Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Rense fladskærm...
Fra : Carlsen

Dato : 02-04-05 16:15

Hej NG...
Har lige købt fladskærm - hvordan må man rense sådan en for "fedtfingre" fra
ungerne???

-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : CopyCat

Dato : 02-04-05 17:02

> Har lige købt fladskærm - hvordan må man rense sådan en for "fedtfingre"
fra
> ungerne???

nu har jeg jo godtnok ingen unger ., men der kommer alligevel engang i
mellem nogen der ikke ved at man ikke skal sætte sine fedtede fingre på
skærmen ..

så normalt bruger jeg ganske alm 'antistatisk' glas rens ., og hvis det har
gået vildt for sig ., så bruger jeg husholdnings sprit ..

du skal nok passe lidt på med spritten nogen plastictyper kan ikke tåle det

~~Frank .,

Fra : Carlsen

Dato : 02-04-05 18:57

CopyCat wrote:
> så normalt bruger jeg ganske alm 'antistatisk' glas rens ., og hvis
> det har gået vildt for sig ., så bruger jeg husholdnings sprit ..
> ~~Frank .,

Takker....
-LC

Fra : RF

Dato : 02-04-05 18:55

Et spørgsmål jeg også har stillet mig selv.

Mange siger almindeligt rent vand, selv en producents webside og
forhandleren hvor jeg købte min bærbar.
Problemet er bare, at vand ikke opløser og fjerner fedtpletter.

Jeg læste på en anden producents webside man skulle bruge en opløsning af
isopropyl-alkohol og vand i forholdet 1 til 10.
En tredje producents webside sagde at man ikke måtte bruge alkoholer
overhovedet.

Så præcis hvad man skal bruge kan jeg ikke svare dig på, men jeg havde gode
resultater med blandingen af isopropyl-alkohol og vand.
Alkoholen skulle dog have den dårlige bivirkning at den fjerner noget af den
coating der skulle mindske refleksion af lys i skærmen.

Sidst jeg søgte noget, fandt jeg frem til at man kan bruge en microfiber
klud. Har ikke prøvet en, så jeg kan ikke sige om det virker.
http://www.sideware.dk/ sælger renseartikler generelt, men deres side er
nede pt.

m v h
Ronni

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 02-04-05 21:09

"RF" <news.sunsite@mailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Sidst jeg søgte noget, fandt jeg frem til at man kan bruge en microfiber
> klud. Har ikke prøvet en, så jeg kan ikke sige om det virker.

Jeg bruger en microfiber klud sammen med koldt vand fra en forstøver, på min
Samsung Syncmaster 193P.
Det virker 100%.. fedt, tandpastaer, spyt osv.. (kan ikke lige nævne andet
der har været på min skærm)

Mvh Morten Fjendbo

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-05 21:03

Carlsen <FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote:
> Hej NG...
> Har lige købt fladskærm - hvordan må man rense sådan en for "fedtfingre" fra
> ungerne???

Jeg har gode erfaringer med et produkt der hedder Monster iClean. Det
er specielt til fladskærme af alle typer.

Det sprayes på skærmen, men pga. sin konsistens løber det ikke ned af
skærmen. Der medfølger to mikrofiber-klude, som bruges til at tørre
skærmen. De kan også bruges til at fjerne støv, når der ikke lige er
behov for rensning.

Jeg har købt det på Apple Store, men måske det kan købes andre steder?

http://www.apple.dk/dkstore

--
Mvh.
René Frej Nielsen - Read my blog at http://blog.rfn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 22:53

Sprøjt aldrig noget som helst direkte på skærmen. Hvad du end bruger, så
sprøjt det på kluden - derefter på skærmen.

Selv bruger jeg brillerens på mikrofiberklud. Alternativt "Brilleklar"
papirservietter til brillebrug - men de kan godt lave striber.

