Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Dårligt billede på Samsung SyncMaster 913N
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 20:04

Hejsa

Jeg har købt en 19" Samsung 913N fladskærm fordi den har fået fantastiske
brugeranmeldelser på EDBpriser. Den første var helt tosset: Alle mulige
farver skygger på bogstaverne, nogle sorte bogstaver blev grønne, nogle røde
og hvid skrift blev visse steder/gange fyldt ud med rød eller blå.

Fik den ombyttet til en spritny hos InfoCare (lynhurtigt, i øvrigt) og guess
what: Den nye skærm er nøjagtigt lige sådan.

Før fladskærmen havde jeg en almindelig CRT-skærm og har aldrig haft den
slags problemer før. Mit grafikkort er et Creative Geforce TI4400 med driver
version 71.90 WHQL, men tidligere driverversioner gav samme resultat. Hvis
jeg sætter den gamle CRT på igen er problemet væk.

Har andre tilsvarende problemer eller et forslag til hvad jeg selv kan ændre
eller gøre anderledes?

Jeg har mest lyst til at bede om at få ombyttet denne skærm med, men de må
jo tro jeg er tosset, når en helt ny skærm har samme problem som den gamle.

På forhånd tak.

Mvh, Ulrik

Fra : Nicolai

Dato : 06-05-05 20:33

> [...]
>
> Fik den ombyttet til en spritny hos InfoCare (lynhurtigt, i øvrigt) og
> guess what: Den nye skærm er nøjagtigt lige sådan.

Hvorfor ikke returnere den - det er da nemmere end infocare?

> Har andre tilsvarende problemer eller et forslag til hvad jeg selv kan
> ændre eller gøre anderledes?

Hvilken opløsning kører du?

Fra : Fam,Merrild

Dato : 06-05-05 23:37

Hej
kan kun sige købte en idag
ingen pixelfejl
er nok den bedste tft skærm jeg har set(uden dvi)
kan ikke genkende dine problemer
tror det er din opsætning der er gal
tvivler på du får 2x defekt skærm

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 14:02

"Fam,Merrild" <m.merrild@nrdc.dk> wrote in message
(klip)
> kan ikke genkende dine problemer

Det glæder mig at høre, men det hjælper jo ikke mig.

> tror det er din opsætning der er gal

"Opsætning"? Hvad tænker du mere specifikt på?

> tvivler på du får 2x defekt skærm

Det var vist også min pointe, men omvendt kan jeg ikke se, hvad jeg skulle
gøre forkert eller anderledes. En skærm er som udgangspunkt ret meget
plug'n'play og da jeg har været igennem allehånde indstillinger, kan jeg
ikke lige se, hvad jeg skulle gøre.

Mvh, Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 13:58

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
(klip)
> Hvorfor ikke returnere den - det er da nemmere end infocare?

Købt hos Fona, de har vist ikke returret her en måned senere.

> Hvilken opløsning kører du?

1280*1024 @ 72 Hz. Har også prøvet 60Hz, samme problem.

Mvh, Ulrik

Fra : Nicolai

Dato : 07-05-05 14:58

> 1280*1024 @ 72 Hz. Har også prøvet 60Hz, samme problem.

Prøv samme skærm på en anden maskine - så har du dit svar.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 12:10

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
(klip)
> Prøv samme skærm på en anden maskine - så har du dit svar.

Ja, jeg har ikke orket det før, men der er efterhånden ingen vej uden om
dette.

Mvh, Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 19:00

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
(klip)
> Prøv samme skærm på en anden maskine - så har du dit svar.

Jeg købte lige et ATI X800 Pro via DBA i dag, fjernede Nvidia driverne,
installerede ATI driverne og.... lang næse + samme problem. Dermed er
skærmkortet udelukket, og det er vel ikke noget personligt i forhold til min
computer...

Det er i øvrigt pudsigt, at hvis jeg lader skærmen autojustere, forsvinder
skyggerne undervejs, men når den er færdig, er skyggerne tilbage igen. >

Jeg må prøve den på en anden maskine, som foreslået.

Mvh, Ulrik

Fra : Hans

Dato : 08-05-05 19:26

Ulrik wrote:

> Det er i øvrigt pudsigt, at hvis jeg lader skærmen autojustere,
> forsvinder skyggerne undervejs, men når den er færdig, er skyggerne
> tilbage igen. >

Jeg glemte lige: Du bruger vel tilfældigvis ikke Clear Type eller andre
former for skriftudjævning, da det kan give nogle underlige resultater på
visse skærme?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 22:35

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
(klip)
> Jeg glemte lige: Du bruger vel tilfældigvis ikke Clear Type eller andre
> former for skriftudjævning, da det kan give nogle underlige resultater på
> visse skærme?

