Skærme
Fijala 3554
Pris på Dell skærm?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-05 22:36

Jeg har lige købt maj-nummeret af Alt om Data p.g.a. af testen af
19"-skærme. Testvinderen er Dell 1905FP og prisen angives til 2.829
kr. Jeg drønede strax ind på Dells hjemmeside for at bestille en, men
ak.... der var prisen 4.025 kr.

Er det en fejl i Alt om Data, eller har Dell sat prisen op i anledning
af at skærmen har fået så positiv omtale?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-05-05 02:06

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Er det en fejl i Alt om Data, eller har Dell sat prisen op i anledning
> af at skærmen har fået så positiv omtale?

Det er i anledning af at Dell lader priserne flyve op og ned. Så er det
nemmere at lave et "tilbud" bagefter.

Dell er godt, bortset fra deres prispolitik.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jonas

Dato : 05-05-05 03:37

Du skal nu ikke være for ked af det, hvis du skal bruge den til hurtige
spil, for der er den slem. Nu læser jeg ikke A.O.D, men har selv haft den
dell. flotte farver og design, men til GTA vice city og HalfLife 2 var den
en katastrofe og det skal lige siges jeg ikke er hardcore gamer. Dell har
løbende tilbud, så check om en måned... og husk, hvis du fortryder købet
skal du sende den til Irland med Dell's egen fragtmand (=ca 450kr).

Mvh jonas.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 15:24

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Er det en fejl i Alt om Data, eller har Dell sat prisen op i anledning
> af at skærmen har fået så positiv omtale?

dell's priser er ligesom at handle på børsen.

deres 2001FP kostede 5100 i starten af året, røg så op på 6300, ned på
4300 og ligger nu på 6300 igen.

min egen 2005FPW kostede 5500 i starten af året, og røg op på 6400
så ringede jeg og sagde at jeg gerne ville have den og det ikke kunne
betale sig at købe den til den dyre pris, og efter et par forsøg fik jeg
lov at købe den til 5500 kr.
14 dage senere kostede den 5000 kr.
og nu koster den 6300

læs evt. min tråd fra 8/3 i denne gruppe, der står hvordan jeg fik
presset den lidt i pris

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 05-05-05 18:39

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> så ringede jeg og sagde at jeg gerne ville have den og det ikke kunne
> betale sig at købe den til den dyre pris, og efter et par forsøg fik

Ja, ovenstående viser tydeligt hvor useriøs firmaets prispolitik er.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Niels Bengaard

Dato : 06-05-05 20:38

> Ja, ovenstående viser tydeligt hvor useriøs firmaets prispolitik er.

Den viser at Dells kører efter LEAN principperne, du betaler altid
markedsprisen.
Stiger den betaler du straks mere og omvendt, de har ikke lager.

Niels

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-05-05 20:52

> Den viser at Dells kører efter LEAN principperne, du betaler altid
> markedsprisen.
> Stiger den betaler du straks mere og omvendt, de har ikke lager.
>
> Niels

Tror nu snarere de tænker strategisk... hvis de nedsætter prisen på en
skærm, vil den få en del omtale, og mange vil købe den og fortælle om
den. Det smarte er så, at de sætter prisen op igen når folk der bestilte
til den lave pris, har fået deres skærm leveret, hvilket betyder at
andre som ser den og bliver hooked, må betale en højere pris...

lad os sige at de tjener 500 kr på at sælge en 2001FP til 4300 kr.
så tjener de altså 2500 kr (5x så meget) ved at sælge den til 6300 kr.
det vil sige, at de stadig tjener 2,5x så meget, hvis blot halvdelen
køber skærmen til den pris

når der så ikke er så meget salg i skærmen mere, sætter man prisen ned
igen... men jeg indrømme at prisen på 4300 for en 2001FP virker
usandsynlig lav, når en viewsonic med samme panel og features koster
2000 mere på edbpriser... og det kan vel ikke ligefrem skyldes ændringer
i kurs eller markedspris, at den kan stige fra 4300 til 6300 (46%
prisstigning)

omvendt er det en 32% prisfald når den falder den anden vej, så det
virker meget kunstigt

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 08-05-05 18:56

Niels Bengaard wrote:
> Den viser at Dells kører efter LEAN principperne, du betaler altid
> markedsprisen.
> Stiger den betaler du straks mere og omvendt, de har ikke lager.

Hvis du tror på det er det fint med mig. Nogle tror på nisser, det er også
fint med mig.

