stumpe
javascript.

Jeg gider ikke at forklare det her, fordi det er en lidt lang
affære, så her har du et link:

http://www.alistapart.com/articles/horizdropdowns/

Om det ikke er lige hvad du vil ha, så prøv at søge efter "pure
CSS menu", eller noget lignende, i google.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-03-05 14:02

David Trasbo wrote:

> Du kan gøre det på den besværlige måde med ren HTML.

Man kan lave en dropdownboks i html, ja. Men det kræver noget javascript at
få det til at virke som en menu:

http://hjemmesideskolen.dk/html/menuer.asp#drop

Tilsvarende kan man lave en listemenu med undermenuer i html og få det til
at virke. Men skal der være noget falldown eller fallout, så alle
undermenuer ikke er synlige hele tiden, skal der også her laves noget
javscript.

http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/
http://www.hintzmann.dk/articles/htree/

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : René Poulsen

Dato : 19-03-05 15:23

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> http://www.hintzmann.dk/articles/mhalist/
> http://www.hintzmann.dk/articles/htree/

Netop denne har jeg før brugt. Jeg synes også den er meget god, men det er
lidt ærgerligt, at den, hvis man har slået JavaScript fra, ødelægger hele ens
design. Men det er selvfølgelig bedre end at man slet ikke kan se menuen

Tak for hjælpen til alle!

Fra : Thomas Gade

Dato : 19-03-05 20:23

René Poulsen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne lave en dropdown menu helt uden brug af JavaScript
> - og den skal fungere i både IE og Netscape. Er det muligt? Hvis

Du kan bruge denne hvis du vil. Den virker i IE, FF og Opera.
Den er lavet i html og bliver selvsagt lidt tung hvis det er store sider
der skal loades.

Thomas

Fra : Thomas Gade

Dato : 19-03-05 20:25

Thomas Gade wrote:
> René Poulsen wrote:

Og så skal du da også lige have et link:-;

http://www.theway.1go.dk/Test/index.htm

Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-03-05 00:05

Thomas Gade wrote:

> http://www.theway.1go.dk/Test/index.htm

Det er jo ikke én menu men en hel masse forskellige filer, der skiftes
mellem. Skal du have alle de forskellige versioner af menuen medtaget på
hver af dine sider, skal du enten have en hulens masse kopier af hver enkelt
side - eller bruge noget javascript til at udskifte menuen efter behov.

Hvad har du så sparet?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Thomas Gade

Dato : 20-03-05 10:03

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> side - eller bruge noget javascript til at udskifte menuen efter behov.

Nej det er ikke én menu og der er jo ikke rigtig sparet noget, det er
mere et spørgsmål om udformningen.

Det er nu heller ikke fordi jeg bruger den selv men den er der

Thomas

Fra : René Poulsen

Dato : 20-03-05 04:03

Thomas Gade wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Og så skal du da også lige have et link:-;
>
> http://www.theway.1go.dk/Test/index.htm

He he... Det ville da hjælpe
Det er selvfølgelig hvad jeg spurgte om men som Erik G. siger, så
er der en fil til hvert enkelt menu punkt - ikke lige hvad jeg
havde tænkt mig. Men jeg kan åbenbart forstå at det er svært at
blive 100% tilfredsstillet uden JavaScript. Jeg må jo så overveje
hvad der er vigtigst, men jeg tror nu nok at jeg bruger en
JavaScript løsning

Fra : Tom Kristensen

Dato : 20-03-05 06:43

Hej det kan være der er hjælp her:

http://www.webdesign101.dk/xhtml/navigation/cssmenuer.php

der er meget om css til ispiration
mvh Tom

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-03-05 21:03

"René Poulsen" <fcpoulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne lave en dropdown menu helt uden brug af JavaScript
> - og den skal fungere i både IE og Netscape. Er det muligt? Hvis

Meget dumt spørgsmål, hvor mange virkelige brugere har slået JavaScript fra?
Jeg har aldrig mødt nogen i kød og blod, udover webudviklere der afprøver
alle kombinationer, har I?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 21-03-05 14:49

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> Meget dumt spørgsmål, hvor mange virkelige brugere har slået JavaScript fra?
> Jeg har aldrig mødt nogen i kød og blod, udover webudviklere der afprøver
> alle kombinationer, har I?

Næh, men der findes vel nogen derude som stadig lider af paranoia
overfor JS/cookies-konspirationsteorien...

Søgemaskiner er godt nok ikke kød og blod, men de kan vel ikke læse og
følge ens links, hvis menuen kræver JS for at blive vist.

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : René Poulsen

Dato : 22-03-05 11:03

Johnny Winther Ronnenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Meget dumt spørgsmål, hvor mange virkelige brugere har slået JavaScript fra?
> Jeg har aldrig mødt nogen i kød og blod, udover webudviklere der afprøver
> alle kombinationer, har I?

Et dumt spørgsmål ligefrem?!! Det er så herinde jeg ofte har hørt folk sige
noget a lá: "Den virker ikke i min browser, fordi jeg har slået JavaScript
fra...". Men OK! Det kan godt være at det er fortid. Men hvis der er en løsning
uden JavaScript er der vel ikke grund til at lave en med?!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-03-05 13:03

René Poulsen skrev:

> Men hvis der er en løsning uden JavaScript er der vel ikke grund til
> at lave en med?!

Det kan der sagtens være. Javascript kan gøre mange ting lettere og mere
overskueligt for en bruger. Det kan fx være en menu, clientside
formvalidering, clientside håndtering af diverse formvalg (fx opdatering
af en sekundær selectboks) og meget andet.

Javascript er ikke noget problem i sig selv - de fleste brugere har det
tilgængeligt, og det kan give nogle fordele som man ikke kan opnå bedre
på andre måder. Man skal bare huske at der stadig skal være muligheder
for dem der ikke kan anvende javascript (søgemaskiner og folk med
specialtilpassede browsere).

--
Jens Gyldenkærne Clausen