Det gjorde jeg ikke før, men det gør jeg nu, og det hjalp faktisk en smule
at installere ClearType. Det gjorde skiftet til 60 Hz til gengæld ikke.

Samsung har placeret skærmstikket på et sådan måde, at det er lidt
vanskeligt at løsne det fabriksmonterede skærmkabel. Selv om det har
fingerskruer, sidder stikket helt inde i et hjørne, men med en skruetrækker
skulle det være muligt at skifte kablet. Heldigvis har jeg stadig et par
gode kabler liggende i min just-in-case-kasse, så det bliver det næste. Jeg
vender tilbage, når det er prøvet.

Tak for dine gode råd og hjælpsomhed!

Mvh, Ulrik

Fra : Hans

Dato : 09-05-05 22:47

Ulrik wrote:
> [...]
>
> Det gjorde jeg ikke før, men det gør jeg nu, og det hjalp faktisk en
> smule at installere ClearType. Det gjorde skiftet til 60 Hz til

Bare du husker, når du skifter til en anden frekvens, så skal skærmen
justeres hver eneste gang. Det nytter ikke noget bare at skifte til 60 Hz.
og sammenligne uden justering.

Det var så lidt.

Hans

Fra : Hans

Dato : 08-05-05 19:19

Ulrik wrote:
> [...]
> tilbage igen. >
>
> Jeg må prøve den på en anden maskine, som foreslået.

Det ligner det problem jeg havde med en 19" Acer TFT for et par år siden.
Det var VGA-kablet der var for dårligt, og skærmen stod knivskapt da jeg
skiftede til et andet kabel jeg havde liggende fra en anden skærm. Du bør
dog som udgangspunkt udelukkende køre med 60Hz. refresh, da kabelproblemer
er ligefrem proportionale med refresh-raten.

Jeg ville i første omgang helt klart prøve med et andet kabel inden du
begynder at slæbe skærmen andre steder hen, og viser det sig at være kablet
så slæber du jo problemet med og er lige vidt. Du kan også prøve at justere
skærmen manuelt i stedet for Auto-knappen og se om du kan ramme en
indstilling hvor teksten står skarpt. Hvis du så stadigvæk oplever uskaphed
på visse områder af skærmen, f.eks. ude i siderne eller et udsnit midt på,
så er det helt klart synkroniseringsproblemer relateret til kablet.

Hans

Fra : Hans

Dato : 07-05-05 15:36

Ulrik wrote:
> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message
> (klip)
>
> Købt hos Fona, de har vist ikke returret her en måned senere.

> 1280*1024 @ 72 Hz. Har også prøvet 60Hz, samme problem.

Hvad sker der når du trykker på skærmens Auto adjust?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 12:09

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
(klip)
> Hvad sker der når du trykker på skærmens Auto adjust?

Så justerer den et eller andet, men det gør ingen forskel. De sorte
bogstaver er stadig rødlige og grønlige ind imellem.

Der må jo være noget galt, når bogstaverne ikke bare fylder de pixels de
skal, men får "tildelt" farvede skygger. Hvis jeg slår Smooth edges of
screen fonts FRA (System Properties, Advanced, Perfomance Options, Visual
Effects), bliver problemet lidt mindre, men så bliver den sorte skrift på
grå baggrund (fx i IE, Outlook og Outlook Express) næsten ulæselig.

Mvh, Ulrik

Fra : Jens G

Dato : 07-05-05 15:45

On Fri, 6 May 2005 21:03:55 +0200, "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT
c o m> wrote:

> [...]
>farver skygger på bogstaverne, nogle sorte bogstaver blev grønne, nogle røde
>og hvid skrift blev visse steder/gange fyldt ud med rød eller blå.

Har lige idag købt sådan en skærm i TDC butikken(samme pris som i
FONA, men, efter min mening, med bedre fod) til konens PC.

Der er ingen problemer med den overhovedet. Grafikkortet er et TI4200,
så det er ikke så meget forskelligt fra dit.

Jeg satte den bare til, bootede, installerede driverne fra CD'en, og
så var billedet fint.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært