Skærme
Fijala 3554
Dell 2001FP - to modeltyper
Fra : Frederik

Dato : 28-04-05 14:21

På forhånd undskyld hvis emnet er besvaret allerede, men så har jeg ikke
kunne finde den post :)

Der er to udgaver af Dells 2001FP, en midnight grey, som er TCO99 og en
dual tone, som er TCO03. Er der nogen teknisk forskel på de to
skærmtyper, og hvis ikke hvorfor har de så to forskellige TCO?

Mvh
Frederik

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-04-05 15:28

"Frederik" <glem@det.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dual tone, som er TCO03. Er der nogen teknisk forskel på de to
> skærmtyper, og hvis ikke hvorfor har de så to forskellige TCO?

Hej
Der er ikke noget fysisk til forskel men med mørk ramme kan monitoren ikke
godkendes under TCO03 ( kontrast forhold mellem skærm og den mørke ramme)
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-04-05 16:59

> Hej
> Der er ikke noget fysisk til forskel men med mørk ramme kan monitoren ikke
> godkendes under TCO03 ( kontrast forhold mellem skærm og den mørke ramme)

Det lyder da lidt absurd, hvor har du læst det?

er det fordi, at skærmen ikke ser så sort ud, i forhold til den sorte
ramme eller?

Fra : Tommy Fer

Dato : 28-04-05 17:17

Esben von Buchwald wrote:

> Det lyder da lidt absurd, hvor har du læst det?
>
> er det fordi, at skærmen ikke ser så sort ud, i forhold til den sorte
> ramme eller?

Ikke detso mindre er det korrekt. TCO standarten er til for at vise
brugeren at den overholder en hvis standart inden for ergonomi osv...
TCo03 kræver en lys ramme da der ellers er stor kontrastforskel iforhold
til den lyse baggrund som man normalt har. Ligesom man kan få hovedpine
af at se tv med slukket lys omkring sig... pga den store kontrast forskel.

mvh Tommy Fer

Fra : BFO

Dato : 28-04-05 17:21

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse news:4271089f$0$653$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Det lyder da lidt absurd, hvor har du læst det?
>
> er det fordi, at skærmen ikke ser så sort ud, i forhold til den sorte ramme eller?

Det er såmænd rigtigt nok, min Eizo L797 i sort er også kun TCO99
hvor imod den havde været TCO03 hvis jeg havde valgt den i grå.
Alt andet end farven på ramme og fod er ellers det samme.

Eizo har spørgsmålet med på deres faq (Spørgsmål 2):
<http://www.eizo.dk/texter.asp?id=28>

Der er også et link til TCO's hjemmeside hvor man sikkert kan finde mere
detaljerede oplysninger om det.

Mvh
Brian Olsen

Fra : Rune Simonsen

Dato : 29-04-05 19:57

On Thu, 28 Apr 2005 16:28:15 +0200, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> Der er ikke noget fysisk til forskel men med mørk ramme kan monitoren ikke
> godkendes under TCO03 ( kontrast forhold mellem skærm og den mørke ramme)

Ingen fysisk forskel? Dvs. de er helt ens? Eller er de forskellige i
farven? (den de siger er midnight gray er grå eller?)

Så vidt jeg kan se er der ingen forskel på billederne på
hjemmesiden...

--

Rune Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-05 22:39

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dolmer> skrev i en
> Ingen fysisk forskel? Dvs. de er helt ens? Eller er de forskellige i
> farven? (den de siger er midnight gray er grå eller?)

Jo, farveforskellen kan vel siges at være fysisk. Jeg har selv den sorte,
som jeg synes er pænest. Det TCO-halløj skal man ikke tage for seriøst. En
skærm bliver jo ikke "tre år ringere", fordi den er sort og ikke sølvfarvet.

> Så vidt jeg kan se er der ingen forskel på billederne på
> hjemmesiden...

Regn ikke med Delles webside.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 01-05-05 18:35

On Fri, 29 Apr 2005 23:38:39 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

> [...]
> skærm bliver jo ikke "tre år ringere", fordi den er sort og ikke sølvfarvet.

Ok, tak for et godt og præcist svar.

I mellemtiden har Dell selvfølgelig sat prisen op igen - er der nogen
der har erfaringer med om de kan snakkes til at levere til den lave
pris?

Eller har jeg bare tabt?

--

Rune Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 09:27

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dolmer> skrev i en
> I mellemtiden har Dell selvfølgelig sat prisen op igen - er der nogen
> der har erfaringer med om de kan snakkes til at levere til den lave

Ja alene i denne gruppe har jeg læst MASSER af eksempler på folk, der har
presset store beløb af prisen på deres nye Dell-skærm. Så forlang at få den
til gammel pris - eller vent et par uger, så sætter de den ned igen.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 05-05-05 18:12

On Mon, 2 May 2005 10:26:43 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

> Ja alene i denne gruppe har jeg læst MASSER af eksempler på folk, der har
> presset store beløb af prisen på deres nye Dell-skærm. Så forlang at få den
> til gammel pris - eller vent et par uger, så sætter de den ned igen.

