Skærme
Fijala 3554
Er der nogen der kan hjælpe...
Fra : Magnus

Dato : 29-04-05 14:06

Min gamle CTR skærm er nu så støvet og rengøring hjælper ikke så jeg vil
udskifte den med en TFT min. 19".
Men hvad er det man skal kigge efter til omkring max. 5000,-

Mine behov er:
Arbejde med store billeder fra digitalkamera derfor min. 1280x1024 gerne
større da jeg meget gerne kunne bruge mere "plads" på skærmen da jeg ofte
har gang i flere programmer samtidig.

Skal overhovedet IKKE bruges til spil.

Jeg havde fundet frem til noget som:
Samsung SyncMaster 910T (Sølv)

Vil det ikke være et fornuftigt køb eller kan man få noget ordenligt med en
større opløsning eller evt. i 16:9 format og mere skærmplads derigennem?

Til 3200,- så er det lige deromkring at skærmene begynder deres himmelflugt
hvis man skal op i opløsning, størrelse osv. også kan man vel vente lidt tid
endnu?

/Magnus

Fra : JK

Dato : 29-04-05 14:59

On Fri, 29 Apr 2005 15:05:49 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

> [...]
>hvis man skal op i opløsning, størrelse osv. også kan man vel vente lidt tid

http://www.prad.de/guide/screen1490.html fortæller at din skærm er
PVA-panel, og det omtrent som det MVA jeg har i min eizo 767 skærm.
Samme responstid på 25 msec.

Farvegengivelsen er udmærket (24-32 bits farver).

Tja, hvis du skal have noget bedre så er det en 20" skærm med
1600x1200 opløsning. Men så bliver ikonerne naturligvis mindre på
skærmen end på en 19" med 1280x1024, - det er kan man se med simpel
forholdsregning.

16:9 vil jeg sådan set ikke anbefale, da skærmen så er mindre høj, med
mindre at en hybrid funktionalitet til DVD/TV er ønsket.

Men 20 " af bedste karat så er det imellem disse 2:
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400

De er jo begge 16:9, men det er denne ikke
http://www.prad.de/guide/screen1107.html

Så har jeg ikke set på, hvad de koster.

Denne LG 2010B koster knap 5000, og med 20" s-ips panel og 16 msec.
Det virker som et godt køb.
http://www.prad.de/guide/screen1364.html

mvh

John

Fra : Magnus

Dato : 29-04-05 19:50

> [...]
> Samme responstid på 25 msec.
>
> Farvegengivelsen er udmærket (24-32 bits farver).

Hvad med "Billedkontrastforhold" den er på flere af de nævnte skærme helt
nede på 400:1 og 500:1 er det ikke noget som betyder noget når man skal
afbejde med digitale fotos... fx. betyder det ikke mere end at den er på
langsom (25 ms)?

Som jeg ser det så kan jeg få en 19" 1280x1024 med 1000:1 til de 3200,- mens
jeg gerne ville have en i større opløsning men de koster min. det dobbelte.

Så vil jeg nok holde mig til en alm. 19" og 1280x1024 opløsningen for 1600 i
opløsning er ikke det dobbelte værd.

/Magnus

Fra : JK

Dato : 30-04-05 09:14

On Fri, 29 Apr 2005 20:50:19 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

> [...]
>nede på 400:1 og 500:1 er det ikke noget som betyder noget når man skal
>afbejde med digitale fotos... fx. betyder det ikke mere end at den er på

xbitlabs skriver om s-ips panelers lave kontrast: det er ikke synligt
i dagslys, men i mørke vil man opleve, at sort ikke er sort.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 30-04-05 09:10

> [...]
>nede på 400:1 og 500:1 er det ikke noget som betyder noget når man skal
>afbejde med digitale fotos... fx. betyder det ikke mere end at den er på

s-ips skærme er netop 'genkendelige' på den lave kontrast. De regnes
alligevel for de bedste !
Det eneste jeg kan sige er: se skærmene først
Den lange lcd-guide hos xbitlabs forklarer nogle ting:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide.html

start evt. på side 19

mvh

John

Fra : René Sørensen

Dato : 30-04-05 11:30

JK wrote:

> s-ips skærme er netop 'genkendelige' på den lave kontrast. De regnes
> alligevel for de bedste !
> Det eneste jeg kan sige er: se skærmene først

Hmm nu skrives der faktisk på
http://www.behardware.com/articles/563/page1.html at det ikke længere
er tilfældet. Prøv at læse hele testen igen, med viewsonic kommende
nye skærm med 8 ms mva panel. Samsung skulle også komme med en ny
model 8 ms pva panel.

René

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 15:08

Magnus wrote:
> [...]
> hvis man skal op i opløsning, størrelse osv. også kan man vel vente lidt tid

Få dig en TFT med S-IPS panel. farverne er væsentligt bedre en TN, MVA
og PVA panelerne... et godt bud er en Dell Ultrasharp 2005 (den har lige
været på kampagnepris til 4400, tilbuddet kører måske endnu)

http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=29134&c=dk&l=da&cs=dkdhs1&category_id=5194&first=true&page=productlisting.aspx

ellers er der Viewsonic VP201B som i store træk er den samme skærm.
http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcddisplays/proseries/vp201b/
koster ca. 6000,- også en god skærm!
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : JK

Dato : 29-04-05 15:09

On Fri, 29 Apr 2005 15:05:49 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>Min gamle CTR skærm er nu så støvet og rengøring hjælper ikke så jeg vil
>udskifte den med en TFT min. 19".

Det er måske spildt ulejlighed at bemærke, at gamle CRT skærme kan
altid refokuseres og skrues op i intensitet, hvis man kan finde ud af
at skille skærmhuset ad.

Man skal vare nalderne, - en god regel er at have den ene hånd i
lommen, så får man ikke stød, - når man justerer.

Herved kan man hive et par år mere ud af skærmen, måske.

mvh

John