Samme middel / midler kan i øvrigt bruges til tastatur og resten af pcen.
Men det er altså elektronik, vi taler om, så ingen våde sager direkte på
apparatet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-05 00:19

S Hansen <-> wrote:

> Spr?jt aldrig noget som helst direkte p? sk?rmen. Hvad du end bruger, s?
> spr?jt det p? kluden - derefter p? sk?rmen.
>
> Selv bruger jeg brillerens p? mikrofiberklud. Alternativt "Brilleklar"
> papirservietter til brillebrug - men de kan godt lave striber.
>
> Samme middel / midler kan i ?vrigt bruges til tastatur og resten af pcen.
> Men det er alts? elektronik, vi taler om, s? ingen v?de sager direkte p?
> apparatet.

Nu er det her middel altså lavet specielt til dette formål, og dets
specielle egenskab er nemlig at det ikke løber nogen steder
overhovedet. Kluden der medfølger er ikke egnet til at blive sprøjet
på, da væsken blot bliver suget ind i den. Den er beregnet til tøre
skærmen af med og medfølger derfor i pakken.

Hvis man bruger noget der løber ned af skærmen er jeg enig i, at det
er en dårlig ide, men det er altså ikke tilfældet her. Måske du lige
skulle tjekke det selv, inden du farer frem?

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-04-05 09:07

> [...]
> er en dårlig ide, men det er altså ikke tilfældet her. Måske du lige
> skulle tjekke det selv, inden du farer frem?

Hej
Jeg giver Rene ret, jeg bruger noget Screen Cleaning Anti-run Gel,
det løber ikke ned af skærmen og er beregnet til LCD.
Det koster 50 kr for 200 ml. og der er til mange år i den.

Og så lige til S Hansen du ved godt hvad brillerens er lavet af ikke,
" sprinkelvæske"

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 15:52

Kan ikke se gevinsten ved at sprøjte noget som helst direkte på skærmen.
Eller købe dyre specialmidler, når en mikrofiberklud med eller uden vand /
brillerens gør tricket.

Jeg kan vise dig de første 12 dokumenter, hvor notebook-producenter advarer
mod at sprøjte noget som helst direkte på skærmen.

> Og så lige til S Hansen du ved godt hvad brillerens er lavet af ikke,
> " sprinkelvæske"

For det første hedder det sprinklervæske. For det andet tager du fejl. Tror
du fx. der er antifrost-middel i brillerens?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 16:35

S Hansen skrev:

> eller uden vand / brillerens gør tricket.

Brillerens kan skade visse coatings - læser du ikke hvad der bliver
skrevet?

Brillerens kan anvendes på CRT-skærme, men hold det væk fra flatpanels.

> Jeg kan vise dig de første 12 dokumenter, hvor notebook-producenter
> advarer mod at sprøjte noget som helst direkte på skærmen.

Kom frisk... Hvad er det der advares mod at sprøjte direkte på skærmen
og hvorfor?

> For det første hedder det sprinklervæske. For det andet tager du

For det første er det usmagelig netikette at rette sdavefjel og særligt
når det gøres i den tone du lægger for dagen!

> fejl. Tror du fx. der er antifrost-middel i brillerens?

Brillerens er baseret på 2-propanol (det samme som er
antifrost-ingrediensen i sprinklervæske). Resten er demineraliseret
vand.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 15:01

> Kom frisk... Hvad er det der advares mod at sprøjte direkte på skærmen
> og hvorfor?

