Skærme
Fijala 3554
Dell 2405FPW
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 02:01

Jeg er for nylig brændt varm på denne skærm (subject), men
noget undrer mig i Extremetechs anmeldelse på følgende link:
<http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764458,00.asp>

Der står bla.:
| The Dell uses a typical on-screen display (OSD) to manage most
| settings. We noticed, however, that different inputs offer
| different adjustments. For example, you can adjust contrast and
| brightness when connecting to the display via VGA, but only
| brightness if you're using DVI.

Der står bare desværre ikke om det også gælder for justeringen
af de individuelle farver i skærmmenuen. Altså det der hedder
Color Settings i skærmmenuen vist på:
<http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1764459,00.asp>.

Er det normalt for Dell-fladskærme at farveindstillingerne er
låst når de kører DVI, eller gælder det kun for brightness-
indstillingen?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Claus Albæk

Dato : 26-02-05 12:25

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
>
> Er det normalt for Dell-fladskærme at farveindstillingerne er
> låst når de kører DVI, eller gælder det kun for brightness-

min 2001fp kan godt styre farve i DVI tilstand.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 12:35

Claus Albæk skrev:

> min 2001fp kan godt styre farve i DVI tilstand.

Ok. Så er der nok store chancer for, at 2405FPW også kan det.
Tak for info, Claus.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 15:07

Claus Albæk skrev:

> min 2001fp kan godt styre farve i DVI tilstand.

Hvad egentlig med omskifter imellem VGA og DVI. Har den en knap
til det på fronten, så man hurtigt kan skifte imellem det ene og
det andet, eller skal man ind i onscreen-menuen og rode rundt?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Claus Albæk

Dato : 26-02-05 17:22

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvad egentlig med omskifter imellem VGA og DVI. Har den en knap
> til det på fronten, så man hurtigt kan skifte imellem det ene og
> det andet, eller skal man ind i onscreen-menuen og rode rundt?

ja, den har en knap der skifter mellem, dvi, vga, composite og
s-video... kunne ikke være lettere.

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 18:24

Claus Albæk skrev:

> ja, den har en knap der skifter mellem, dvi, vga, composite og
> s-video... kunne ikke være lettere.

Herligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-02-05 13:36

> Er det normalt for Dell-fladskærme at farveindstillingerne er
> låst når de kører DVI, eller gælder det kun for brightness-
> indstillingen?

Har hørt om det på mange fladskærme... Umiddelbart vil jeg tro det er et
spørgsmål om at en del af disse justeringer bliver foretaget analogt på
VGA signalet, og efter som man kører med DVI, er der ikke noget analogt
signal at justere farverne på - Ved dog ikke om det er den rigtige teori..

Men uanset hvad kan du bare justere farver osv i kontrolpanelet til din
grafikdriver på PCen...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 13:55

Esben von Buchwald skrev:

> [...]
> DVI, er der ikke noget analogt signal at justere farverne på -
> Ved dog ikke om det er den rigtige teori..

Der er ingen problemer med at justere på hverken farver eller lys
i onscreen-menuen på min nuværende Viewsonic VP201s når den kører
DVI. Dog er det kun farverne, som jeg justerer på.

Lysstyrken lader jeg stå til fabriksindstillingerne, men ved at
justere på farverne, ændrer man jo også på lysstyrken, så hvis
bare man kan justere på hver enkelt farve selvom skærmen kører
DVI, er jeg tilfreds.

> Men uanset hvad kan du bare justere farver osv i kontrolpanelet
> til din grafikdriver på PCen...

Den vej er jeg bare ikke interesseret i at gå. Erfaringen med min
nuværende skærm og mit nuværende grafikkort har vist, at det giver
et langt bedre resultat, hvis man har mulighed for at finjustere
skærmens farver direkte i skærmen inden man profilerer den i stedet
for at gøre det via software i grafikkortet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-02-05 14:11

Thomas G. Madsen skrev:

> Er det normalt for Dell-fladskærme at farveindstillingerne er
> låst når de kører DVI, eller gælder det kun for brightness-
> indstillingen?

Og det er jo egentlig ikke engang brightness-indstillingen som
er låst på 2405FPW når den kører DVI. Det er kontrasten, men det
er nu i mine øjne bedøvende ligegyldigt at den er låst.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-02-05 15:09

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg er for nylig brændt varm på denne skærm (subject)

Øv. Jeg opdager lige at den er udstyret med et PVA-panel fra
Samsung. Jeg ville klart have foretrukket et S-IPS-panel fra
LG/Philips f.eks., men det kan selvfølgelig være at Samsung
er godt med efterhånden. Den får jo da gode anmeldelser på
Extremetech hvad angår farvegengivelsen.

--
Hilsen
Madsen