Bagudkompatibelt grafikkort?
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 02-05-05 13:04

Jeg skal finde et PCIe-grafikkort til en ny maskine. Da jeg primært
arbejder i 2D tænker jeg noget i 1000-1500kr-klassen, fx et Radeon X700
eller GeForce 6600-baseret kort.

Jeg er nu blevet opmærksom på, at flere nyere 3D-kort tilsyneladende
ikke umiddelbart understøtter "klassiske" VESA-tilstande som fx

   1280x1024x256

Det ønsker jeg mig et kort som kan, for blandt andet at kunne bruge
ældre programmer som Fractint, der laver fraktal-billeder.

Kan disse kort det? Er det et reelt problem eller overser jeg noget?

Erfaringer, tricks, links, overvejelser modtages med glæde.

På forhånd tak,

Kim
--
http://dotnet.kensho.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-05-05 17:41

Kim Bach Petersen skrev:

> Jeg skal finde et PCIe-grafikkort til en ny maskine. Da jeg primært
> arbejder i 2D tænker jeg noget i 1000-1500kr-klassen, fx et Radeon

Her er det bedste 2D-kort i prisklassen:

> Jeg er nu blevet opmærksom på, at flere nyere 3D-kort tilsyneladende
> ikke umiddelbart understøtter "klassiske" VESA-tilstande som fx
>    1280x1024x256

17" fladskærme har en native opløsning på 1280x1024, så mon ikke
kortene kan understøtte dette?

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-05-05 06:30

Jesper G. Poulsen wrote:

> Her er det bedste 2D-kort i prisklassen:

Interessant forslag - og tilmed med 2x DVI.

> 17" fladskærme har en native opløsning på 1280x1024, så mon ikke
> kortene kan understøtte dette?

1280x1024 er i sig selv intet problem, det kan alle grafikkort vel i
dag. Problemet liggger i, at de nyere kort, jeg har prøvet på, enten
ikke kan finde tilstanden VESA 1280x1024x256 eller ikke understøtter den
fuldt med fx palettestyring.

Kim
--
http://dotnet.kensho.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-05 12:03

Kim Bach Petersen skrev:

> dag. Problemet liggger i, at de nyere kort, jeg har prøvet på, enten

Hvilke kort har du prøvet?

> ikke kan finde tilstanden VESA 1280x1024x256 eller ikke understøtter
> den fuldt med fx palettestyring.

Under hvilke OS'er har du prøvet?

Fra : Brian Lund

Dato : 03-05-05 06:03

> Jeg er nu blevet opmærksom på, at flere nyere 3D-kort tilsyneladende
> ikke umiddelbart understøtter "klassiske" VESA-tilstande som fx
>
> 1280x1024x256

Hvis du mener 256 farver så skulle det ikke være noget problem, og 1280*1024
er vist også en standard opløsning på alle kort...

Brian

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 03-05-05 06:31

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-05-05 00:44

Kim Bach Petersen wrote:

> [...]
> dag. Problemet liggger i, at de nyere kort, jeg har prøvet på, enten
> ikke kan finde tilstanden VESA 1280x1024x256 eller ikke understøtter

Når du siger VESA, er det så fordi dit fraktalprogram kører under DOS?
Forresten ville jeg ikke kalde 1280x1024x256 for 'klassisk'...den ære må
vel gå til 320x240

Her er noget andet der er temmelig klassisk som måske kan hjælpe:
http://www.scitechsoft.com/sdd.html
Programmet kan downloades gratis derfra.

Hvis dit fraktalprogram kører under Windows og dit nye kort er et Nvidia
kort kan du nemt lave 'custom' opløsninger fra driverens kontrolpanel,
også i 256 farver. De virker øjeblikkeligt uden du behøver at genstarte.
Jeg ved ikke om man også kan det med ATI kort, men ellers kan du bruge
Powerstrip fra www.entechtaiwan.com - demoversionen er fuldt funktionel
men tager her hos mig efter et års tids brug ca. 20 sekunder om at
starte op.

Så det burde være lige meget hvilket kort du køber hvis det står og
falder med om det kan køre i den opløsning/bit-dybde du nævner.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk