Skærme
Fijala 3554
TV-tunerkort
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 22-04-05 21:19

Hej Ng!

Påtænker at købe et tunerkort, men har ingen viden eller erfaring på
området. Hvad skal man gå efter?
Har set et i "Elmutanten" til 599,- Er det en ok pris?

Primær formål: Optage serier og tegnefilm til ungerne, fra hybridnet. Skal
ikke ses på ´puteren, men kunne redigeres = nul reklamer! for dernæst at
blive lagt på en DVD.

På forhånd tak
Carsten Nielsen

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 22-04-05 22:38

Carsten skrev ....

- Klip-

Primær formål: Optage serier og tegnefilm til ungerne, fra hybridnet. Skal
ikke ses på ´puteren, men kunne redigeres = nul reklamer! for dernæst at
blive lagt på en DVD.

- Slut -

Hej Carsten !

Nu har jeg haft et par forskellige kort + en ekstern USB 2.0 box.

Det første kort jeg købte var et Terratec cinnergy 400 (mener jegt det hed).
Optager fint bortset fra tegnefilm (Vi bruger det til næsten det samme her).
Tegnefilm så meget mystiske ud ind i mellem. Til tegnefilm kunne det kort
bare ikke bruges - Det hakkede en lille smule og der kom en form for skygger
på animationen.Og det har intet med min HTPC at gøre P4 3.0 GHz 1 GB RAM

Da jeg ikke var tilfreds så købte jeg et Pinnacle PCTV pro istedet, det er
meget bedre. Men jeg var stadig ikke helt tilfreds.
Det jeg ikke er tilfreds med er at det i min maskine "støjer" temmeligt
meget når jeg optager fra TV i højeste opløsning. DVD kvalitet.
Næst højeste opløsning så spiller det bare så jeg bruger det når vi om
fredagen optager Disney sjov mv. da der er tuner i det. Det er fint til det.

Men til vores gamle film og ting der skal ud fra HDD igen bruger jeg det
ikke. Har prøvet med flere forskellige programmer og codec men kan ikke få
støjen helt væk. Samme problem havde jeg med Terratec kortet bare værre.

Så det hele endte med at jeg sprang ud i det og købte en ekstern løsning,
nemlig Pinnacle Movie Box Deluxe
(http://www.videoredigering.dk/Produkter/Studio/MovieBox_Deluxe/moviebox_deluxe.html)

Men så snakker vi også en anden pris, men det virker. Der er ingen tuner
eller noget i boxen. Men når jeg overspiller gamle VHS film og lignende så
får jeg et resultat jeg er ganske tilfreds med.

Mit råd er spring de billigste kort over - Så går det ikke helt galt. Men
min erfaring siger mig bare at tegnefilm er et kapittel for sig selv at
optage, hvorfor ved jeg ikke men det er det. Så køb evt. dit kort over
nettet så har du 14 dages fortrydelsesret. Den kunne du få brug for.

Alternativt læs anmeldelser på det kort du overvejer at købe.

Mvh.
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-05 23:41

> [...]
skygger
> på animationen.Og det har intet med min HTPC at gøre P4 3.0 GHz 1 GB RAM.

Nu ved jeg ikke hvor meget forskel der er på et Terratec cinergy 400 og et
600 kort.

Har selv et Terratec cinergy 600 kort og bruger det også til at optage fra
tv eller video.

Bruger det som en xtra videobåndoptager, og når jeg optager fra tv er der
ingen problemer med kvaliteten om det er nyhederne eller om det er
tegnefilm.

Man skal selvfølgelig optage det i en ordenlig kvalitet og jeg bruger så
Windvr3 til det formål fordi det optager direkte til mpeg2 så man skal ikke
bruge kostbar tid på at omkode bagefter.

Min konfiguration er.

Format: MPEG-2 DVD

Lyd:

Format: MPEG-1 lag II

Sampling-hastighed: 48.0 kHz 16-bit Stereo

Bit-hastighed: 224 kits/sek

Video:

Størrelse: 720x576

Billedhastighed 25.00 billeder/sek

Bit-hastighed: 6000 kits/sek den skal ikke være mindre hvis kvaliteten skal
være ordenlig.

Total:

Bit-hastighed: 6467 kits/sek

Størrelse af filopdeling: 2000 MBytes. er lige med 42 minutter pr. fil, man
kan på en størrer fil ved at sætte MBytes op til f.eks 20000MBytes.

Samlet indspilningstid: 596 minutter, bruger en 40 GB hd, det er så det der
var tilbage af tid.

