Skærme
Fijala 3554
Samsung 959NF er lyssvag, har i oplevet de~
Fra : Jakob

Dato : 06-05-05 11:12

Jeg har en 1 år gammel samsung 959NF som jeg ikke er helt tilfreds med.
Jeg synes efterhånden den er ret lyssvag, jeg skal stort set køre ved
fuld kontrast og fuld lysstyrke for at den er til at se på. Jeg bruger
også highligt funktionen på skærmen men så bliver billedet ret sløret at
se på.

Derfor vil jeg lige høre om der er andre der har prøvet noget
tilsvarende, er det grund nok til at få den byttet over garantien ??

Derudover synes jeg at den er noget uskarp i hjørnerne, er det evt noget
man kan få den byttet på ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Nicolai

Dato : 06-05-05 13:52

> [...]
> fuld kontrast og fuld lysstyrke for at den er til at se på. Jeg bruger
> også highligt funktionen på skærmen men så bliver billedet ret sløret at

Mener den har Magicbright? Har du prøvet den knap?

> Derudover synes jeg at den er noget uskarp i hjørnerne, er det evt noget
> man kan få den byttet på ??

Det vil jeg mene.

Fra : Jakob

Dato : 06-05-05 14:01

In article <427b686c$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, spam2005
@nifo.dk says...

> Mener den har Magicbright? Har du prøvet den knap?

Jeg går ud fra at det er det samme som "highlight" en knap hvor man kan
booste lyset, men det bevirker så også at den bliver en tand mere
uskarp. Det bruger jeg i spil, men til normal brug irreterer den
formindskede skarhed mig.

For at få et rimeligt skærmbillede kører jeg nu med fuld kontrast og
fuld lyststyrke og det skulle vel ikke være nødvendigt.

Men tak for tippet, jeg tror jeg lige prøver at ringe til samsung
support.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : news.inet.tele.dk

Dato : 06-05-05 17:36

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> For at få et rimeligt skærmbillede kører jeg nu med fuld kontrast og
> fuld lyststyrke og det skulle vel ikke være nødvendigt.

Og du er sikker på det ikke skyldes nogle indstillinger i din grafikdriver
eller lign.?
Du kunne lige prøve at starte computeren op i sikker tilstand og se om det
giver nogen ændring.

mvh
Bjarne

Fra : Jakob

Dato : 06-05-05 19:57

In article <427b9d1d$0$678$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
blc@*REMOVE*stenten.dk says...

> Og du er sikker på det ikke skyldes nogle indstillinger i din grafikdriver
> eller lign.?

Altså jeg har prøvet at være inde og kigge i skærm indstillinger og også
rode med ati indstillingerne, her kan jeg godt nok skrue op for kontast,
gamma og lysstyrke, men det kommer til at se meget overstyret ud.

> Du kunne lige prøve at starte computeren op i sikker tilstand og se om det
> giver nogen ændring.

Jamen det vil jeg da prøve, men jeg må indrømme at jeg har ikke store
forhåbninger. Har du selv skærmen ? Hvis ja hvor højt har du så kontrast
og lysstyrke under normale forhold.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 06-05-05 20:36

Har du selv skærmen ? Hvis ja hvor højt har du så kontrast
> og lysstyrke under normale forhold.

Nej ! Jeg kender ikke lige 959NF'eren.
Det nærmeste jeg kender til Samsung skærme er 957MB men jeg kan ikke huske
hvordan den var indstillet.

mvh
Bjarne ( Dell Ultrasharp 1905FP)

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-05-05 20:24

Jakob wrote:
> Jamen det vil jeg da prøve, men jeg må indrømme at jeg har ikke store
> forhåbninger. Har du selv skærmen ? Hvis ja hvor højt har du så
> kontrast og lysstyrke under normale forhold.

Hvis ikke det hjælper at skrue op for gamma i grafikkortets driver, og hvis
skærmen også ser mørk ud når den tilsluttes en anden computer, så er det tid
til at få en bytter.

Men sørg for at teste om ikke du får et pænt billede ved at rode i
grafikkortets og skærmens indstillinger.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-05-05 21:21

Jakob wrote:

[...]
> Har du selv skærmen ? Hvis ja hvor højt har du så kontrast
> og lysstyrke under normale forhold.

Lys på 15
Kontrast på 80
Color 1 i menuen "RGB"

Grafikkortet er et GeForce Ti4200.
Driveren er ver. 71.84 med default indstillinger. (WinXP)

Værelset hvor skærmen står, er der dæmpet belysning. Der er mørke gardiner,
så solen ikke står lige ind af vinduet.

--
Mvh. Lars

Fra : Jakob

Dato : 07-05-05 11:35

In article <zgzvkf9brec$.106e2gn1bqckp$.dlg@40tude.net>,
no@email.invalid says...

> Lys på 15
> Kontrast på 80
> Color 1 i menuen "RGB"
>
> Grafikkortet er et GeForce Ti4200.
> Driveren er ver. 71.84 med default indstillinger. (WinXP)

Ha ha det er jo TEMMELIG langt fra mine indstillinger, men tak for
informationerne. Jeg roder lige lidt mere med grafikkortsindstillingerne
ellers skal jeg vist have fat i samsung.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-05-05 17:48

Lars Jørgensen - no@email.invalid
skrev følgende:
> Jakob wrote:
>
> [...]
>
> Lys på 15
> Kontrast på 80
> Color 1 i menuen "RGB"

Min ligger på

Lys: 22
Kontrast: 100
Color 2

Værelse uden direkte sollys (hvide alupersienner, så masser af lys).

> Grafikkortet er et GeForce Ti4200.
> Driveren er ver. 71.84 med default indstillinger. (WinXP)

Radeon 7500 - Standard indstillinger. WinXP.

Skærmen er 3½ år gammel. Er ikke uskarp.

Søg evt efter "nokia monitor tool" på google. Den er god at indstille efter.

--
Martin Petersen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 07-05-05 17:45

On Fri, 6 May 2005 12:11:58 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

>Jeg synes efterhånden den er ret lyssvag, jeg skal stort set køre ved
>fuld kontrast og fuld lysstyrke for at den er til at se på.

Sådan var den Samsung 959 jeg havde før min nuværende Dell LCD skærm
lige fra den var ny. Når jeg spillede brugte jeg altid programmet
Powerstrip til at skrue op for gamma, så jeg kunne se noget i relativt
mørke områder (spillede meget Counter Strike).

Når jeg var i alm. Windows var den faktisk ret god med fuld skrue på
alt, så jeg gjorde ikke mere ud af det.

Hans Pedersen

Fra : Kasper Aae

Dato : 08-05-05 16:06

> [...]

>fuld kontrast og fuld lysstyrke for at den er til at se på. Jeg bruger
>også highligt funktionen på skærmen men så bliver billedet ret sløret at

Er der ikke en funktion i skærm-menuen der hedder "video input level"
som kan skiftes mellem 0.7 og 1v?

--
Kasper Aae