Skærme
Fijala 3554
Forskel på LaCie CRT og TFT
Fra : Christian Grüner

Dato : 15-03-05 09:57

Igang med at hjælpe en veninde med at vælge skærm billedredigering. Hun
har kastet sin kærlighed på to LaCie skærme, men to vidt forskellige og
i vidt forskelligt prisleje.

http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?id=10035 - 20" Photon20visionII
http://www.lacie.com/dk/products/product.htm?id=10037 - 19" electron19blueIV

Selv er jeg stadig lidt skeptisk overfor TFT til redigering, ikke så
meget grundet farverne (som det virker som om der er godt styr på
efterhånden), men mere grundet skarpheden og til dele detaljer i
specielt højlys-områder (de lyse toner i et billede).

Jeg har sammenlignet Apples 20" cinema display mod ovenstående CRT og må
indrømme at jeg personligt synes CRT'en stod klar bedre. Igen ikke i
farver, men i skarphed. Apples tft virker stadig kantet, hvorimod CRT'en
står skarpere, men uden disse kanter. Derudover er der også den noget
lækrere opløsning på 1920x1400, i forhold til 1600x1200 på en større areal.

Hvordan er TFT'eren er arbejde på? Tænker her på flimren f.eks.
Er der overhovedet nogle fordele ved TFT hvis man ser bort fra mindre
strømforbrug og den mindre fysiske størrelse?

/Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-03-05 23:52

Christian Grüner <wizprod@wizprodFJERN.dk> wrote:

> Hvordan er TFT'eren er arbejde på? Tænker her på flimren f.eks.

flimren eksisterer slet ikke på TFT, jeg vil mene at netop det er TFT's
væsentligste kvalitet. Efter at have brugt TFT i ét år kunne jeg under
ingen omstændigheder finde på at vende tilbage til selv gode CRT'ere,
uanset om det er aldrig så skarpe og farveægte.

Da jeg købte ny skærm i efteråret 2003 stod valget mellem LaCies 19" CRT
og deres 18" TFT. (mk1). Jeg har på intet tidspuknk fortrudt valget.

OBS i opløsninger på over 1344 bliver Lacies 19" CRT ret anstrengende at
se på. Den er kun helt rolig (for en CRT at være) i op til 1280.

> Er der overhovedet nogle fordele ved TFT hvis man ser bort fra mindre
> strømforbrug og den mindre fysiske størrelse?

100% korrekt geometri og ikke mindst at billedet er helt roligt. Selv
den billigste TFT er på dette punkt enhver CRT overlegen.

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 19-03-05 12:48

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-03-05 23:27

Michael Sig Birkmose <michael@gisp.dk> wrote:

> Jeg synes jeg observerer det samme på min Lacie 19" CRT. Jeg synes faktisk
> at teksten står slørret ved 1600x1200 ved 70 hz og opefter - er det det
> samme du oplever?

Ja, det syns jeg jeg oplever med alle CRT'ere under 21".

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT