Hvad skal mit DVI kabel hedde?
Fra : Thomas G

Dato : 05-05-05 08:47

Hey.

Jeg vil gerne finde et kabel til min fladskærm men ved ikke hvad jeg skal
kigge efter.

hvad betyder "M/M" og "(Dual Link)" f.eks.:
New DVI-D M/M Cable (Dual Link) DFP/LCD 1.8M

hvor mange pins skal der være på kablet?

Min skærm er en samsung syncmaster 172x:
http://www.samsung.com/dk/products/monitors/tft17/172x.asp?page=Specifications

mit grafikkort er et geforce 4 fx 5200 med 128 mb ram og DVI udgang.

Håber nogen kan/gider hjælpe.

Mvh. Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-05 10:55

"Thomas G" <alt-mail@FJERNtunet.dk> writes:

> [...]
> kigge efter.
>
> hvad betyder "M/M" og "(Dual Link)" f.eks.:
> New DVI-D M/M Cable (Dual Link) DFP/LCD 1.8M

M/M = Male/Male aka han/han. Det er det du skal bruge.

DVI standarden beskriver stik til både "single link" og "dual
link". Et "dual link" kabel kan også bruges til "single link".

Mvh,

Kai

Fra : Thomas G

Dato : 05-05-05 11:07

> M/M = Male/Male aka han/han. Det er det du skal bruge.
>
> DVI standarden beskriver stik til både "single link" og "dual
> link". Et "dual link" kabel kan også bruges til "single link".

når jeg kigger på billeder af DVI stik synes jeg det ser ud som om at den
der connector der sidder ved siden af de 24 pins er et kryds..(svært af
forklare) altså at stikkene, med lidt fantasi, ser sådan her ud:
____________
| . . . . . . . . |
| + . . . . . . . . |
|___. . . . . . . . |

hvor DVI indgangen på min skærm ikke har et kryds men bare en streg.

kan det være rigtigt eller?

Mvh. Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-05 11:22

> [...]
> | + . . . . . . . . |
> |___. . . . . . . . |
>
> hvor DVI indgangen på min skærm ikke har et kryds men bare en streg.

Jeps, for skærmen har et DVI-D stik, og de fire ben som sidder rundt
om krydset er analog-VGA til DVI-A. Har man både DVI-D aog DVI-A i
samme stik, kalder man det DVI-I.

Kai

Fra : Thomas G

Dato : 05-05-05 11:45

> Jeps, for skærmen har et DVI-D stik, og de fire ben som sidder rundt
> om krydset er analog-VGA til DVI-A. Har man både DVI-D aog DVI-A i
> samme stik, kalder man det DVI-I.

så når min skærm ikke har huller til de 4 ben rundt om krydset (som så også
kun er en streg) skal jeg altså have en DVI-D ledning?

Mvh. Thomas

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-05-05 15:17

Thomas G wrote:

> så når min skærm ikke har huller til de 4 ben rundt om krydset (som så også
> kun er en streg) skal jeg altså have en DVI-D ledning?
>
> Mvh. Thomas

Så kan du bruge både DVI-I og DVI-D kabler. Forskellen på dem, er jo
blot at D'eren ikke har de analoge ledninger, hvilket er lige meget hvis
skærmen har en DVI-D indgang - men begge dele kan altså bruges

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-05 12:22

> så når min skærm ikke har huller til de 4 ben rundt om krydset (som så også
> kun er en streg) skal jeg altså have en DVI-D ledning?

Ja, så skal du have et "rent" DVI-D kabel

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-05-05 17:29

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

> Så kan du bruge både DVI-I og DVI-D kabler. Forskellen på dem, er jo
> blot at D'eren ikke har de analoge ledninger, hvilket er lige meget
> hvis skærmen har en DVI-D indgang - men begge dele kan altså bruges

Så vidt jeg har forstået, har et DVI-I kabel et fuldt sæt ben og
overfører derfor både et evt analogt signal og det digitale signal.

¨å hvis *kablet* havde været DVI-D og stikket DVI-I, var det gået godt
(ingen ben til at montere i hullerne). I dette tilfælde er det
modsat.

Kai