Andet multimedie
bentjuul 3670
Fejl i farvebilleder
Fra : Jørgen

Dato : 10-05-05 16:58

Hvor kan jeg indstille, så denne irriterende fejl forsvinder igen?

På ensfarvede flader, hvor belyningen varierer, deles fladen op ligesom på
en meteorologikort med isobarer, og grænserne mellem de flader, der har
anderledes belysning, tegnes med en slags violette skygger. Der kan være
tale om ensfarvede vægge eller store flader ensfarvet hud, f.eks. et lår,
hvor belysningen skifter p.gr.a. rundingen. Der ser jeg disse farvede
skygger imellem de forskellige belysninger.

Jeg kan ikke vise det i et billede i dk.binær, for fejlen er kun i maskinen
eller på skærmen. Udprintede billeder er i orden, og vises billederne på en
anden computer, er der heller ingen fejl der.

Det er sikkert en fejl, der kan rettes i en ruf, men hvor?

Mvh Jørgen

--
Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : N/A

Dato : 10-05-05 17:50

Fra : Jørgen

Dato : 10-05-05 17:50

> Har du prøvet at skifte skærm, skræmledning eller grafikkort ?

Nej, det har jeg ikke, for fejlen er opstået for nyligt. Billederne har
været OK fra starten, så jeg gætter på, at jeg kan have ændret en eller
anden indstilling ubevidst. Jeg aner ikke hvor, for jeg har ikke været inde
"med vilje" og pille.

Det er en fladskærm og programmet er WinXP,home edition

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 22:07

Jørgen wrote:

> [...]
> har været OK fra starten, så jeg gætter på, at jeg kan have ændret en
> eller anden indstilling ubevidst. Jeg aner ikke hvor, for jeg har

Har du fået sat din skærm op til kun at vise 256 farver? Din fejlbeskrivelse
lyder som om du fremviser et mangefarvet (65000/16000000) billede i et
256-miljø.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-05-05 19:25

Jørgen wrote:

> På ensfarvede flader, hvor belyningen varierer, deles fladen op
> ligesom på en meteorologikort med isobarer,

Det lyder som om du har sat dit grafikkort til 16 bit (eller 8 bit, men
så ville det være mere grelt end blot ved næsten ensfarvede flader).

> og grænserne mellem de flader, der har anderledes belysning, tegnes
> med en slags violette skygger.

Hum... Den var mere spøjs. De kan måske skyldes at du får større
kontrast pga. de 16 bit og derved ser ting du ellers ikke opdager?

> Det er sikkert en fejl, der kan rettes i en ruf, men hvor?

Sæt skærmkortet til 24 eller 32 bit, hvis det ikke allerede er det.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/