Der advares mod at sprøjte noget som helst direkte på skærmen. Gælder alle
former for elektronik.
Jeg kunne bruge hele dagen på at Google rundt efter eksempler, men du må
nøjes med disse:

Fra IBM (har selv en Thinkpad):

"Attention: Never spray or pour any liquid directly on the keyboard or LCD
panel!"
Kilde:
http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-4A2P54

Fra Apple (manualen til G5 iMac):
"To clean your iMac G5 screen, do the following:
.. Shut down your iMac G5 and disconnect all cables.
.. Dampen a clean, soft, lint-free cloth or paper with water only and wipe
the screen.
Do not spray liquid directly on the screen."
Kilde: http://manuals.info.apple.com/en/imac/iMacG5_0342855UG.pdf

"Never spray directly onto the monitor itself; spray onto a cloth and then
wipe the cloth over the screen or monitor cabinet"
Kilde: http://www.washington.edu/nebula/pcmaint.html

"When applying any kind of liquid to any part of your PC, always pour the
liquid onto a cloth or swab first. Never pour, spray, or drip any liquid
directly onto your hardware"
Kilde: http://www.pcworld.com/resource/printable/article/0,aid,104652,00.asp

"Never spray directly onto the screen always spray onto the cloth first"
Kilde: http://www.users.bigpond.com/billimetzke/PC_Maintenance-Cleaning.htm

"Never spray any type of liquid onto computer components. If a
spray is needed, spray into a cloth. Then use the cloth to wipe
down the component."
Kilde: http://www.infinitytechnology.com/events/informer-v2i7.shtml

"Never spray any kind off chemical directly onto your office equipment,
always spray a clean cloth and wipe the hardware"
Kilde: http://www.howtocleananything.com/hca_article_computer.htm

"Never spray or squirt any type of liquid onto any computer component. If a
spray is needed spray the liquid onto a cloth and then use that cloth to rub
down the component. "
Kilde: http://www.computerhope.com/cleaning.htm

"DON'T spray cleaner directly onto the screen. It can shock you or maybe
even break it."
Kilde: http://www.computerlab.kids.new.net/Cannon/Chip.html

Hvis du hellere vil have det på dansk:
"Sprøjt aldrig væske direkte på apparaterne, for elektronikken tåler ikke
fugt. Sprøjt på kluden i stedet - og brug så lidt væske som muligt. Det
gælder også selve skærmen, der kan poleres med almindelig brille-rens."
Kilde: http://www.stiften.dk/artikel:aid=158025

I rest my case...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-05 17:45

S Hansen skrev:

> Der advares mod at sprøjte noget som helst direkte på skærmen. Gælder
> alle former for elektronik.

Vrøvl. Jeg er uddannet indenfor området.

> "Attention: Never spray or pour any liquid directly on the keyboard

Hvilken del er gel er det du ikke forstår?

> [...]

> "Never spray directly onto the monitor itself; spray onto a cloth and
> then wipe the cloth over the screen or monitor cabinet"

Sludder. Husk på at amerikanere skal have på skrift at de ikke må tørre
en huskat i en mikroovn.

> "When applying any kind of liquid to any part of your PC, always pour

Hvilken del er gel er det du ikke forstår?

> "Never spray directly onto the screen always spray onto the cloth
> first" Kilde:

Vrøvl!

> [...]

Vrøvl!

> "DON'T spray cleaner directly onto the screen. It can shock you or

Skrærmen er lavet af tommetykt glas. Der er ingen, absolut _ingen_
risiko for fare.

> [...]
> "Sprøjt aldrig væske direkte på apparaterne, for elektronikken tåler
> ikke fugt. Sprøjt på kluden i stedet - og brug så lidt væske som

Jeg er uddannet indenfor området (elektronikmekaniker). Der er ingen -
gentager _ingen_ risiko ved at spray'e direkte på en skærm. Ingen!

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 21:04

"Jesper G. Poulsen"
> Vrøvl. Jeg er uddannet indenfor området.

Hvis du var så uddannet, kunne du sikkert kende forskel på "er" og "af"...

> Hvilken del er gel er det du ikke forstår?

Gel er så absolut en liquid - om end en af de mere tyktflydende.

Det er fint, du kan svare "vrøvl" til disse talrige kilder. Din stædighed
taler vist for sig selv.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 21:32

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse news:42559247$0
> "Jesper G. Poulsen"

Og brillerens anbefales vidt og bredt til fladskærme. Husk på at de fleste
briller også har plastoverflade og antirefleks-coating.

