Andet multimedie
bentjuul 3670
skal lave mit første A5-blad i InDesign...
Fra : :-\) Carsten

Dato : 12-05-05 09:20

Hej!

Jeg skal til at lave mit første A5-.blad i InDesign 2.0.1 dk.
Jeg printer selv bladet ud på en A4-printer!
A5-bladet får 12 sider til at starte med!

Nu er jeg kommet meget i tvivl om, hvordan jeg skal styre sideantal og
skydning!

1) Skal jeg lave det på A5-sider og så til sidst
selv styre, hvordan siderne skal skydes i forhold til hinanden?

2) Skal jeg lave det på A5-sider og så selv rykke rundt på siderne til sidst
så de passer i forhold til hinanden ?

3) Kan man få en plugin til InDesign, som er gratis.?
Jeg har set at der er noget der hedder InBooklet - og der er også andre. Men
er der noget freeware, vil jeg blive glad!

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Villy Erichsen

Dato : 12-05-05 15:17

In article <428311c4$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :-\) Carsten
wrote:

> Nu er jeg kommet meget i tvivl om, hvordan jeg skal styre sideantal og
> skydning!

Start med at lave en dummy på A4 ark.
3 ark foldet på den lange led - så har du 12 A5 sider.
Nummerer dem - så kan du se hvordan siderne hører sammen.
1+12 - 2+11 - 3+10 o.s.v

> [...]
> selv styre, hvordan siderne skal skydes i forhold til hinanden?
>
> 2) Skal jeg lave det på A5-sider og så selv rykke rundt på siderne til sidst

Jeg ville lave det på A4 tværformat - 2 spalter med angivelse af margen
og dobbelt margen-afstand mellem spalterne.
Det svarer så til din dummy.

> 3) Kan man få en plugin til InDesign, som er gratis.?
> Jeg har set at der er noget der hedder InBooklet - og der er også andre. Men
> er der noget freeware, vil jeg blive glad!

Det er slet ikke nødvendigt til dit brug - sålænge du selv printer på
en A4 printer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 13-05-05 08:44

Efter jeg har gennemtænkt det, er det faktisk et krav, at bladet skal laves
på A5 - desværre!

Bladet skal nemlig kunne downloades fra hjemmeside i PDF-format, og hvis det
liiger i A4 er det ikke så læsevenligt, med mindre læseren selv
"klippe-klistrer"

Er der ikke et freeware-plug-in, der kan klare det?

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-05-05 18:35

Carsten <cjt@mailme.dk> wrote:

> [...]
> "klippe-klistrer"
>
> Er der ikke et freeware-plug-in, der kan klare det?

Det ved jeg ikke. Hvis du laver det i A5, og så, når du er helt og
aldelses færdig, gemmer en version, hvor du i side panelet flytter rundt
på siderne som beskrevet i en tidligere tråd. Det er jo lidt bøvlet, men
en mulighed.

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-05-05 07:03

Ja, jeg ville foretrække at sætte det op på A5-sider
-
Findes der dog ikke et gratis plug-in et sted?