Skærme
Fijala 3554
TFT Skærm. Luminance ?
Fra : nikolas

Dato : 21-04-05 18:49

Alle snakker kun om responstid, men hvad med Luminance er det ikke vigtigt?
Jeg kan se at de fleste køre 250 cd/m2 eller 300 cd/m2.
Her det nogen betydning? hvis ja hvilken?

Mv jens

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 21-04-05 19:51

nikolas wrote:

> Alle snakker kun om responstid, men hvad med Luminance er det ikke vigtigt?
> Jeg kan se at de fleste køre 250 cd/m2 eller 300 cd/m2.
> Her det nogen betydning? hvis ja hvilken?

Luminance eller brightness angiver den maksimale baggrundsbelysningen.

Den angives i Candela /cm2 (Cd/cm2).

TFT-skrme ligger typisk på 200-300 Cd/cm². Højere værdier har ingen
praktisk værdi, da skærmen så vil blænde brugeren.

Til sammenligning har en CRT-skærm typisk en maksimal baggrundsbelysning
på 100-120 Cd/cm2.

Kim

Fra : Jens

Dato : 21-04-05 21:05

> [...]
> praktisk værdi, da skærmen så vil blænde brugeren.
>
> Til sammenligning har en CRT-skærm typisk en maksimal baggrundsbelysning

Så konklusion er at om den køre 250 eller 300, er ikke et argument for at
vælge den ene skærm frem for den anden!

Jens