"Spray some of the eyglass solution on the 3M cloth, not the display, and
have at your display."
http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=8578

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-05 10:47

S Hansen skrev:

> Og brillerens anbefales vidt og bredt til fladskærme. Husk på at de
> fleste briller også har plastoverflade og antirefleks-coating.

Samme overflade?

Brug ikke noget som du ikke er sikker på at din skærm kan tåle. En
antireflex-coating er ikke bare en antireflex-coating.

> http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=8578

Kender du deres faglige baggrunde?
Er de fagfolk indenfor elektronik?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-05 10:52

S Hansen skrev:

> Hvis du var så uddannet, kunne du sikkert kende forskel på "er" og
> "af"...

Hvor er du henne?

> Gel er så absolut en liquid - om end en af de mere tyktflydende.

Gel er en gråzone - absolut ikke liquid.

> Det er fint, du kan svare "vrøvl" til disse talrige kilder. Din

Det er fordi det er noget vrøvl og nonsens.

> stædighed taler vist for sig selv.

Jeg har bare min faglige stolthed at hænge min viden op på. Hvad har du?

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-05 23:57

"Jesper G. Poulsen"
> Det er fordi det er noget vrøvl og nonsens.

Argumenter er vist ikke din stærke side.

> Jeg har bare min faglige stolthed at hænge min viden op på. Hvad har du?

Sund fornuft - og alle de kilder, du så flot tilbageviser uden mindste
argumentation. Alle ved, at elektronik ikke tåler væske - og pc-skærme er
ikke vandtætte. Derfor indskærper de store skærm-producenter, at man aldrig
må spraye ting direkte på skærmen. Det er almen viden, hvilket mine links
dokumenterer. Så behold du bare din faglige stolthed.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-04-05 09:26

S Hansen skrev:

> Argumenter er vist ikke din stærke side.

Jeg har min faglige baggrund at holde mig til.

> Sund fornuft - og alle de kilder, du så flot tilbageviser uden

Ja, men hold den for dig selv og lyt til fagfolk.

> mindste argumentation. Alle ved, at elektronik ikke tåler væske - og

Det er usandt. Tændt elektronik er generelt ikke glad for væske.
Slukket elektronik er ligeglad. Og visse væsker påvirker ikke tændt
elektronik (olie, bla.).

> pc-skærme er ikke vandtætte. Derfor indskærper de store

Og?

> skærm-producenter, at man aldrig må spraye ting direkte på skærmen.

Skærmproducenter sælger også deres kram i USA, hvor man skal fortælle
brugere at man ikke må tørre sin huskat i mikroovnen. Én
brugervejledning og en række oversættelser er billigere end 150
uafhængige brugervejledninger.

> Det er almen viden, hvilket mine links dokumenterer. Så behold du

Det er amerikansk opblæst, fordi deres lovgivning påtvinger det.

> bare din faglige stolthed.

Jeg rådgiver efter min faglige viden på dette punkt. Hvis du ikke har
noget faglig viden at have det i, så synes jeg at du skulle blande dig
udenom!

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 10:46

"Jesper G. Poulsen"
> Ja, men hold den for dig selv og lyt til fagfolk.

Det er vist tydeligt for de fleste, der følger denne tråd (kan ikke være
mange tilbage), at du ikke tilhører denne kategori.

> Det er usandt. Tændt elektronik er generelt ikke glad for væske.

Og du mener så ikke, at man skal tænde pc'en igen, når man har sprøjtet den
til?

> Slukket elektronik er ligeglad. Og visse væsker påvirker ikke tændt
> elektronik (olie, bla.).
Lader du dine pc'er stå slukket? Vasker du skærmen med olie? Tsk-tsk...

