Hvordan opdateres flere frames på én gang,~
Fra : Susan Jensen

Dato : 15-03-05 11:04

Hejsa

Er der en der kan sige mig hvad der skal til?
Jeg har brugt dette script i head:

<script LANGUAGE="JAVASCRIPT" TYPE="text/javascript">
<!--Hide
function changeFrames()
{
parent.frames[2].location = 'side1.htm'
parent.frames[3].location = 'side2.htm'
}
// End hide -->
</script>

og sat dette ind for linket:

Mit problem nu er at det er i en menu, hvor kun det ene link skal
opdatere to frames på en gang. Det gør det såment også, men når
jeg derefter trykker på en af de andre link, bliver den ene frame
stadigvæk stående, hvor den skulle gå over til den originale.

Sagt på en anden måde:
Der er fem link i samme frame.
Fire af linkene skal kun skifte en anden frame ud, når man
trykker på dem.
Og det sidste link skal så skifte to andre frames ud.

En der ved hvordan jeg får det til at virke?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Susan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 11:47

Susan Jensen skrev:

Note: Ovenstående link er ubrugeligt hvis man ikke har javascript.
Overvej at lave en løsning der også virker (evt. bare ved at opdatere én
af siderne) uden javascript.

> [...]
> jeg derefter trykker på en af de andre link, bliver den ene frame
> stadigvæk stående, hvor den skulle gå over til den originale.

Jeg er ikke helt med - skifter den ene ramme godt nok på de andre link?
Hvis du vil have én ramme til at skifte og den anden til at "gå over til
den originale", skal du jo stadig skifte to sider.

Men helt generelt kan du bruge javascript-funktionen hvis du skal
udskifte flere sider på én gang. Hvis du kun skal udskifte én side,
bruger du bare target:

Generelt er rammer dog noget man bør undgå i dag:
<http://www.lazycat.org/postcards/frames.html>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Susan Jensen

Dato : 15-03-05 12:43

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Susan Jensen skrev:

> Note: Ovenstående link er ubrugeligt hvis man ikke har javascript.
> Overvej at lave en løsning der også virker (evt. bare ved at opdatere én
> af siderne) uden javascript.
Mit problem er at jeg netop skal skifte to frames på en gang da der skal
komme en undermenu under det ene link.

> Jeg er ikke helt med - skifter den ene ramme godt nok på de andre link?
> Hvis du vil have én ramme til at skifte og den anden til at "gå over til
> den originale", skal du jo stadig skifte to sider.
Ja det vil jeg da give dig ret i, men hvordan fortæller jeg den så på de
andre link, at det er 2 andre frames der skal skifte?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 13:00

Susan Jensen skrev:

> Mit problem er at jeg netop skal skifte to frames på en gang da der skal
> komme en undermenu under det ene link.

Min pointe er blot at det ikke nytter så meget hvis en bruger uden
javascript så slet ikke kan bruge dit link. Man kan udmærket lave en
løsning hvor folk uden javascript stadig kan bruge linket - evt. med en
smule nedsat funktionalitet.

Se evt. alternativerne her:
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign/frames.html#Opdater>

> Ja det vil jeg da give dig ret i, men hvordan fortæller jeg den så på de
> andre link, at det er 2 andre frames der skal skifte?

Du kan enten oprette en anden funktion der skifter de to ønskede rammer
(så du fx har changeFramesMenu og changeFramesContent), eller også
udvide den eksisterende funktion så du i funktionskaldet kan bestemme
hvilke rammer der skal udskiftes. Ser lige at din nuværende funktion
ikke engang tager adresserne som parametre - det gør den meget lidt
generel. Her er et forslag til en mere generelt anvendelig funktion:

<script type="text/javascript">
function changeFrames(f1Num, f1URL, f2Num, f2URL)
{
   parent.frames[f1Num].location = f1URL;
   parent.frames[f2Num].location = f2URL;
}
</script>

Den kan du så fx kalde sådan:

onclick="changeFrames(2, 'side1.htm', 3, 'side2,htm'); return false;">

NB: Det vil være en del lettere at læse dine kommentarer hvis du
indsætter en tom linje mellem citatblokke og blokke med ny tekst. Når
det står ud i et, flyder teksten let sammen. Se evt. også min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen