6600GT maskine går i sort under spil, hvad~
Fra : Jakob

Dato : 11-05-05 23:05

Jeg har forsynet min fars pc med et 6600Gt kort og det har fungeret fint
nogle uger. Nu sker der desværre det at maskinen går helt i sort efter
et stykke tids spil. Det sker forskellige steder i spillet så jeg går ud
fra at det må være noget hardware. Det er en ret ny maskine, og der er
ikke pillet ved blæser eller strømforsyning. Jeg tænker på at det kunne
være kølingen, men det er den originale køler der sidder på og blæseren
kører som den skal.

Hvad kan det ellers være, og hvordan ville i gribe det an ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 12-05-05 00:46

Jakob wrote:
> [...]
> kører som den skal.
>
> Hvad kan det ellers være, og hvordan ville i gribe det an ??

det kunne være rart hvis du skrev hvilken maskine du sad ved, og hvad
software du kørte.

Der er mange muligheder

1. PSUen er for lille, prøv med en større
2. Varmeproblemer, undersøg temperatur på gfx og mobo, f.eks. med
medfølgende software eller igennem gfx driveren
3. driverproblemer, hent nyeste drivere til ALT, gfx, mobo osv
4. opdater ALT, dvs. opdater windows, directX, og de spil du spiller til
nyeste version
5. opdater BIOS, og load CMOS defaults eller optimal defaults, og check
om problemet er løst

Fra : Jakob

Dato : 12-05-05 10:07

In article <42829926$0$699$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, use-
net@rem_oVe-amokk.dk says...

> det kunne være rart hvis du skrev hvilken maskine du sad ved, og hvad
> software du kørte.

Sorry, det er min fars så jeg har ikke lige versionsnummer af alle
programmer. Men den kører winxp. Det er en ret ny maskine med amd 3200
på et 754 bundkort. Der er 1 gb ram i maskinen og der er en 400w
strømforsyning så jeg ville egentlig tro den side af sagen skulle være
iorden.

Han har dog snakket om at cpu ser ud til at blive noget varm under spil,
men jeg er ikke helt klar over hvad grænserne for en sådan processor er.

jeg vil prøve at opdatere det meste som du foreslår.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin

Dato : 12-05-05 12:21

> Han har dog snakket om at cpu ser ud til at blive noget varm under spil,
> men jeg er ikke helt klar over hvad grænserne for en sådan processor er.

Prøv at tage siderne af kabinettet for at teste om temp er et problem...
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 12-05-05 15:13

In article <42833c0a$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
nomail@orangenet.dk says...

> Prøv at tage siderne af kabinettet for at teste om temp er et problem...
> Mvh Martin

Tak for tippet, det vil jeg få ham til at prøve.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Korshøj

Dato : 13-05-05 07:52

mit bedste byd er at psuén er underdimentioneret, du skal op og have 500 w
hvis du vil have en stabil maskine hvor du kan spille i høj opløsning

Per Korshøj

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-05-05 09:41

Jakob skrev:

> Han har dog snakket om at cpu ser ud til at blive noget varm under
> spil, men jeg er ikke helt klar over hvad grænserne for en sådan

Lav en burnin-test vha. software.
'Hot CPU Tester Pro' kombineret med 'Everest Home Edition', så man kan
få udlæst diverse temperaturer og spændinger.

Læg mærke til flg. målepunkter:

Temperatur
Motherboard
CPU

Spænding
+3.3V
+5V
+12V

De ubelastede værdier er irrelevante. Det er dog relevant at holde øje
med ændringer i værdierne. Stiger temparturerne voldsomt. Falder
spændingerne voldsomt eller begynder de måske at svinge rigeligt.
Sæt evt. et voltmeter på et molex-stik (mellem stel og +12V eller +5V).
Læg mærke til afvigelser.

- Look, this is Debian. They don't release things until you have to

Fra : Jakob

Dato : 13-05-05 10:08

In article <xn0e2767d8ooh46009@dtext.news.tele.dk>,
ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> [...]
> spændingerne voldsomt eller begynder de måske at svinge rigeligt.
> Sæt evt. et voltmeter på et molex-stik (mellem stel og +12V eller +5V).

OK det vil jeg prøve, tak for disse inputs.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin

Dato : 13-05-05 11:04

Nu sker der desværre det at maskinen går helt i sort efter
et stykke tids spil.
Forresten - du har husket at sætte et molex stik til bagenden af kortet....
?
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 13-05-05 12:10

In article <42847b78$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
nomail@orangenet.dk says...

> Forresten - du har husket at sætte et molex stik til bagenden af kortet....
> ?

Ja ja, kan det overhovedet køre uden ? :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin

Dato : 13-05-05 23:01

> Ja ja, kan det overhovedet køre uden ? :0)

Det kan det nemlig godt uden større belastning....
Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 14-05-05 12:24

In article <4285239e$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
nomail@orangenet.dk says...

> Det kan det nemlig godt uden større belastning....
> Mvh Martin

OK jeg mener bestemt at det er iorden, men jeg får ham lige til at
checke igen :0)

Tak for rådet.

--
Venlig hilsen