menu kikser i opera
Fra : Laboranten

Dato : 16-03-05 15:45

Hej

Min menu lavet fra et eksempel på Jørgen Farum Jensens side,
www.webdesign101.dk, kikser i opera (kører med version 7.54)

Den virker nogenlunde på http://beta.ptbb.dk, men på
http://delta.ptbb.dk kokser den totalt.

Er der noget grundlæggende galt med opbygningen af designet i
css?

Både html og css er valid.

Nogen andre bemærkninger, såsom hvis siden er forvansket i tidl.
versioner af end IE 6 eller andre browsere, er velkomne.

Venlig hilsen,
Laboranten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-03-05 19:55

Laboranten <fordu@ikkeatvide.dk> posting:

>http://delta.ptbb.dk kokser den totalt.

I Opera 8 beta 3 ser den fin ud:
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/o3h.gif - så mon ikke
problemet er til at overse (med den forudindtagelse, at hovedparten
af Opera-brugerne skrifter til version 8, når den kommer).

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/opera-ie/

Fra : Laboranten

Dato : 16-03-05 21:57

Christian Bohr-Halling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> problemet er til at overse (med den forudindtagelse, at hovedparten
> af Opera-brugerne skrifter til version 8, når den kommer).

Jeg kan se fra dit screenshot, at du har kigget på http://beta.ptbb.dk
og ikke http://delta.ptbb.dk.
Der er forskel på opbygningen af siderne. Hvis du ser i kildekoden,
opdager du at jeg har flyttet min #topbanner udenfor min #page i
forhold til koden på beta.ptbb.dk, der ellers har pakket det hele ind.
Jeg gjorde det for at fiksere min titeltekst uden at ødelægge resten
af designet.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-03-05 03:31

Laboranten <den@sigerjegikke.dk> posting:

>Jeg kan se fra dit screenshot, at du har kigget på http://beta.ptbb.dk
>og ikke http://delta.ptbb.dk.

Hov. Det gør nu ingen forskel. Det er det samme umiddelbare
resultat: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/oh22.gif

Fra : Laboranten

Dato : 17-03-05 08:37

Christian Bohr-Halling wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hov. Det gør nu ingen forskel. Det er det samme umiddelbare
> resultat: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/temp/oh22.gif

Jeg har nu lige prøvet opera v8 beta selv, og kan se, at den virker fint.
Jeg forventer også, at opera brugere vil opgradere til version 8 når tiden
er moden. Tak til dig, Christian.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra Jørgen Farum Jensen eller Erik
Ginnerskov også omkring hvordan I synes at html og css ser ud på min nye
side http://delta.ptbb.dk Det er nogen værre pilleri for at få
elementerne til at arbejde for sig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-05 15:21

Laboranten wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre fra Jørgen Farum Jensen eller Erik
> Ginnerskov også omkring hvordan I synes at html og css ser ud på min
> nye side http://delta.ptbb.dk

Du har noget tekst i toppen, der burde være en <h1> og en <h2>, men du har
lavet det som et par <p>'er.

Du har slet ikke nogen <h1> på siden og hvad du burde have defineret som
<h3>, har du i stedet sat som <h2>.

Desuden bruger du en forældet kode <center> til at centrere din <h2>. Det
kan du fint lave i css:

h2 {
text-align:center;
}

Du har på samme måde centreret de to mærkater, der indikerer valid kode. Det
kunne også hurtigt ændres til dette:

..center {
text-align:center;
}

i css og

i html.

Dermed kan du, så vidt jeg lige hurtigt kan se det, få din side til at
validere som xhtml 1.0 strict (husk så at få rettet DTD øverst på siden:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

PS. Jeg ville da gerne se lidt mere end bare øjnene på din vovse. Jeg er
selv gammel (forhenværende) schæfermand.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Laboranten

Dato : 17-03-05 16:05

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> lavet det som et par <p>'er.
>
> Du har slet ikke nogen <h1> på siden og hvad du burde have defineret som

Du har absolut ret. Det havde jeg ikke lige tænkt på, men jeg havde også
meget om ørerne med heleopbygningen, at jeg ville prøve at gennemgå den efter
den var så færdig, at den kunne lægges ud rigtigt.

> [...]
> text-align:center;
> }
> Du har på samme måde centreret de to mærkater, der indikerer valid kode.

Hvorfor i alverden havde jeg dog ikke tænkt på det selv?

> Dermed kan du, så vidt jeg lige hurtigt kan se det, få din side til at
> validere som xhtml 1.0 strict (husk så at få rettet DTD øverst på siden:

Jep, det vil jeg da så sørge for ved de afsluttende tilrettelser.

> PS. Jeg ville da gerne se lidt mere end bare øjnene på din vovse. Jeg er
> selv gammel (forhenværende) schæfermand.

Du kan se det hele inde på min nuværende hovedside www.ptbb.dk. Mit redesign
kommer til at indeholde alle billederne og indlæggene i webloggen samt mere
nyt indhold.

Tusind tak for dit input, Erik.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-05 16:39

Laboranten wrote:

> Du kan se det hele inde på min nuværende hovedside www.ptbb.dk.

Jow. han er sgu flot.

> Mit
> redesign kommer til at indeholde alle billederne

Du burde bruge lidt tid på at lysne flere af billederne i et grafikprogram.
De er meget svære at se noget på, selv om de er taget i dagslys.

Jeg skal se, om jeg kan finde nogle billeder af min egen hund. De er fra før
den 'digitale tidsalder' så de skal også først scannes ind.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov