6600GT eller 9800Pro
Fra : Søren Christensen

Dato : 02-05-05 14:21

Hej Gruppe
Jeg er ved at bestille et agp grafikkort til min XP1800 maskine. Jeg har
fundet frem til 6600gt og 9800pro og kan se de koster ca. lige meget 1280kr,
men hvilket er hurtigst/bedst? Bruger 9800pro samme directX som 6600GT??
Håber nogle vil hjælpe.

Mvh Søren

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-05-05 16:49

"Søren Christensen" <mailboxsch@omnispace.com> crashed Echelon writing

> [...]
> meget 1280kr, men hvilket er hurtigst/bedst? Bruger 9800pro samme
> directX som 6600GT?? Håber nogle vil hjælpe.

Overvej købet nøje: Jeg købte selv et 6600GT til en XP2400 og endte med at
give kortet væk til en ven. Det funkede simpelthen for dårligt med min
maskine og gav ingen forbedringer overhovedet (tidl. Radeon9500Pro) nærmere
tværtimod gav det mig i nogle spil dårligere ydelse.

Jeg mener det er dårlige drivere fra Nvidia, andre mener det er min maskine
der er for sløv, men faktum er jeg har på en netcafé siddet ved en maskine
med XP1800 og 9800Pro og de kørte bedre end min kombination med 6600GT.

Så jeg rører aldrig en Geforce igen, medmindre jeg er tvunget til det og
har en uber CPU. Derimod kunne jeg pisse godt tænke mig at teste min
maskine med et x800 kort.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 02-05-05 18:11

> [...]
> maskine og gav ingen forbedringer overhovedet (tidl. Radeon9500Pro) nærmere
> tværtimod gav det mig i nogle spil dårligere ydelse.

Lyder som en mega fejl 40 - igen . . .

6600GT anytime. Det er klar overlegent.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-05-05 18:58

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> Lyder som en mega fejl 40 - igen . . .

Nicolai, gider ikke den diskussion igen. Jeg installerede, reinstallerede
og testede med snart 15 forskellige drivere. Nvidias forum bevidner der er
performance problemer med 6600 serien (nogen siger det måske skyldes at den
er designet til PCI-E og at det er AGP-PCIE bridge chippen der laver fejl
ved AGP udgaven).

Men anyways kan ikke få nogen performance ud af den. Testede desuden kortet
i en barton 2500+ med nforce2 chipset, og her en lille performance
forbedring på 1-5fps. Testede i en 3,06Ghz P4 her kørte kortet på fulde
tryk og som bør betegnes som værende normalt.

Indtil videre har ingen Nvidia, Via, guru3d og her i gruppen kunne kommet
med ting som hjalp eller forklare problemet/fænomenet. Udover argumentet
"din maskine er for langsom"

--
Bjarke Andersen

Fra : Sander

Dato : 02-05-05 19:49

http://www.3dkort.dk/Sammenlign/sammenlign.shtml
Måske denne side kan være til gavn.

Sander.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 12:07

Sander skrev:

> http://www.3dkort.dk/Sammenlign/sammenlign.shtml
> Måske denne side kan være til gavn.

Til gavn for hvad?

Nedenstående side _er_ til gavn:

Fra : Brian Lund

Dato : 03-05-05 06:32

> Nicolai, gider ikke den diskussion igen. Jeg installerede, reinstallerede
> og testede med snart 15 forskellige drivere. Nvidias forum bevidner der er

Huskede du chipset driverne til dit bundkort?

> performance problemer med 6600 serien (nogen siger det måske skyldes at
den
> er designet til PCI-E og at det er AGP-PCIE bridge chippen der laver fejl
> ved AGP udgaven).

Skal jeg ikke kunne udtale mig om, har haft et 9700 Pro kort i min maskine
da jeg havde en Duron 1200 MHz CPU og der kunne jeg endda mærke (en lille)
forskel, jeg har nu (stadigt) et Radeon 9500 Pro, men har opgraderet CPUen
til en XP-M 2400+ (@ 2083 MHz, FSB 166)

Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-05 10:47

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> crashed Echelon writing

> Huskede du chipset driverne til dit bundkort?

