Skærme
Fijala 3554
Trinitron skærm bliver lilla????
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 12-03-05 22:17

Hej i gruppen

Jeg skal lige have en vurdering på om jeg skal ud og kigge på ny skærm.
Jeg har en Dell P991 Trintitrol, som bliver lilla i plamager på forskellige
steder. Det hjælper gerne når jeg slukker og starter skærmen igen. Så
starter den op lidt flimrende, og har derefter et godt billede igen.

Er det tegn på at den er ved at dø, eller er dette et kendt problem med en
simpel løsning???

Med venlig hilsen

/LC

Fra : Villy Jensen

Dato : 13-03-05 07:24

> [...]
> igen.
>
> Er det tegn på at den er ved at dø, eller er dette et kendt problem med en

Når du 'tænder og slukker' efter at WIN er helt startet op, så vil skærmen
aktivere en 'degauss'.

Du kan også aktivere Degauss med knapperne på selve skærmen (funktionen
mangler dog på nogen skærme, så må man bruge tænde-slukke-tricket).

Degauss kompenserer (populært sagt) for effekter fra ændringer i
magnetfelter omkring skærmen.

Fænomenet opstår naturligt hver gang du flytter på skærmen samt hver gang du
flytter på højttalerne ved siden af.

Der kan bemærkes andre forstyrrende 'skærmeffekter'
hvis højttalere står for tæt på skærmen (som 'degauss' måske ikke helt
fjerner)
eller
hvis der ligger en netdel / strømforsyning (=transformator) nær ved
skærmen - det giver uroligt billede.

Se:
http://support.dell.com/support/edocs/monitors/p991/en/position.htm
http://support.dell.com/support/edocs/monitors/p991/en/trouble.htm

http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kb/en/document?dn=1032609

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 13-03-05 12:04

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fænomenet opstår naturligt hver gang du flytter på skærmen samt hver gang
> du flytter på højttalerne ved siden af.
>
> Der kan bemærkes andre forstyrrende 'skærmeffekter'
> hvis højttalere står for tæt på skærmen

Du har jo ganske ret. Mine højttalere (Cambridge Soundworks Satelitter) har
stået klinet op ad skærmen den sidste 3 år, uden de store problemer. I
sidste uge har jeg flyttet rundt så de nu står 5 cm fra skærmen.
Så snart jeg flyttede dem helt ind til skærmen igen, stoppede problemet.

Jeg kan så konkludere at højttalerne ikke er skærmede godt nok, eller?
Vil jeg stadig i længden få problemer med disse højttalere, eller er
problemet helt væk nu hvor jeg blot ikke kan se det (Læs: Skal jeg ud og
købe bedre skærmede højttalere?)?

Tak for hjælpen

/LC

Fra : Villy Jensen

Dato : 13-03-05 12:19

> [...]
> Vil jeg stadig i længden få problemer med disse højttalere, eller er
> problemet helt væk nu hvor jeg blot ikke kan se det (Læs: Skal jeg ud og

Det er bedst at (uskærmede) højttalere står længst muligt fra monitoren
http://support.dell.com/support/edocs/monitors/p991/en/position.htm

Ellers, bare stil dem etellerandetsted å' så la' vær' me' å' flyt' dem!!!
- så er det såmænd fint nok.

PChøjttalermarketingsmateriale specificerer ikke udstrålingsegenskaberne
- det burde have været en salgsparameter forlængst.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy