afstand mellem h3 og p
Fra : Morten Klit

Dato : 18-03-05 15:07

Hvordan gør jeg afstanden mindre mellem mine afsnit som er
skrevet med p? Det er også et problem at afstanden mellem
overskrifter h3 og p er for stor.
Jeg har leget lidt med line-height, men kan ikke få afstanden
mindre. Jeg har også læst at line-height er lidt dum da det ikke
er alle browsere der understøtter den.

Min side ligger her:
http://www.klit.net/test/domaene/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-05 15:40

Morten Klit skrev:

> Hvordan gør jeg afstanden mindre mellem mine afsnit som er
> skrevet med p? Det er også et problem at afstanden mellem
> overskrifter h3 og p er for stor.

Juster margen på h3 og p-elementerne med css - fx som følger:

h3{ margin-top: 0; margin-bottom: 0.2em; }
p{ margin-top: 0; margin-bottom: 0.4em; }

> Jeg har leget lidt med line-height, men kan ikke få afstanden
> mindre.

Line-height bestemmer højden af den enkelte linje - det kan bruges til
at definere en større linjeafstand i et afsnit. Men du skal bruge
afstand mellem forskellige elementer - det bruger man margen (og evt.
padding) til.

Se evt. afsnittet om boksmodellen i html.dk's css-tutorial:
<http://html.dk/tutorials/css/lektion10.asp>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Klit

Dato : 20-03-05 21:13

> [...]
> at definere en større linjeafstand i et afsnit. Men du skal bruge
> afstand mellem forskellige elementer - det bruger man margen (og evt.

Jeg troede egentlig kun man kunne bruge margin og padding på en boks
eller et img, men man kan åbentbart bruge dem på alt muligt. Fedt! Tak,
du er bare alletiders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-05 21:21

Morten Klit skrev:

> Jeg troede egentlig kun man kunne bruge margin og padding på
> en boks eller et img, men man kan åbentbart bruge dem på alt
> muligt.

Du har sådan set stadig lidt ret i din oprindelige antagelse. Men
der er bare mange ting der i css-regi udgør en boks - alle blok-
elementer (h1, h2, ..., p, div, table m.fl) laver deres egen boks
når de skal vises - og denne boks kan man sætte egenskaber for i
henhold til boksmodellen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen