Skærme
Fijala 3554
Hvorfor meget skarpere ved 60hz end 85 hz?
Fra : Michael Birkmose

Dato : 17-03-05 18:49

Hejsa,

Har købt mig en Lacie Blue IV.

Jeg undrer mig over, at uanset hvilket opløsning jeg bruger, så står alting
meget skarpere ved 60 hz frem for 85 hz? Ved 85 hz er det faktisk ret sløret
at se på? Men ved 60 hz er det kniv skarpt.

Dog er billedet træls at se på ved 60 hz, fordi det flimrer for meget.

Jeg synes også at jeg observerde det samme med min gamle Eizo 17" - altså at
ved højere antal hz stod billedet mere slørret.

Kan det mon være mit grafikkort, der opfører sig mystisk?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-03-05 19:48

Michael Birkmose wrote:
> [...]
> ved højere antal hz stod billedet mere slørret.
>
> Kan det mon være mit grafikkort, der opfører sig mystisk?

Uden at være ekspert på området, vil jeg skyde på det er fordi
elektronstrålen skal bevæge sig hurtigere for at opdatere skærmen de 85
gange pr sekund, hvilket betyder at den ikke rammer lige så præcist som
ved 60 Hz... Køb en TFT skærm, den er altid skarp og flimrer ikke

Fra : N_B_DK

Dato : 24-03-05 13:45

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> 85 gange pr sekund, hvilket betyder at den ikke rammer lige så
> præcist som ved 60 Hz... Køb en TFT skærm, den er altid skarp og

Du bør ikke gætte ;) (for du har ikke ret *S*)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : JK

Dato : 17-03-05 20:37

On Thu, 17 Mar 2005 18:48:48 +0100, "Michael Birkmose"
<michael@gisp.dk> wrote:

> [...]
>ved højere antal hz stod billedet mere slørret.
>
>Kan det mon være mit grafikkort, der opfører sig mystisk?

Nu kan jeg søge mig frem til, at sådan en skærm er en CRT og kan klare
73 Hz ved opløsningen 1920x1440. Så kan den klare højere frekvenser
ved lavere opløsninger. Hvilken opløsning kører du da med ? hvis det
er 2000x1600, så passer det omtrent med 60 Hz.

Så jeg vil tro, at det er grafikkortet. Hvad er det for et ?

mvh

John

Fra : Michael Birkmose

Dato : 17-03-05 21:01

> [...]
> er 2000x1600, så passer det omtrent med 60 Hz.
>
> Så jeg vil tro, at det er grafikkortet. Hvad er det for et ?

Det er et ældre all in wonder fra ati, som blev købt til meget få penge for
at få noget tv-out.

Det er uanset hvad meningen at jeg skal have et nyt kort, men havde bare
ikke lige tænkt over at der kunne være problemmer i 2d med dette kort.

Det er kun når jeg kommer op i 1280x1024 og højere, at f.eks 75/85 hz virker
sløret.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 18-03-05 17:28

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> wrote in message

> Det er uanset hvad meningen at jeg skal have et nyt kort, men havde bare
> ikke lige tænkt over at der kunne være problemmer i 2d med dette kort.

> [...]

Har du prøvet et andet skærmkabel, evt. BNC hvis det understøttes.

Br,
Morten

Fra : Michael Birkmose

Dato : 18-03-05 18:45

> Har du prøvet et andet skærmkabel, evt. BNC hvis det understøttes.

Det understøttet den ikke.

Har lånt et ældre Matrox g450 dual head kort, med 16 mb ram.
Jeg synes stadig at det er det samme problem i 1600x1200, over 65 hz bliver
det slørret.
Burde dette kort ikke kunne vise et fornuftigt billede?

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 19-03-05 10:31

> [...]
> bliver det slørret.
> Burde dette kort ikke kunne vise et fornuftigt billede?

Jo, det er noget nær det bedste du kan få.

Mvh
Morten

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-05 21:52

"Michael Birkmose" <michael@gisp.dk> crashed Echelon writing

> Jeg synes også at jeg observerde det samme med min gamle Eizo 17" -
> altså at ved højere antal hz stod billedet mere slørret.

Der skal bruges mere båndbredde, mellem grafikkort og skærm.

> Kan det mon være mit grafikkort, der opfører sig mystisk?

Det kan sagtens være dit grafikkort der er af så dårlig kvalitet at
billedet bliver sløret ved højere båndbredder samt opdateringsfrekvens.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sander

Dato : 20-03-05 10:00

Det kunne jo også være at skærmen kun er optimal
i 1024x768, der er mange 17 og 19" crt der viser
det pæneste billede i den opløsning.

Sander.

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 19-03-05 12:47