> Jeg rådgiver efter min faglige viden på dette punkt. Hvis du ikke har
> noget faglig viden at have det i, så synes jeg at du skulle blande dig
> udenom!

Du mangler tydeligvis ikke alene viden - men også selverkendelse,
selvironi - og modet til at indrømme egne vildfarelser.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-04-05 15:27

S Hansen skrev:

> Det er vist tydeligt for de fleste, der følger denne tråd (kan ikke
> være mange tilbage), at du ikke tilhører denne kategori.

Hvilken kategori?
Ved du hvad en elektronikmekanikers arbejdsområde er?
- Hvis ikke burde du nok undersøge det...

> Og du mener så ikke, at man skal tænde pc'en igen, når man har
> sprøjtet den til?

Man hælder ikke ukendt væske i et tændt elektronisk kredsløb. Sluk for
udstyret og rengør det efter det foreskrifter som følger med
rengøringsmidlet.

> Lader du dine pc'er stå slukket? Vasker du skærmen med olie?
> Tsk-tsk...

Du er ikke for snu. Indse at du har taget fejl.

> Du mangler tydeligvis ikke alene viden - men også selverkendelse,

Det er dig der mangler viden. Og selverkendelse...

> selvironi - og modet til at indrømme egne vildfarelser.

Kender du til begrebet 'projektioner'?

Hvis ikke, så spørg i dk.videnskab.psykologi ...

EOD.

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 00:11

Vi kan blot konstatere, at du ikke har leveret et eneste argument endsige
kildehenvisning. Det eneste,du har at byde på, er din påstand om egen
uddannelse og bedreviden.

Og det taler ærlig talt for sig selv. Velkommen i mit kill-filter.

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-04-05 16:45

> For det første hedder det sprinklervæske. For det andet tager du fejl.
> Tror du fx. der er antifrost-middel i brillerens?
Ok. 1 stavefejl ;)
Desuden tager du fejl,
man altså godt få sprinklervæske uden antifrost-middel .
Du kan bare læse på forbrugerstyrelsen hjemmeside,
der kunne man læse at det optikkerne brugte er sprinklervæske i fortyndet
udgave
jeg har selv briller, og synes det er tåbeligt at give 30 kr. for 30ml
når man kan købe 5 l sprinklervæske til 30 kr, men alm vand er billigere ;)

Kurt

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:42

Kurt Lund skrev:

> Desuden tager du fejl,

Gør jeg?

> man altså godt få sprinklervæske uden antifrost-middel .

Sprinklervæske består af 2-propanol - den er ikke længere...

> Du kan bare læse på forbrugerstyrelsen hjemmeside,

??

> der kunne man læse at det optikkerne brugte er sprinklervæske i
> fortyndet udgave

Ja, og?

Er det ikke det jeg skriver?

Kender du iøvrigt frysepunktet for 2-propanol?

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 21:57

Hallo, lad nu Kurt være. Det er mig, du er sur på. :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-05 21:36

S Hansen skrev:

> Hallo, lad nu Kurt være. Det er mig, du er sur på. :)

Jeg er ikke sur på nogen. Jeg retter bare de misforståelser der er på
dette punkt. Og når Kurt skriver noget sludder, så retter jeg det.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 14:43

"Jesper G. Poulsen" > dette punkt. Og når Kurt skriver noget sludder, så
retter jeg det.

Men det er altså mine bemærkninger, du fejlagtigt tillægger Kurt.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-05 17:46

S Hansen skrev:

> Men det er altså mine bemærkninger, du fejlagtigt tillægger Kurt.

Nej. Kurt fortsætter i samme fejlspor som du slap i.

Fra : Kurt Lund

Dato : 02-04-05 22:27

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Remove FJERN from my e-mail address when replying.
> Enlevez FJERN de mon adresse électronique pour me répondre.

Ganske enkelt
http://www.pc-direct.dk/ComponentDetails.aspx?id=374

Kurt

Fra : Steen Nissen