Håber det kan bruges til noget.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 23-04-05 00:02

"kimila" skrev i en meddelelse > Har selv et Terratec cinergy 600 kort og
> [...]
> ikke
> bruge kostbar tid på at omkode bagefter.

Hej Kim.

Bruger selv WinDVR 3. Samme config. duer bare ikke for mig og Terratec 400
kortet.

Terratec kortet koster ca 350,- dit kort næsten det dobbelte og så er det
sikkert nyere.

Men eksempelvis "Luftens Helte" de sendte på et tidspunkt i disney sjov var
ulideligt at se på. Det var introen til disney sjov også. Men hvad forlanger
man også at få for 350 Kr ?

Jeg kan også bare havde været uheldig med det kort jeg har. Men igen Movie
BOX deluxe var løsningen på alle mine problemer. Men vi snakker så også en
helt anden pris.

Mvh.
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 03:06

> [...]
var
> ulideligt at se på. Det var introen til disney sjov også. Men hvad

Den TV-capture driver der normalt bliver installeret til mit Terratec kort
er noget skod, den har et meget dårlig billed så jeg har installeret en
driver der hedder SAA7134 Tv Capture og det er også det tv-chippen hedder på
kortet og det virker som sagt fint.
Hvis du vil have det kan jeg da godt sende dig denne driver.

> Jeg kan også bare havde været uheldig med det kort jeg har. Men igen Movie
> BOX deluxe var løsningen på alle mine problemer. Men vi snakker så også en
> helt anden pris.

Jeg har også sådan en box bare fra Canopus som hedder advc 100 men bruger
den ikke da man efter optagelse skal omkode det man har optaget og det tager
alt for lang tid.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 23-04-05 07:56

"kimila" skrev

Klip...

> [...]
> på
> kortet og det virker som sagt fint.
> Hvis du vil have det kan jeg da godt sende dig denne driver.

Jo tak driveren den må du godt sende så skal jeg teste om det virker..

BTW:Jeg kan bruge WinDVR til min eksterne box , vælger den bare i menuen
input device.

Mvh.
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-05 21:58

> Jo tak driveren den må du godt sende så skal jeg teste om det virker..

Har prøvet at sende driveren men får et tilbage slag.
Skriv en e-mail jeg kan sende den til.

> BTW:Jeg kan bruge WinDVR til min eksterne box , vælger den bare i menuen
> input device.

Jeg kan da også bruge Canopus advc 100 til Windvr3 men filerne skal så
omkodes til mpg2 bagefter og jeg gider ikke spilde min tid på det da det
virker bedre på den anden måde.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 22-04-05 23:14

On Fri, 22 Apr 2005 22:18:57 +0200, "Carsten Nielsen"
<carsten77@mail.dk> wrote:

>Hej Ng!
>
>Påtænker at købe et tunerkort, men har ingen viden eller erfaring på
>området. Hvad skal man gå efter?
>Har set et i "Elmutanten" til 599,- Er det en ok pris?

Næppe til dit formål - der skal helst være hardware encoder i før du
opnår en nogenlunde optagekvalitet. Prøv f.eks. Hauppages PVR-serie.

Fra : Niels C. Grønlund \(~

Dato : 22-04-05 23:29

jubija skrev i en meddelelse

> Næppe til dit formål - der skal helst være hardware encoder i før du
> opnår en nogenlunde optagekvalitet. Prøv f.eks. Hauppages PVR-serie.

Nu er det ikke mig der har spurgt, men intressant forslag. Det kunne jo være
man skulle skifte sit Pinnacle PCTV pro ud. Prisen er jo ikke så voldsom
igen og slet ikke hvis der er HW encoder indbygget.

Spændende.

Mvh.
Niels

Fra : René Sørensen

Dato : 23-04-05 08:53

Niels C. Grønlund (2500 Valby) wrote:

> Nu er det ikke mig der har spurgt, men intressant forslag. Det kunne jo være
> man skulle skifte sit Pinnacle PCTV pro ud. Prisen er jo ikke så voldsom
> igen og slet ikke hvis der er HW encoder indbygget.

har selv Hauppages pvr 250 med indbygget encoder. Den optager alt
meget godt, med de tilhørrende drivers og software. Det som også er
fedt. Du kan slukke din computer og Hauppauge "tænder" selv og slukker
igen når optagelsen er færdig.

René

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-05 23:41

Carsten Nielsen skrev:

> Hej Ng!

Gal ng. dk.edb.hardware er mere rammende...

Når du smækker et TV-kort i din PC skal du være opmærksom på
stelstrømme i antennekablet (der kan godt løbe en strøm fra andre
apparater der er tilkoblet kablet). Disse strømme kan afbrænde
finelektronik.