Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Misfarving på TFT
Fra : Brian

Dato : 15-03-05 13:12

Hejsa

Har lige fået en Philips 19" TFT ind af døren:

Da den kom, så det ud som om det var en returskærm jeg havde fået -
papkassen var tapet sammen, og det var ikke pakket videre pænt i kassen. Det
stykke plastic som skærmen er pakket ind i, er også revet i stykker.

Derfor vil jeg selvfølgelig have tjekket den i alle ender og kanter, så jeg
kan udnytte min fortrydelsesret hvis det er nødvendigt.

Jeg henter Monitor Test programmet, for at gå den igennem. Der er ingen
pixelfejl der springer i øjnene, men der ser ud til at være noget rød
misfarvning i øverste venstre hjørne. Det viser sig især ved testene "Solid
White" og "Gamme White". Det minder lidt om en gammel CRT skærm, hvor der er
en magnet i nærheden. Jeg har prøvet at rykke rundt på skærmen, men jeg
synes stadig der er dem smule misfarvning.

Så er spørgsmålet; er det normalt, eller skal jeg udnytte min
fortrydelsesret ?

Det er også ligesom skærmen buer lidt - igen ligesom en CRT skærm der ikke
er ordentligt indstillet. Det ses tydeligt hvis der er en gennemgående
lodret streg - som f.eks i Outlook Express.

Har jeg grund til bekymring, eller er det et spørgsmål om tilvænning ?

/Brian

Fra : Mikael Schøler

Dato : 15-03-05 14:23

Brian wrote:
> [...]
> kan udnytte min fortrydelsesret hvis det er nødvendigt.
>
> Jeg henter Monitor Test programmet, for at gå den igennem.

Er det et der er specielt designet til test af pixelfejl?

Gider du smide et link?

Mikael

Fra : Brian

Dato : 15-03-05 14:43

Hejsa!

Mikael Schøler tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Er det et der er specielt designet til test af pixelfejl?

De kan danne nogen billeder, så du lettere kan spotte en pixelfejl

> Gider du smide et link?

http://www.wintotal.de/server/Nokia_test.zip
http://www.wrensoft.com/ftp/montest.exe

/Brian

Fra : Mikael Schøler

Dato : 15-03-05 15:12

Brian wrote:
> Hejsa!

> De kan danne nogen billeder, så du lettere kan spotte en pixelfejl

> [...]
Takker. Jeg har nemlig også lige købt fladskærm, så vil da gerne lige
have testet den.

Mikael

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-03-05 05:54

"Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> wrote in message

> Takker. Jeg har nemlig også lige købt fladskærm, så vil da gerne lige have
> testet den.

Må jeg høre hvad du købte jeg kan forstå det ikke blev Philipsen.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-03-05 10:33

Martin Vollert wrote:
> "Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> wrote in message

> Må jeg høre hvad du købte jeg kan forstå det ikke blev Philipsen.

Hehe ja det har du helt ret i. Jeg kunne ikke rigtig komme udenom en med
DVI, så jeg endte op med en Hyundai L90D+ :

Jeg har ikke rigtig testet den fuldt ud endnu da den kun er sat til en
bærbar der ikke kan klare så meget. Men mit førstehåndsindtryk er helt
klart godt

Læs en test her:

http://graphics.tomshardware.com/display/20050215/index.html

Mikael

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-03-05 17:46

> [...]
>
> Jeg har ikke rigtig testet den fuldt ud endnu da den kun er sat til en
> bærbar der ikke kan klare så meget. Men mit førstehåndsindtryk er helt

Ok det er ellers en fed skærm, kiggede selv på den men den lå lige en
prisklasse over mit budget

Fra : Mikael Schøler

Dato : 16-03-05 18:48

Martin Vollert wrote:
> "Mikael Schøler" <mik_s@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ok det er ellers en fed skærm, kiggede selv på den men den lå lige en
> prisklasse over mit budget
Det var den også for mit budget, men da jeg undersøgte markedet og havde
DVI, 19" og under 12ms som krav, så var der ikke rigtig andre i samme
prisklasse. Jo der var Sony, men de koster typisk 1000 kr mere.

Så det endte med at jeg måtte punge ud - at jeg så spiser vandgrød i en
måned eller 2 gør vel intet

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-05 21:37

> Så er spørgsmålet; er det normalt, eller skal jeg udnytte min
> fortrydelsesret ?

Jeg ville sende skærmen retur med det samme.....
jeg turde ikke løbe an på at "det vender man sig nok til",
jeg ville altid sidde og stirre på sådan en fejl.

Jeg har selv lige haft en "2.-gangs-skærm" med pixelsfejl, og den røg retur
med det samme.

Alternativt få skærmen ombyttet fra forhandleren / servicepartner.

VH Henrik

Fra : Brian

Dato : 16-03-05 11:28

Hejsa!

Henrik tog fat i nøglebrættet, og skrev:

> Jeg ville sende skærmen retur med det samme.....
> jeg turde ikke løbe an på at "det vender man sig nok til",
> jeg ville altid sidde og stirre på sådan en fejl.

Jeg kan faktisk ikke se fejlen længere - det røde skær er væk!

> Jeg har selv lige haft en "2.-gangs-skærm" med pixelsfejl, og den røg
> retur med det samme.

Der har ikke været en pixelfejl på min.
Måske jeg bare har kigget for meget efter evt. fejl. Jeg kan ihvertfald ikke
finde nogen nu

/Brian

Fra : Peter J

Dato : 17-03-05 13:02

"Brian" <briank@besked.com> skrev

> Der har ikke været en pixelfejl på min.
> Måske jeg bare har kigget for meget efter evt. fejl. Jeg kan ihvertfald
> ikke
> finde nogen nu

Hvis skærmen var helt kold da du testede den (fx hvis du tilsluttede den
umiddelbart efter du havde modtaget den fra en kold fragtbil), kan det være
årsag til misfarvningen. (LCD-panelet indeholder en flydende væske, som
opfører sig underligt ved lave temperaturer!)
Som hovedregel skal al elektrononik have lov til at akklimatisere inden det
tilsluttes.

mvh
Peter