Skærme
Fijala 3554
60hz
Fra : Kristian

Dato : 28-03-05 14:11

Som ny bruger af en TFT-skærm vil jeg være glad for ny viden.
Er det rigtigt.....som skrevet står andet sted i denne nyhedsgruppe....at en
TFT-skærm skal køre ved 60hz.........og hvorfor?

Findes der et sted på nettet...på dansk...hvor den slags oplysninger står?

Kristian

Fra : JK

Dato : 28-03-05 14:41

On Mon, 28 Mar 2005 15:11:19 +0200, "Kristian"
<kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk> wrote:

> [...]
>TFT-skærm skal køre ved 60hz.........og hvorfor?
>
>Findes der et sted på nettet...på dansk...hvor den slags oplysninger står?

Ja, det er rigtigt.

Det kan stå i manualen for din skærm.

Jeg skal forsøge mig denne forklaring:
60 Hz er en fuld svingning på 16 msec (1000 msec / 60), så jeg mener,
at det svarer til en responstid på 8 msec.

Din skærms responstid er sandsynligvis langsommere end 8 msec, så det
har ingen relevans at stille frekvensen op.

mvh

John

Fra : Kristian

Dato : 28-03-05 15:07

> Ja, det er rigtigt.

Jeg takker.
Kan der ske nogen skade på skærmen, hvis den har stået anderledes....f.eks.
75hz?

Kristian

Fra : Hans

Dato : 28-03-05 15:09

Kristian wrote:

> Jeg takker.
> Kan der ske nogen skade på skærmen, hvis den har stået
> anderledes....f.eks. 75hz?

Ja - Du kan udmærket opleve at få et dårligere billede hvis skærmkablet er
for ringe.

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 28-03-05 15:41

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev:

>Ja - Du kan udmærket opleve at få et dårligere billede hvis skærmkablet er
>for ringe.

Jeg har en Samsung Syncmaster 151s. På den bliver teksterne under
ikonerne på skrivebordet utydelige når opdateringsfrekvensen er på 60 og
70 Hertz. Ved 72 og 75 Hertz står teksten fint.
Egentlig skade på skærmen kan ske hvis man tvinger den til noget den
ikke er beregnet til. Den rigtige driver og manualen modvirker dette.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Kristian

Dato : 28-03-05 17:04

> Jeg har en Samsung Syncmaster 151s. På den bliver teksterne under
> ikonerne på skrivebordet utydelige når opdateringsfrekvensen er på 60 og
> 70 Hertz. Ved 72 og 75 Hertz står teksten fint.

Så forstår jeg ingenting....igen?

Altså.....TFT-skærme er bedst ved 60hz...........men din er bedst ved
72-75hz.
?????????????????

Kristian

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 28-03-05 17:12

Kristian wrote:

> Så forstår jeg ingenting....igen?
>
> Altså.....TFT-skærme er bedst ved 60hz...........men din er bedst ved
> 72-75hz.
> ?????????????????
>
> Kristian

Det kommer an på skærmen, og om der bruges analog eller DVI tilslutning.
Ved DVI tilslutning kører langt de fleste TFT skærme maksimalt 60 Hz,
ved analog tilslutning op til 75 Hz.
---
Mvh
Anders

Fra : Hans

Dato : 29-03-05 03:41

Michael Pilgaard wrote:

> [...]
> Egentlig skade på skærmen kan ske hvis man tvinger den til noget den
> ikke er beregnet til. Den rigtige driver og manualen modvirker dette.

Huskede du at trykke på Auto knappen da du skiftede til 60 Hz.?

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-03-05 15:02

>Huskede du at trykke på Auto knappen da du skiftede til 60 Hz.?

Den havde jeg glemt var der!
Men så står teksten klart og tydeligligt også ved 60 og 70 Hertz.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Hans

Dato : 29-03-05 15:30

Michael Pilgaard wrote:

> Den havde jeg glemt var der!
> Men så står teksten klart og tydeligligt også ved 60 og 70 Hertz.

Jeg tænkte det nok. Det er desværre hovedårsagen til, at vi har tråde om
utydelige TFT skærme når VGA-indgangen bruges, da ikke alle skærme justerer
sig selv ved ændring af refresh-raten.

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-03-05 17:09

>Jeg tænkte det nok. Det er desværre hovedårsagen til, at vi har tråde om
>utydelige TFT skærme når VGA-indgangen bruges, da ikke alle skærme justerer
>sig selv ved ændring af refresh-raten.

Tak for tippet.
Jeg ved en del om hardware og Windows men skærm-ekspert er jeg ikke. :=)

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-03-05 17:24

"Kristian" <kristianrasmussenSLETKUNDETMED@STOREBOGSTAVERprivat.dk>
crashed Echelon writing

> Kan der ske nogen skade på skærmen, hvis den har stået
> anderledes....f.eks. 75hz?

En ting som gamere er vilde efter er flere Hz. Antallet af Hz betyder osse
hvor mange billeder i sekundet billedet kan opdateres med.

Så hvad nytter det at køre med et grafikkort som kan levere 120fps, hvis
skærmen kun kører med 60Hz.

--
Bjarke Andersen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-03-05 18:52

> [...]
> hvor mange billeder i sekundet billedet kan opdateres med.
>
> Så hvad nytter det at køre med et grafikkort som kan levere 120fps, hvis

ja det er så ikke helt rigtigt, en crt opdateres linie per linie mens en tft
kun opdaterer der hvor der sker en ændring.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen