Frelsens hær
Fra : Live4Him

Dato : 29-05-01 18:49

4 tidligere frelser-soldater er gået ud af frelsens hær og har dannet deres
"Frelsens hjælp". Årsagen skulle være at man er fortørnet over at frelsens
hær havde et mindre beløb sparet op. Sandheden er dog, at for at gøre noget
og kunne hjælpe på lidt længer sigt må man indimellem have lidt på
opsparingskontoen, og frelsens hær er ikke, efter mit eget kendskab, karrige
til at hjælpe mennesker her og nu. Det opsparede beløb i FH er i
sammenligning med eks. folkekirkens meget store passiver ret beskedent.

I Danmark i dag er der mere end nogensinde før behov for en praktisk
kristendomsforståelse som frelsens hær, hvor det at øve
barmhjertighedsgerninger er essentielt. For hvad har vi ? Gamle der svigtes
på plejehjem fordi de nødvendige ressourser tilsyneladende er for meget at
bede om. Flygtninge der må bo i containere mens de i forvejen har det meget
presset, for ikke at tale om vores "egne" hjemløse der bor omkring i
papkasser, hvoraf nogen er psykisk syge.

Derfor er der brug for en røst og en kristendomsforståelse som Frelsens hær.
Der er brug for at vi vækkes fra vores drøm at vi er et veldfærdssamfund og
ingen lider nød i Danmark - de gamle lider nød, de unge lider nød, de
fremmede lider nød, men hvor er så kirken i alt dette og hvad er kristendom
?

Johannes sagde det klart : "Den, der har jordisk gods og ser sin broder lide
nød, men lukker sit hjerte for ham ­ hvorledes kan Guds kærlighed blive i
ham? Kære børn, lad os ikke elske med ord eller tunge, men i gerning og
sandhed."

Dette ord burde enhver kirke og menighed have som sin ledestjerne.

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-05-01 08:55

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse news:9f0nek$2f4$1@news.inet.tele.dk...
Flygtninge der må bo i containere mens de i forvejen har det meget
> presset, for ikke at tale om vores "egne" hjemløse der bor omkring i
> papkasser, hvoraf nogen er psykisk syge.

Hej denne passage kunne jeg slet ikke stå for .... tænk jeg troede det var tomme containere man tilbød flygtningene at bo i og at bo i psykisk syge papkasser må være frygtelig ... tilgiv mig Jørgen det var bare to ting der fristede min humoristiske sans for meget ... håber du får en god dag ...
masser af hils fra Anne-Marie

Fra : Live4Him

Dato : 30-05-01 10:50

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

fristede min humoristiske sans for meget ... håber du får en god dag ...
~~~~~~~~~~~~
Tak, lige måde.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-05-01 11:06

> [...]

> med ord eller tunge, men i gerning og sandhed."
>
> Dette ord burde enhver kirke og menighed have som sin ledestjerne.

Her har Jørgen fat i noget meget væsentligt, som faktisk nok kan siges
at være et kristendommens problem i vort moderne samfund, der har
"udviklet" sig til at tro, at barmhjertighedsgerninger, hjælp til
nødlidende osv. er statens problem. Omsorg for ældre, syge, fattige og
andre der er havnet i en eller anden håbløs situation, er ikke kun
statens problem, men er da i aller højeste grad også et problem, både
for den enkelte kristne, som for de kristne kirker og trossamfund.

Det er godt Jørgen, at du har fået sat fokus på netop dette problem.

"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Hvordan blive retfærdig: - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
Hvem er det sande Israel? - Hvad er sand tungetale? -
Hvem er Antikrist? - og mange andre artikler!

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-05-01 19:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message

> [...]
> statens problem, men er da i aller højeste grad også et problem, både
> for den enkelte kristne, som for de kristne kirker og trossamfund.

Jeg er helt enig, kig f.eks. på USA. Godt nok gør staten der ikke meget for
de fattige, til gengæld er der mange tværkirkelige hjælpeorganisationer, som
f.eks. uddeler mad til de hjemløse. Jeg kender flere amerikanere, som bruger
et par aftener om måneden på frivilligt arbejde.

I Danmark er der som du siger, en tendens til at sige det er myndighederne
der skal gøre noget ved det. Derved skubber vi ansvaret fra os og får ikke
de vigtige oplevelser der er ved at hjælpe andre.

Ikke for at sige USA er bedre end Danmark, men jeg synes vi mangler noget i
den retning.

Men man kan jo også prøve at hjælpe i sit nærmiljø, hvem har ikke en gammel
dame som nabo eller andre som kunne bruge hjælp med snerydning, havearbejde
osv. At uselvisk gøre ting for andre, modvirker egoisme og stolthed, som
måske er en af de største trusler for ens sjæl.

Med venlig hilsen

Kenn L. Schjødt

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-05-01 08:36

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

[ ... ]
> [...]
> hjælp med snerydning, havearbejde osv. At uselvisk gøre ting
> for andre, modvirker egoisme og stolthed, som måske er en

Jamen vi kan da ikke være mere enige!

Nu er der faktisk tre vigtige områder hvor der er stor
overensstemmelse og enighed mellem vore synspunkter! Og lige netop
dette område, hvor det gælder de svage, de syge og de fattige i både
vort nærmiljø og længere væk, er det enormt vigtigt at vi yder den
hjælp og den assistance der er behov for og som vi formår. Vi får jo
bl.a. i lignelsen om den barmhjertige samaritaner, en formidabel
undervisning.

Nu er det ikke sådan at jeg mener, at staten ikke har en opgave i
dette, for den har den afgjort, - men vi som kristne har også et meget
stort ansvar. Hvor mange kristne deltager egentlig i
besøgsvennetjenester og lignende? Garanteret alt for få! Der er meget
vi kan gøre i vort nærmiljø, der er mange små hjælpeopgaver vi kan
udføre. Du nævner selv den vores gamle nabo der evt. kan have brug for
assistance til snerydning m.m.

Fra : Vidal

Dato : 31-05-01 00:32

> [...]

> osv. At uselvisk gøre ting for andre, modvirker egoisme og stolthed, som
> måske er en af de største trusler for ens sjæl.

Ja, som en residerende vismand udtrykker
det: "vi skal alle være søde ved hinanden".

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : bk@frr.dk

Dato : 30-05-01 18:20

Kære jer alle

Her er et uddrag fra biblen, som fortæller om hvordan den første menighed
levede deres dagligdag. Og læg mærke til en meget essentiel ting; De havde
hele folkets yndest! Hvordan er det med os kristne i dag? har vi yndest?
eller bliver vi hånet for vores tro? Jeg tror at hvis vi begynder at få
øjnene op for hvad Jesus lærte de første kristen, og lever efter det, vil
vi se et forandret Danmark.

http://www.karecki.com/uge10.htm

Den første menighed Apg. 2; 42-47.

De holdt fast ved apostlenes lære og fællesskabet, ved brødets brydelse og
ved bønnerne. Hver og én blev grebet af frygt, og der skete mange undere
og tegn ved apostlene. Men alle de troende var sammen, og de var fælles om
alt. De solgte deres ejendom og ejendele og delte det ud til alle efter
enhvers behov. De kom i enighed i templet hver dag; hjemme brød de brødet
og spiste sammen, og jublende og oprigtige af hjertet priste de Gud og
havde hele folkets yndest. Og Herren føjede hver dag nogle til, som blev
frelst.

Med Jesu kærlighed og fred

Bjarne Karecki