Omgå aut. linieskift, og tekst på billede
Fra : Claus Renè Jakobsen

Dato : 12-03-05 17:04

Hejsa
I forb. med nyt design på min hp, vil jeg gerne kunne skrive
tekst henover et baggrundsbillede, hvorledes kan jeg det... ?,
som det er nu, lægger teksten sig bagved baggrundsbilledet.
Og hvordan undgår jeg det lille vindue øverst til venstre, (det
med 4 små ikoner i), når man holder musen på, har ikke noget imod
at folk "sakser" billedet, men vil gerne undgå vinduet...
OG... hvordan undgår jeg aut. linieskift ved brug af h1, h2 osv
da jeg gerne vil have link`sne til at stå på række... Og de 2 små
skrå streger i en anden farve...?
Kan ses her www.din-handymand.dk/newhp/index_new.htm

På forhånd tak
Mvh : Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 12-03-05 17:22

> I forb. med nyt design på min hp, vil jeg gerne kunne skrive
> tekst henover et baggrundsbillede, hvorledes kan jeg det... ?,
z-index, angiv et z-værdi på din div hvori teksten ligger eksempelvis
øverst til venstre, (det> med 4 små ikoner i), når man holder musen på, har
ikke noget imod> at folk "sakser" billedet, men vil gerne undgå
vinduet...Den tror jeg ikke lige at jeg forstod helt> OG... hvordan undgår
jeg aut. linieskift ved brug af h1, h2 osv> da jeg gerne vil have link`sne
til at stå på række... Og de 2 småVil gætte på noget css a la' <style
type='text/css'>hl { padding: 0px; margin: 0px; }</style>> skrå
streger i en anden farve...?du kan prøve at 'omringe' de skrå streger i din
kode, så du får noget som <font style='color: blue;'>//</font>

Fra : Claus Renè Jakobsen

Dato : 12-03-05 17:27

Christoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> øverst til venstre, (det> med 4 små ikoner i), når man holder musen på, har
> ikke noget imod> at folk "sakser" billedet, men vil gerne undgå
> vinduet...Den tror jeg ikke lige at jeg forstod helt> >

Tak for dit svar...
Det jeg mener er: hvis jeg holder musen stille på baggrundsbilledet, åbner der
et lille vindue øverst til venstre med 4 små ikoner i, hvor jeg kan vælge at
gemme eller udskrive osv...

Fra : René Lønstrup

Dato : 12-03-05 17:50

Claus Renè Jakobsen wrote:
> Det jeg mener er: hvis jeg holder musen stille på baggrundsbilledet,
> åbner der et lille vindue øverst til venstre med 4 små ikoner i, hvor
> jeg kan vælge at gemme eller udskrive osv...

Indsæt denne linie i head-delen af dit dokument:

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-03-05 17:53

Claus Renè Jakobsen wrote:

> Det jeg mener er: hvis jeg holder musen stille på
> baggrundsbilledet, åbner der et lille vindue øverst til venstre
> med 4 små ikoner i, hvor jeg kan vælge at gemme eller udskrive
> osv... Mvh : Claus

Det er Internet Explorer det gør det. Af en eller anden mystisk årsag
er det muligt for sideejeren at slå det fra. Indsæt følgende i din
head-sektion:

--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-03-05 01:12

Claus Renè Jakobsen wrote:

> I forb. med nyt design på min hp, vil jeg gerne kunne skrive
> tekst henover et baggrundsbillede, hvorledes kan jeg det... ?,

Ja, det er den normale opførsel, hvis billedet er indsat som
baggrundsbillede.

> som det er nu, lægger teksten sig bagved baggrundsbilledet.

Så er det ikke et baggrundsbillede.

> Kan ses her www.din-handymand.dk/newhp/index_new.htm

Jeg kan se, at du har indsat dit billede af Frederiksborg Amt som et
almindeligt billede, selv om du kalder det baggrund.jpg. Skal du have
billedet som baggrund på siden, skal du i css skrive sådan:

body {
background-image:url(../newhp/grafik/baggrund.jpg) middle center no-repeat;
}

I øvrigt er dit billede så detaljefattigt, at du ville stå dig bedre ved at
gemme det som en gif - du får en mindre fil.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Claus Renè Jakobsen

Dato : 13-03-05 17:52

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> I øvrigt er dit billede så detaljefattigt, at du ville stå dig bedre ved at
> gemme det som en gif - du får en mindre fil.

Tak for dit råd ang. fil størrelse... :)

Jeg har indsat den streng du skrev, dog syntes dette ikke at virke...
Kunne jeg ulejlige dig til lige at ta et kig om jeg har glemt et eller
andet... ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 00:04

Claus Renè Jakobsen wrote:

> Jeg har indsat den streng du skrev, dog syntes dette ikke at virke...

Du har ikke gjort helt som jeg foreslog. Du har defineret
background-position:center center;. Jeg havde beskrevet
background-position:center middle;. Det skal forstås på den måde, at
'center' centrerer baggrundsbilledet vandret, mens 'middle' centrerer
billedet lodret.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Claus Renè Jakobsen

Dato : 14-03-05 08:14

> Du har ikke gjort helt som jeg foreslog. Du har defineret
> background-position:center center;. Jeg havde beskrevet
> background-position:center middle;.

Jeg kunne ikke få billedet på skærmen, så jeg prøvede forskellige
"versioner"... :)
Havde egentlig også forstået at jeg skulle skrive det i mit stylesheet,
men det virker kun i body i selve dokumemtet.
Det der egentlig var galt, var at der manglede 2 " "..., så virkede det..

Men 1000 tak for assistancen... ;)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-03-05 14:15

Claus Renè Jakobsen wrote:

> Det der egentlig var galt, var at der manglede 2 " "..., så virkede
> det..

Prøv lige at se din side i et 800*600px browservindue. De to menuer oppe i
venstre og højre hjørner overlapper hinanden midt på skærmen.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov