6600GT + HL2?
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-05-05 21:31

Hej
En af mine venner har lige udskiftet sit gamle grafikkort til et Albatron
6600GT kort. Han oplever utrolig dårlig performance fra kortet, men vi kan
ikke finde ud af, hvad pokker der er galt. Her er det vi håber I kan hjælpe
:)

Hele maskinen består nu af følgene hardware:
ECS K7S5A bundkort. SIS 735 chipset.
512mb pc3200 + 256mb pc2100 ram
AMD XP 1800+
Seagate 120gb barracuda harddisk.
Albatron 6600GT agp
Hercules game fortissimo II (pci) lydkort.
Logitech MX500 mus

Efter vi satte det nye kort i maskinen blev harddisken formateret og Windows
XP blev installeret. Alle de nyeste drivere er downloadet og installeret. Vi
kunne ikke lige finde ud af, om der skal installeres nogle specielle drivere
til chipsettet på bundkortet eller ej?

Lige efter installationen var færdig skulle det nye kort selvfølgelig
afprøves, og til det formål installerede vi Half-Life 2. Spillet nåede kun
lige til introen og efter 30 sekunder gik det ned og maskinen frøs. Det
skete på samme sted hver gang.. Need For Speed Underground 2 gik også ned,
men man nåede dog at komme til at køre lidt i bilen først.
Jeg prøvede at tage grafikkortet ud af maskinen og tage køleren af for at se
om der var ordentlig kontakt mellem GPU og køleprofil. Efter jeg havde sat
den på igen og havde startet computeren kunne Half-life starte op og man
kunne gå rundt og det var stabilt.. Dog kørte det bare virkelig langsomt. I
800x600 med alle detaljer på det laveste fik maskinen kun omkring 20-30
FPS..

Vi har efterfølgene prøvet på min maskine, som kun har et Geforce 4 ti4600,
og der lå FPS på omkring 40-50, peakede trecifrede beløb nogle gange.. Så
der må da helt klart være noget galt med hans maskine eller?

Vi leder efter den magiske løsning

Mvh Anders (og Morten)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-05-05 22:15

"Anders Houmark" wrote

> [...]
> hjælpe
>
> Hele maskinen består nu af følgene hardware:

SIS chipset?
http://groups-beta.google.com/group/alt.games.half-life/browse_frm/thread/e660064a9cf1d7fb/336409fba6461d68?q=SIS&rnum=1#336409fba6461d68

- Peter

Fra : Kasper Aae

Dato : 07-05-05 23:58

On Sat, 7 May 2005 22:30:51 +0200, "Anders Houmark"
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> [...]
>og der lå FPS på omkring 40-50, peakede trecifrede beløb nogle gange.. Så
>der må da helt klart være noget galt med hans maskine eller?

Prøv at smide hans kort i din maskine, så i kan finde ud af om det er
kortet eller maskinen den er gal med.

--
Kasper Aae

Fra : Diablo

Dato : 08-05-05 07:05

its a known bug between a 6600 GT and SIS boards. NVidia knows this bug and
has a special driver for it. I lost the link, but it works here. It's the
67.03 driver as far as i can see.

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-05-05 08:39

Anders Houmark wrote:

[KLIP]

Jeg takker mange gange for svarende!

Grunden til at vi ikke har prøvet hans grafikkort i min maskine er, at vi
bor et par timers kørsel fra hinanden.´

Mvh Anders

Fra : SonofonoS

Dato : 11-05-05 11:17

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in

> [...]
> det vi håber I kan hjælpe
>:)
>
> Hele maskinen består nu af følgene hardware:

Hvorfor er det lige han blander pc3200 og pc2100 ram? Det kan vel ikke give
noget godt resultat...

SonofonoS

Fra : Marni

Dato : 11-05-05 15:26

"SonofonoS" <sonofonos@hotmail.com> wrote in message
> "Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in

> Hvorfor er det lige han blander pc3200 og pc2100 ram? Det kan vel ikke
> give
> noget godt resultat...

Fuldstændig ligegyldigt.
133 mhz bus på en AMD xp1800+.
Hvis det havde været en xp3200+, skulle han bruge pc3200 ram
pga. 200 mhz bus.

Martin.

Fra : SonofonoS

Dato : 11-05-05 22:00

"Marni" <martin@hotmail.com> wrote in news:428215f1$0$63646
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
>>

> Fuldstændig ligegyldigt.
> 133 mhz bus på en AMD xp1800+.
> Hvis det havde været en xp3200+, skulle han bruge pc3200 ram

Så er det sgu nok der problemet er. Ikke meget data der kan køre med den
bus. Tror faktisk Arriva kører bedre... :D

SnoofonoS

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-05-05 16:17

Anders Houmark wrote:
> Hej

[klip]

Hej.. Driveren er nu afprøvet og det virkede ikke.
Half-Life 2 kører med samme FPS ligegyldigt opløsning (640x480 til
1280x1024) og vi mistænker efterhånden bundkortet for at have skylden.
Spillet er sat til max_fps 300 og det er prøvet ændret til 999, men det gav
ikke nogen forskel.. Er spillet "låst" til lav fps eller tror i, at vi har
ret i, at bundkortet er noget gammelt hø som trænger til udskiftning?

Mvh Anders

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-05-05 13:55

Anders Houmark wrote:

> [...]
> det gav ikke nogen forskel.. Er spillet "låst" til lav fps eller tror
> i, at vi har ret i, at bundkortet er noget gammelt hø som trænger til

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men spillet kan godt være låst, eller
det kan være driveren til kortet der låser opdateringshastigheden og
syncer spillets framerate til den. Prøv at køre dxdiag (klik start, kør,
dxdiag) og gå til det sidste faneblad. Her kan du sætte Direct3D's
refresh rate op til f.eks. 85Hz. Men test lige om din monitor
overhovedet kan køre 1280x1024 ved 85 Hz først.

Det kan også være at man kan slå Vsync fra via konsollen i HL2. Hvis du
slår det fra og spillet stadig kører den samme framerate så er det nok
ikke det der er problemet.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-05-05 20:31

Sune Salminen wrote:

> [...]
>
> Det kan også være at man kan slå Vsync fra via konsollen i HL2. Hvis
> du slår det fra og spillet stadig kører den samme framerate så er det

Hej Sune, tak for de gode råd.. Det vil jeg straks viderbringe

Mvh Anders