Ja i alle 3 tilfælde (VIA, Nforce2, Intel)

--
Bjarke Andersen

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-05-05 10:45

Det bliver nok et 9800pro, men mest pga. prisen da jeg kan se 6600gt også
understøtter pixelshader 3,0 mod r9800 2,0. Jeg havde set et 6600gt til 1299
hos topdata men det er desværre steget lidt igen og et 9800 kan fåes lidt
billigere. Så hvis jeg slipper for driverproblemer med r9800 så er det også
godt nok. Tak for svarene.

Mvh Søren

Fra : Nicolai

Dato : 04-05-05 12:24

> [...]
> billigere. Så hvis jeg slipper for driverproblemer med r9800 så er det også

Hvorfor vælge en ældre generation for at spare 200???

Men du er velkommen tilbage om 6 mdr når du skal
opgradere......................

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-05-05 18:22

Søren Christensen wrote:
> [...]
> billigere. Så hvis jeg slipper for driverproblemer med r9800 så er det også

bad idea... 9800 kortet har ca 2 år mere på bagen end 6600GT - og det
betyder at du får problemer med de nye spil, efter kortere tid med et 9800

og uanset hvad, så laver nvidia sgu nogle bedre drivere, jeg har aldrig
haft problemer med hverken mit TNT2, Geforce 3 eller Geforce FX kort,
mens driverne til mit nuværende Radeon X800XL kort har drillet en del +
at ATI har valgt at skrive en del af deres deres driver i .NET, hvilket
ikke lover alt for godt for performance!

Fra : Brian Lund

Dato : 04-05-05 18:52

> bad idea... 9800 kortet har ca 2 år mere på bagen end 6600GT - og det
> betyder at du får problemer med de nye spil, efter kortere tid med et 9800

Mjah, det er ikke gevaldigt stor forskel på ydelsen af de to kort, dog er
den stor nok til at jeg også ville vælge 6600 GT, men 9800 Pro _er_ altså
ikke noget dårligt valg...

> [...]
> at ATI har valgt at skrive en del af deres deres driver i .NET, hvilket
> ikke lover alt for godt for performance!

Jeg kan så sige det modsatte, jeg har KUN haft problemer med et Nvidia kort,
nemlig et Creative TNT... Og har aldrig haft problemer med Radeon som jeg
har kørt siden (7000, 7500, 8500 LE, 9500 Pro, 9700 Pro(lånt)).
Desuden har jeg haft nogen problemer med bagudkompatibilitet af nvidias
drivere til ældre grafikkort på venners maskiner...

Brian

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-05-05 19:51

> [...]
> Desuden har jeg haft nogen problemer med bagudkompatibilitet af nvidias
> drivere til ældre grafikkort på venners maskiner...
Du kan ikke rigtig konkludere noget på et TNT kort som var hot for 7 år
siden...

og nvidia's drivere har sgu forbedret sig siden radeon 7000 var nyt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-05 18:55

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> at ATI har valgt at skrive en del af deres deres driver i .NET, hvilket
> ikke lover alt for godt for performance!

Tror mere det er religion, efter 2 år på bagen med ATI har jeg aldrig haft
problemer med dem. De har en report tool på deres hjemmeside så hvis du har
fundet en fejl som du syntes de skal undersøge nærmere kan du sende det til
dem. Nvidia vælger at sige slutbrugerne er imbecile og skal kontakte
producenten af kortet (dette gælder osse for fejl i drivere).

Desuden syntes jeg at i den lille tid jeg kørte med 6600GT og p.t. et lånt
FX5600 at opleve flere issues og glitches end i den sammenlagte tid jeg
kørte med ATI.

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-05-05 19:49

> [...]
> FX5600 at opleve flere issues og glitches end i den sammenlagte tid jeg

Mit Radeon x800xl er et fint kort, ingen tvivl!
Men driverne er bare langt mere ustabile (Control Center crasher) og det
er ikke uden problemer at opdatere, hvis man f.eks. glemmer at
afinstallere den forrige driver først

og dernæst er det endnu ikke lykkedes mig at få video capture til at
virke rigtigt, jeg har fået et billede frem på skærmen men kan stadig
ikke grabbe det... Det har altid virket på mit geforce 3

Og som standard, pakker ATI installeren slet ikke CAB filen med WDM
Capture driverne ud, så det er rent held at jeg fik den til at vise et
billede, ved at pakke filen ud og installere dem manuelt

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-05-05 19:53

> [...]
> Men driverne er bare langt mere ustabile (Control Center crasher) og
> det er ikke uden problemer at opdatere, hvis man f.eks. glemmer at

Kommer lige i tanke, der findes jo 2 versioner af ATIs drivere, netop den
som kræver .NET (til control panel) og i min mening har alt for meget eye-
candy over driveren, og så en lidt mere normal version som opfører sig
akkurat som Nvidias drivere.

