Skærme
Fijala 3554
Respektable specs
Fra : Brian

Dato : 09-03-05 15:33

Hejsa

Står og kigger lidt efter et 19" TFT alternativ til min nuværende 21" CRT.
På edbpriser smide de jo om sig med en masse specifikationer, på en del
skærme varierer de tilmed en hel del.
Spørgsmålet er så, hvad der er respektable specifikationer på en ny 19" TFT
skærm ?

F.eks med responstid - hvad bør den ligge på ?
Samme spørgsmål går omkring kontrastforholdet - går udfra det sammen med
opløsningen er de vigtigste tal ?

Nogen der ligefrem tør anbefale en specifik 19" skærm i ~3000,- området -
gerne billigere

Fra : Thomas Thorsen [9000~

Dato : 09-03-05 19:03

Brian wrote:
> [...]
> med opløsningen er de vigtigste tal ?
>
> Nogen der ligefrem tør anbefale en specifik 19" skærm i ~3000,-

Det er mit indtryk at de varierende specifikationer primært skyldes
forskellige målemetoder og tolkninger af standarder. Det er gang på gang
blevet vist at angivelser for både lysstyrke, kontrastforhold og responstid
skal tages med endog meget salt.

Mht. lysstyrke så vil man typisk ønske sig ca. 110-150cd/m^2, hvor de fleste
TFT skærme leverer 250cd/m^2 (indtil man skruer ned), hvilket blot irriterer
øjnene. Til sammenligning har en CRT skærm omkring 90cd/m^2.
Kontrastforholdet er intetsigende, fordi det netop er målt i forhold til den
maksimale lysstyrke (som man typisk ikke vil anvende). Reaktiviteten af en
skærm er noget der er umuligt at angive i et enkelt tal (responstiden),
fordi der er mange flere aspekter end blot hastigheden for transition mellem
sort og hvid (en skærm viser også farver).

I virkeligheden er det mest relevante valg for en skærm selve
displayteknologien, hvor de fremherskende pt. er VA og TN. Populært sagt har
VA et bredt synsfelt og mange farver og TN har hurtig responstid og få
farver (hvilket der kompenseres for med dithering).

Hvis jeg nu var en sælger i Merlin, ville jeg i stedet for alt det ovenfor
sige:
Lysstyrke: 250-300cd/m^2
Kontrastforhold: 500:1-1000:1
Responstid: 16ms-8ms
Og jo højere jo bedre (mindre for responstid!)!

mvh.
Thomas Thorsen