Ja, det viste sig at det ikke var noget problem. Fik den til 4500
incl. fragt.

Og så aftalte jeg, at den blev byttet hvis der er pixelfejl - og har
dette på skrift. Så til andre interesserede: Det kan altså lade sig
gøre at købe Dell med garanti mod pixelfejl.

--

Rune Simonsen

Fra : K.

Dato : 05-05-05 19:14

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dolmer> wrote in message
> [...]

> dette på skrift. Så til andre interesserede: Det kan altså lade sig
> gøre at købe Dell med garanti mod pixelfejl.

OK, helt nøjagtig hvad står der på skrift ?
Hvis du ikke har noget imod at oplyse dét..

Tak.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 05-05-05 20:22

On Thu, 5 May 2005 20:14:18 +0200, "K." <k@k.k> wrote:

> OK, helt nøjagtig hvad står der på skrift ?
> Hvis du ikke har noget imod at oplyse dét..

Det vil nok være flabet at citere direkte, men det står klart at hvis
den har pixelfejl, får jeg en bytter.

Selvfølgelig kan jeg risikere at skulle bruge penge på at sende den
tilbage, så den kan blive byttet, men hellere det end at skulle
fortryde købet, sende tilbage, have penge tilbage, købe ny.

--

Rune Simonsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-05 21:23

"Rune Simonsen" <rrs@nospam.dolmer> skrev i en
> Det vil nok være flabet at citere direkte, men det står klart at hvis
> den har pixelfejl, får jeg en bytter.

Hvor læng gælder "garantien"? Hvis det kun gælder ved levering, er aftalen
overflødig. Som ved ethvert andet postordrekøb har du jo 14 dages ubetinget
returret. Netop med Dell kan udgiften til returnering dog være ret
hårrejsende, som Politiken skrev for nyligt.

Fra : K.

Dato : 05-05-05 22:41

"S Hansen" <-> wrote in message

> [...]
> ubetinget returret. Netop med Dell kan udgiften til returnering dog være
> ret hårrejsende, som Politiken skrev for nyligt.

''Udnyttes fortrydelsesretten opkræves returfragt DKK 744 hos forbrugeren.''

Og dækker den garanti du har fået ved subpixel fejl?
For står der bare at de dækker ved pixelfejl, kan de sige at deres garanti
var ment på hele defekte pixels.

Egentlig mener jeg heller ikke det er flabet at citere deres tilbud til dig.
Hvis de kan give tilbudet til én, bør de også kunne til andre.

Fra : Rune Simonsen

Dato : 06-05-05 09:55

On Thu, 5 May 2005 23:40:48 +0200, "K." <k@k.k> wrote:

> ''Udnyttes fortrydelsesretten opkræves returfragt DKK 744 hos forbrugeren.''

Det var ellers ikke så lidt! Skal den til Bermuda eller hvad?

> Og dækker den garanti du har fået ved subpixel fejl?
> For står der bare at de dækker ved pixelfejl, kan de sige at deres garanti
> var ment på hele defekte pixels.

Ja, hvis man _vil_ snyde hinanden kan man jo altid gøre det på sådanne
teknikaliteter. På den anden side kan jeg også råbe højt ;)

I skal nok høre historien, hvis der bliver ballade :)

--

Rune Simonsen

Fra : Rune Simonsen

Dato : 19-05-05 21:45

On Fri, 06 May 2005 10:55:18 +0200, Rune Simonsen <rrs@nospam.dolmer>
wrote:

[Aftale med Dell om pixelfejl]

> I skal nok høre historien, hvis der bliver ballade :)

Og det gør der så ikke - rigtig lækker skærm, som varmt kan anbefales.
Til 4500,- incl. fragt er det et røverkøb.

--

Rune Simonsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-05-05 22:41

Rune Simonsen wrote:
> [...]
>

> Og det gør der så ikke - rigtig lækker skærm, som varmt kan anbefales.
> Til 4500,- incl. fragt er det et røverkøb.

Bare synd den koster 6300 nu

Fra : Rune Simonsen

Dato : 20-05-05 13:16

On Thu, 19 May 2005 23:41:14 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

> Bare synd den koster 6300 nu

Ja, men der kan forhandles om prisen(se resten af tråden).

--

Rune Simonsen

Fra : Rune Simonsen

Dato : 06-05-05 09:52

On Thu, 5 May 2005 22:23:01 +0200, "S Hansen" <-> wrote:

> Hvor læng gælder "garantien"? Hvis det kun gælder ved levering, er aftalen
> overflødig. Som ved ethvert andet postordrekøb har du jo 14 dages ubetinget
> returret.

Yep, men som jeg skriver i tidl. indlæg:

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-05-05 21:10

> I mellemtiden har Dell selvfølgelig sat prisen op igen - er der nogen
> der har erfaringer med om de kan snakkes til at levere til den lave
> pris?
>
> Eller har jeg bare tabt?

Jeg fik min 2005FPW for 5500 kr, som den havde været på tilbud til siden
nytår, selv om den netop var steget til 6500

Læs evt. min tråd i denne gruppe, fra 8/3 2005, der står mere om det