Det med opgradering, tja det har altid været et problem og er det jo osse
for Nvidia hvor det anbefales at bruge Driver Cleaner eller Nasty file
Remover i safe mode efter afinstallation og ingen installtion af ny driver.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 05:19

Bjarke Andersen skrev:

> Det med opgradering, tja det har altid været et problem og er det jo

Har det?

Jeg har til hver en tid kunne opgradere kort og/eller driver (nVidia)
uden at tage ekstra forholdregler. Ud med det gamle kort og i med det
nye. Eller slet og ret starte en installation af en ny driver.

Fra : Kim Hansen

Dato : 05-05-05 07:34

On 04 May 2005 18:53:16 GMT, Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

> [...]
>Remover i safe mode efter afinstallation og ingen installtion af ny driver.

Det har jeg nu aldrig gjort, jeg installerer bare de nye drivere,
genstarter og så kører det igen.
Jeg har fem maskiner med nvidia, og der har aldrig været problemer.
Det kan da godt være jeg mister lidt i hastighed, det har jeg aldrig
målt. Den maskine jeg sidder ved lige nu har kørt med samme
installation i snart to år, og der er blevet opdateret drivere
løbende, manskinen har altid kørt godt.
Hvad er forskellen om man fjerner driverne først eller ej?
Jeg har aldrig prøvet at fjerne dem først, så jeg aner det ikke.

Winxp sp 2 . Nvidia 76,10 . gf6600gt.

M.V.H

Kim Hansen

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-05-05 10:25

Kim Hansen <kshfjern@postzone.dk> crashed Echelon writing

> Hvad er forskellen om man fjerner driverne først eller ej?
> Jeg har aldrig prøvet at fjerne dem først, så jeg aner det ikke.

Forskellen er at de gamle filer måske ikke bliver udskiftet med nyde.
Winnie gemmer fx. en lille sikkerhedskopi som først kan slettes helt i
safemode.

Men anyways, hvis man pludselig kører med blandede filer fra 2 forskellige
driver versioner kan der opstå underlige fejl, performance probs., BSOD
osv.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-05-05 13:48

Bjarke Andersen skrev:

> Forskellen er at de gamle filer måske ikke bliver udskiftet med nyde.
> Winnie gemmer fx. en lille sikkerhedskopi som først kan slettes helt
> i safemode.

Dem skifter driverinstallationen da selv ud. Det er ikke sikkert at
beta-drivere gør, men jeg holder mig også langt fra beta-software
generelt.

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-05-05 13:58

Jesper G. Poulsen wrote:

> Dem skifter driverinstallationen da selv ud. Det er ikke sikkert at
> beta-drivere gør, men jeg holder mig også langt fra beta-software
> generelt.

I gamle dage da jeg havde TNT kort var det ikke så problemfrit at
installere nye drivere. Det blev anbefalet i diverse FAQs osv at man gik
i fejlsikret tilstand, skiftede kortet til 'standard PCI VGA kort' i
device manager, genstartede og afinstallerede Nvidia driveren. Herefter
skulle man så genstarte og installere den nye driver. Med tiden har det
heldigvis ændret sig!

Jeg bruger selv masser af beta software, men aldrig beta/leakede drivere
til min hardware. Ironisk nok bruger jeg en beta BIOS til mit bundkort,
men den har også været den nyest tilgængelige i omkring 3 år nu.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Peet

Dato : 05-05-05 15:24

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder som en mega fejl 40 - igen . . .
>

> 6600GT anytime. Det er klar overlegent.

Ja, overlegen i alle mulige fejl og problemer siden
grafikortet blev opfundet jeg sprang heldigvis
fra igen efter jeg i 2 månder fra jul stort set kun
kunne finde problemer omkring kortet.

Fra : Nicolai

Dato : 05-05-05 16:24

> Ja, overlegen i alle mulige fejl og problemer siden
> grafikortet blev opfundet jeg sprang heldigvis
> fra igen efter jeg i 2 månder fra jul stort set kun
> kunne finde problemer omkring kortet.

Ja, og der er jo ikke sket noget siden ;)

Men det er jo dit tab ;) - til prisen er der intet der slår det :)