Skærme
Fijala 3554
Skærm kaput?
Fra : Olsen

Dato : 01-04-05 22:56

Har en ældre 19'' skærm som ikke lyser i stand-by knappen længere ved
tilslutning, ej heller tilsluttet til comp.

Den stod pludselig af, uden røg eller damp.

Sidder der en sikring et sted?

Har prøvet at skifte strømkabel.

\Olsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-04-05 10:18

Olsen skrev:

> Sidder der en sikring et sted?

Ja, indeni. Læg skærmen med billedrøret på en pude. Fjern den bagerste
del af kabinettet. Hold snitterne fra alt andet end sikringen og
sikringsholderen

Fra : Olsen

Dato : 04-04-05 20:03

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ja, indeni. Læg skærmen med billedrøret på en pude. Fjern den bagerste
> del af kabinettet. Hold snitterne fra alt andet end sikringen og
> sikringsholderen

OK, prøver, er det en alm. "radio"-sikring, eller hvor skaffer jeg en ny?

\Olsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-05 16:38

Olsen skrev:

> OK, prøver, er det en alm. "radio"-sikring, eller hvor skaffer jeg en
> ny?

Det er en almindelig finsikring som burde kunne købes på ethvert
radioværksted.

Fra : N_B_DK

Dato : 07-04-05 15:43

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ja, indeni. Læg skærmen med billedrøret på en pude. Fjern den bagerste
> del af kabinettet. Hold snitterne fra alt andet end sikringen og
> sikringsholderen

Men den fejler sikkert intet, det er nok nærmere en PSU fejl

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-04-05 17:48

N_B_DK skrev:

> Men den fejler sikkert intet, det er nok nærmere en PSU fejl

Ikke hvis der ikke er lys eller liv overhovedet. Ved PSU-fejl vil der
normalt være en eller anden for for liv, feks svage blink i powerlampen.

Fra : N_B_DK

Dato : 08-04-05 10:39

Jesper G. Poulsen wrote:

> Ikke hvis der ikke er lys eller liv overhovedet. Ved PSU-fejl vil der
> normalt være en eller anden for for liv, feks svage blink i
> powerlampen.

Jeg taler bare ud fra min erfaring som tidligere monitor tekniker, det er
uhyre sjældent at sikringer springer i monitorer uden der er noget andet
galt. (og det skyldes i 9.9/10 tilfælde en kortsluttet switch transistor)

Det du tænker på er en død lilniedel, der vil PSU rigtignok vil pumpe, men
er PSU død, ja så pumper den af gode grunde ikke.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-04-05 10:50

N_B_DK skrev:

> Jeg taler bare ud fra min erfaring som tidligere monitor tekniker,

Jeg har nu også noget erfaring med rep af monitorer

> Det du tænker på er en død lilniedel, der vil PSU rigtignok vil
> pumpe, men er PSU død, ja så pumper den af gode grunde ikke.

Jeg har rep'et en del monitorer med død PSU som stadig har pumpet.

Men hvis sikringen ikke fejler noget, så skal der en fagmand til

Fra : N_B_DK

Dato : 09-04-05 15:23

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jeg har nu også noget erfaring med rep af monitorer

Ved jeg og derfor undrede jeg mig lidt over din udtalelse *S*

> Jeg har rep'et en del monitorer med død PSU som stadig har pumpet.

Ja men så er det næsten altid på sekundær siden den er defekt.

> Men hvis sikringen ikke fejler noget, så skal der en fagmand til

Enig.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-04-05 11:49

N_B_DK skrev:

> Ja men så er det næsten altid på sekundær siden den er defekt.

Ja.

En sikring kan iøvrigt godt blive træt. Jeg har oplevet det et par
gange. Ny sikring og så virker det igen