SHG og de fleste andre hardware leverandører har kun begrænset lager, de
sælger også deres ting til markedsprisen. Deres markedspris er bare mere
konstant end Dells.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-05-05 15:06

> [...]
>
> SHG og de fleste andre hardware leverandører har kun begrænset lager, de
> sælger også deres ting til markedsprisen. Deres markedspris er bare mere

Hvordan kan du seriøst sammenligne SHG med Dell?
Dell omsætter for over 240.000 millioner kr og har 46.000 ansatte, SHG
omsætter for 231 millioner kroner og har 31 ansatte.
Hvis du tror du kan sammenligne de to, må du selv være en der tror på
nisser.

Niels

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 09-05-05 15:33

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev:

>Den viser at Dells kører efter LEAN principperne, du betaler altid
>markedsprisen.

LEAN har ikke noget med (marked)sprisen at gøre. Ved du hvad LEAN er?

Betaler man også markedsprisen når man kan handle en monitor ned i pris
efter en diskusion med en medarbejder fra Dell?

>Stiger den betaler du straks mere og omvendt, de har ikke lager.

Nå, så henter de deres monitorer i Kina hver gang der kommer en
bestilling?
Med mindre du kan komme med noget overbevisende dokumentation tror jeg
ikke en tøddel på dine påstande.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 09-05-05 17:02

> LEAN har ikke noget med (marked)sprisen at gøre. Ved du hvad LEAN er?

Lean kan da nemt påvirke den pris man sætter på varen man sælger, hvorfor
skulle det ikke det?
Små lagre, købe just in time, kursudsving osv. påvirker da alle prisen.
Visse firmaer justerer deres slagspris efter det løbende, andre lever med
mindre fortjeneste til tider og større andre tider, hvordan kan du sige
hvilken filosofi Dell arbejder efter?

> Nå, så henter de deres monitorer i Kina hver gang der kommer en
> bestilling?

Stort set.

> Med mindre du kan komme med noget overbevisende dokumentation tror jeg
> ikke en tøddel på dine påstande.

Jeg tror ikke jeg kan overbevise dig, og jeg har måske heller ikke ret.
Kan du forklare hvorfor Dells priser svinger, det ville måske være et bedre
bidrag til debatten.

Niels

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 09-05-05 17:34

>Lean kan da nemt påvirke den pris man sætter på varen man sælger, hvorfor
>skulle det ikke det?

Det er jeg enig med dig i, men ikke _markedsprisen_.
LEAN kan reducere omkostningerne men ikke sætte _markedsprisen_.

>Små lagre,
Nu har Dell måske fået et lager?

> købe just in time, kursudsving osv. påvirker da alle prisen.

Du ved åbenbart hvilke principper Dell arbejder ud fra. Det har noget
med købmandsskab at gøre, ikke LEAN.

>Visse firmaer justerer deres slagspris efter det løbende, andre lever med
>mindre fortjeneste til tider og større andre tider, hvordan kan du sige
>hvilken filosofi Dell arbejder efter?

Jeg har ikke sagt hvilken filosofi Dell arbejder ud fra!

>Stort set.

Ved du noget?

>Jeg tror ikke jeg kan overbevise dig

Det kan du ikke med ovenstående. Du misfortolker det jeg skriver og
undlader behændigt citere et spørgsmål:

> [...]

>, og jeg har måske heller ikke ret.
>Kan du forklare hvorfor Dells priser svinger, det ville måske være et bedre

Det er der givet forslag til i tråden.

Jeg tror desværre ikke vi kommer videre ...

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-05-05 00:41

> Kan du forklare hvorfor Dells priser svinger, det ville måske være et
bedre
> bidrag til debatten.

Fordi prisen er noget psykologisk, folk får en bedre oplevelse ud af et
køb, hvis de ser at det er nedsat med xxx kr, i stedet for blot at
betale en standardpris.

Ligesom når tøser shopper, og køber ALT hvor der står udsalg, spar 50%
osv. - man tror man gør et kup, men i virkeligheden tjener dell (og
andre butikker) sgu på det uanset hvad, ellers ville de ikke sælge.

og som tidligere nævnt, når prisen er lav, skaber det opmærksomhed om et
produkt (som herinde) og i mellemtiden kan den skrues op igen, så de
potentielle købere lægger flere penge, da de bare MÅ have produktet
(også selv om 80% hopper fra, så længe fortjenesten er stor nok)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-05-05 22:09

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

> [...]
> (46% prisstigning)
>
> omvendt er det en 32% prisfald når den falder den anden vej, så det

Ydermere er det at bemærke at Dell er blevet anklaget for
"bait-and-switch" metoder, dvs at man annoncerer et produkt til en
vildt billig pris, som så "desværre" er udsolgt, men du kan få et
andet og næsten identisk produkt - til en noget højere pris :-/

Kai