Generering af "thumbnails" i Java
Fra : Claus Jensen

Dato : 29-05-01 15:39

Hvordan laver man nemmest "image thumbnails" i Java. Jeg har kigget
lidt paa JAI (Java Advanced Imaging) men det virker som et lidt for
stort et apparat da jeg ikke har brug for billed-manipulerings
funktioner overhovedet. Desuden kraever det JDK 1.3+ og jeg sidder med
IBM VAJ som koerer 1.2. Jeg vil som minimum gerne kunne supportere JPEG
og TIFF formater men vil helst goere det via et frame-work som
haandterer codec'en selv.

Nogen ideer?

/Claus

Fra : Lars Dam

Dato : 29-05-01 15:57

On Tue, 29 May 2001 10:38:37 -0400, Claus Jensen <cje@stibo.com>
wrote:

>Hvordan laver man nemmest "image thumbnails" i Java. Jeg har kigget
>
>Nogen ideer?

Nemmest? Du smider et Image På en JLabel, og sætter size på JLabel til
din thumbnail størrelse.

>/Claus

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Claus Jensen

Dato : 29-05-01 17:01

> Nemmest? Du smider et Image På en JLabel, og sætter size på JLabel til
> din thumbnail størrelse.

Ja, den del er nem nok (bortset fra at jeg vist er noedt til at bruge
Image.getScaledInstance for at size min thumbnail, for hvis jeg saetter
stoerrelsen paa label'en saa crop'er den mit Image object istedet for at
skalere). Men mit spoergsmaal gik mere paa hvordan faar jeg mit Image
objekt indlaest. java.awt.ToolKit.createImage(String file) supporterer kun
jpeg, gif (og evt. png), men f.eks. ikke tiff. Og netop tiff har jeg brug
for at supportere.

/Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-01 17:17

Claus Jensen wrote:

> [...]
> jpeg, gif (og evt. png), men f.eks. ikke tiff. Og netop tiff har jeg brug

Tiff er en meget kompliceret størrelse at indlæse, og er svjv ikke med i
standard JDK. Søg på "java tiff" og se omikke der dukker noget spændende op.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~ravn