Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
LCD og Frekvens..
Fra : CopyCat

Dato : 29-04-05 21:02

Hej ..

Jeg har læst lidt gruppen ang. frekvenser og LCD monitorer, og ville derfor
lige bidrage lidt til misinformationen ..

Jeg har selv en gammel 15" ADI LCD, skærmen er PT tilsluttet et R9200 kort
og jeg kan ikke se forskel på om skærmen kører med 60-70-72 eller 75 Hz.
tidligere var samme skærm tilsluttet et GF FX5200 kort. her var det noget
helt andet ved 70 hz så billedet bedst ud, hvis jeg kørte 60 hz blev texten
lidt sløret og ved 72-75 hz kom der skygger på.

Igår var jeg ude ved en kammerat som havde lånt en Samsung 172N (vist) han
havde 2 computere tilsluttet via en KVM switch. den første maskine som var
udstyret med et Gf 2 Mx kort, skærmen kørte med 75 hz, og text stod en
anelse uklart, ved at sætte den ned til 60 hz blev billedet ganske godt, jeg
testede ikke andre indstilinger.
Den anden komputer kørte med et R9600 kort, der kørte 75 hz, billedet så
fint ud. jeg satte den ned til 60 hz, det kunne den ikke lide text på
skrivebordet og websider flimrede ligesom om at opdatering foregik alt for
langsomt. jeg opdatede drivere til grafikkortet men det gjorde ingen
forskel. ved 70 Hz var problemet det samme med ved 75 Hz var den rullende
flimmer væk.

Alle tests er foretaget med analog VGA i 32 bit farver og med native
opløsning.

Konklusion:
Den eneste faktor som jeg kan se at der har indflydelse på ydelsen af en
bestemt fladskærm er 'tadaaaa' grafikkortet som det sidder på ...
Så lad det være en opfordring til at teste din nye LCD skærm ved forskellige
frekvenser.

~~Frank .,

Fra : Hans

Dato : 02-05-05 10:59

CopyCat wrote:
> [...]
> en bestemt fladskærm er 'tadaaaa' grafikkortet som det sidder på ...
> Så lad det være en opfordring til at teste din nye LCD skærm ved

Netop Samsung 172 som du har testet har ikke automatisk justering af
frekvensen, så hvis i ikke har trykket på Auto ved de forskellige
refresh-rates i har prøvet siger testen ikke en dyt. Jeg har endnu ikke set
en fladskærm som har stået bedre ved 75 end 60 Hz., da det vil være dybt
ulogisk at skærmen skulle have glæde af større tab i kablet ved stigende
frekvenser.

Selvfølgelig er der forskel på de forskellige grafikkorts billedkvalitet,
men ved dårligt billede på en fladskærm er det altid fordi man har glemt at
justere skærmen, hvis den ikke er forsynet med autojustering på
VGA-indgangen. Spørgsmålet har efterhånden været oppe og vende her i gruppen
en milliard million gange.

Hans