Hjælp med tiltapning af køler!!!!!
Fra : Morten Dahl

Dato : 29-05-01 14:54

Hejsa

Jeg har fundet ud af at min Fazer slet ikke bliver ordenlig drift varm når
jeg køre på den, så jeg skal i samarbejde med den lokale puscher til at lave
et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen. Jeg har set at der er nogle
der benytter Gaffatape til at tape køleren til med, og det har jeg også en
skummel ide om at skulle prøve med. Mit spørgsmål er bare hvad sker der så
når jeg efter at have kørt med det i en måned vil tage det af for at lave en
mere permanent løsning? Tager jeg så malingen af køleren? Jeg ved at der
kan risikere at blive en fedtet hinne på køleren men mon ikke det kan tages
af igen?

Morten Dahl
FZS 600 S '00
Mail: mogi@mail1.stofanet.dk
HTTP: http//hjem.get2net.morten_dahl

PS. Håber i kan hjælpe mig!!!!!!

Fra : Søren Johansen

Dato : 29-05-01 15:07

"Morten Dahl" skrev:
> [...]
> mere permanent løsning? Tager jeg så malingen af køleren? Jeg ved at der
> kan risikere at blive en fedtet hinne på køleren men mon ikke det kan

Er det ikke meningen, at termostaten skal tage sig af det?
Har du checket at termostaten er i orden?

Der er i flg. min erfaring stor sandsynlighed for at gaffa der har siddet et
stykket tid enten efterlader klisteret (som så skal renses af med f.eks.
acetone, som sikkert er meget besværligt på køleribberne), eller tager
malingen med af!

Når køreforhold og omgivelsernes temperatur taler for det, kan jeg se på
Ducati'ens termometer, at termostaten åbner og lukker for cirkulationen til
køleren, når der er behov for det. Det virkede dog først rigtig efter jeg
har haft termostaten ude og rense den i mild afkalker. Derefter checkede jeg
(i en gryde) at den åbnede ved rette temperatur.

Mvh,
Søren
888

Fra : Armand

Dato : 29-05-01 20:26

Søren Johansen <sjohansen@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
nedkølningen.
> Er det ikke meningen, at termostaten skal tage sig af det?
> Har du checket at termostaten er i orden?

Bl.a. YZF 1000'eren har været nævnt som havende en alt for "kold"
termostat! Måske din Fazer er fra samme "markedsudførelse"
(Australien??).
Ligesom for 1000'eren burde man kunne få en normal 80° termostat at
udskifte med!!
Gå importøren på klingen!

--
Armand.

Fra : Christian Raaby

Dato : 30-05-01 09:25

> [...]
> (Australien??).
> Ligesom for 1000'eren burde man kunne få en normal 80° termostat at

Min TL1000S har det samme problem! Jeg ved at Touring Nyt redaktionens egen
TL1000S har fået "gaffa-løsningen", men jeg er lidt bekymret for de varme
sommerdage i tæt bytrafik. Er der nogen der kender prisen på en ny
termostat? Evt. det engelske og tyske ord for termostat, så jeg selv kan
søge lidt på nettet?

Christian
TL1000S

Fra : Jesper P \(Fazer\)

Dato : 30-05-01 17:24

>Evt. det engelske og tyske ord for termostat, så jeg selv kan søge lidt på
nettet?

"Thermostat" vel?

Det kalder de den her:
http://www.suzukicycles.com/faq/tcheng16.htm

Jesper
Fazer - måske jeg skulle checke temperaturen på min?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-05-01 07:20

> [...]
lave
> et forsøg med at "lukke" ned for nedkølningen.

Jeg støtter Armand og co. i at det termostaten der er fejlen og den med at
lukke for kølingen med gaffa er noget fis. Når du så en dag virkelig har
burg for kølingen, han du nedsat det samlede køleareal og din lækre Fazer
bliver måske for varm.
For jer andre der læser med kan jeg nævne, at en termostat til en CBR 600 F2
passer fint og selv i det dårligste vejr bliver den hurtigt driftsvarm og
den holder sig mellem en 1/4 og ½ oppe i temperatur skalaen, selv ved 8
grader og regnvejr.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Sand

Dato : 30-05-01 07:48

Det der "termostat" hvad er det for noget ?? :0))))

Et andet råd er, at købe en gammel cykel uden disse foranstaltninger,
som kun giver anledning til fejlkilder/fejllæsning. :0))

Mvh. Sand

Fra : Mads Lund

Dato : 30-05-01 09:29

Ny thermostat er løsningen.

Gaffa bruges meget i RR, men det er fordi mange kører uden thermostat, og på
dagen justerer temperaturen med gaffa.

På RS'eren er 1 lodret 40mm gaffa lig 5-7°

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jesper P \(Fazer\)

Dato : 30-05-01 17:27

Defekt / manglende termostat kombineret med "gaffa løsningen" er jo ikke
ligefrem ideelt for arbejdstemperaturen.

Selv om køleren er tapet til tager det jo længere tid at opnå korrekt
temperatur = øget slid!
Idéen med ventilen er jo at den blokerer for vandet i køleren så det kun er
vandet i selve motoren som cirkulerer rundt = mindre vandmængde der skal
opvarmes før korrekt temperatur er opnået.

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-05-01 20:19

"Jesper P (Fazer)" <jesper_p@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> vandet i selve motoren som cirkulerer rundt = mindre vandmængde der skal
> opvarmes før korrekt temperatur er opnået.

I snakker hele tiden om vandkølede og deres termostater.

På modeller som min, hvor det kun er en oliekøling - er der ikke nogen
thermostat der på sådan en svend?

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup, der godt gad og vide, hvordan hans olietemp opfører

Fra : Morten Dahl

Dato : 31-05-01 14:17

Alt det der bliver skrevet virker meget fornuftigt, men jeg kan ikke forstå
hvordan den kan til kalke når jeg køre med ren kølervæske, men den der med
at den måske er til en forkert temp. lyder meget sansynligt. Jeg vil prøve
at tale med min puscher om det se hvad han siger. Mange tak for de gode
råd!!!

Morten Dahl <mogi@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b13a9dd$0$22382$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...