Andet multimedie
Flytte lag med path til andet billede
Fra : Storm

Dato : 11-05-05 21:13

Photoshop CS: Jeg har 2 billeder i forskellig størrelse. Jeg vil kopiere
et lag samt tilhørende path fra det lille billede over i det store
billede. Når jeg gør det forsvinder pathen og når jeg kopierer pathen
over for sig selv, forsvinder den præcise placering i forhold til det
lille billede.

Jeg kan godt løse det, men noget bøvlet - er der en nem måde at kopiere
både billede og path over samtidig så de beholder indbyrdes placering?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : RoJo

Dato : 11-05-05 21:18

On 11/05/05 22:12, in article 1gwf3w2.xrrt1oo5x6x8N%NinzenREMOVE@ofir.dk,
"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan godt løse det, men noget bøvlet - er der en nem måde at kopiere
> både billede og path over samtidig så de beholder indbyrdes placering?

Tror stadig du skal flytte 1 ting ad gangen, men hold shift nede når du
trækker det over... så bliver de placeret lige I midten.

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-05 21:44

Storm skrev:

> Jeg kan godt løse det, men noget bøvlet - er der en nem måde
> at kopiere både billede og path over samtidig så de beholder
> indbyrdes placering?

Du kan gøre pathen aktiv i Paths-paletten og gå i menuen Layer,
hvor du vælger Add Vector Mask > Current Path.

Nu får du en vektormaske til højre for laget omme i lagpaletten,
som kan trækkes over i det andet billede sammen med laget.

Når lag og vektormasken er ovre i det andet billede, går du om i
Paths-paletten, dobbeltklikker på pathen, som udgør vektormasken,
giver den et nyt navn og kyler pathen til vektormasken i skralde-
spanden

Om det er bøvlet, vil jeg lade dig vurdere, men på den måde kan
du undgå at lag og path flytter sig ifht. hinanden, og det tager
ikke mange sekunder at udføre i praksis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 11-05-05 22:06

> [...]
> du undgå at lag og path flytter sig ifht. hinanden, og det tager
> ikke mange sekunder at udføre i praksis.

Tak - det var lige hvad jeg søgte - det er ikke bøvlet - og jeg opnår
det jeg gerne ville at lag og path låses sammen.

Rojo - jeg havde forsøgt med at både shift og alt-shift trække/kopiere
laget og aktiv path over - men pathen placeres altså foskudt i forhold
til billedet.

Normalt bruger jeg bare selection og layer mask til formålet, men her
har jeg brug for at bevare mulighederne i pathen - derfor...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : RoJo

Dato : 12-05-05 06:34

On 11/05/05 23:05, in article 1gwf6np.1al6jlb1th57zyN%NinzenREMOVE@ofir.dk,
"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Rojo - jeg havde forsøgt med at både shift og alt-shift trække/kopiere
> laget og aktiv path over - men pathen placeres altså foskudt i forhold
> til billedet.

Hvis du er I lagpaletten... Og tager fat I laget + holder shift nede...
trækker det over I det nye dokument... går til bage til path-paleten...
Tager fat I path-laget + holder shift nede... trækker det over I det nye
dokument... så passer det 100% !! du må ha gjort noget forkert.

Men dette er kun smart, hvis det f.eks. Er en clipping path, som du skal
genbruge... Ellers er den Thomas beskriver smartere.

Mvh RoJo

Fra : Storm

Dato : 12-05-05 08:16

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> [...]
> Tager fat I path-laget + holder shift nede... trækker det over I det nye
> dokument... så passer det 100% !! du må ha gjort noget forkert.

Det var sådan jeg gjorde (blandt andet), pathen skred horizantalt, måske
fordi billedet med pathen havde været resized... naaaj det kan vist ikke
være derfor.

> Men dette er kun smart, hvis det f.eks. Er en clipping path, som du skal
> genbruge... Ellers er den Thomas beskriver smartere.

Ja, hvis jeg kunne få det til at fungere var det smart, vector mask
fungerer såvidt jeg kan regne ud hver gang.

--
Venlig hilsen Nina Storm