Andet multimedie
bentjuul 3670
Automatiseringsroutine til resize af bille~
Fra : AK

Dato : 08-05-05 20:30

Er der nogen der kan hjælpe med at opsætte et handlingsforløb i Adope
Photoshop/Image ready eller tilsvarende program. (jeg har forsøgt i Image
Ready, men det driller)

Jeg ønsker en mappe med en masse billeder som skal reduceres i størrelse
og
opløsning (evt. roteres) og derefter gemmes under andet navn i anden
mappe.

Rotering skal være optional (så jeg svare ja eller nej)

Det hele skal foregå ret fuldautomatisk.

Jeg skal nemlig forberede et stort billedarkiv til web, hvor jeg jo har
brug
for et lille billed og at der kan downloades det fulde billed.

Er der nogle der kan give nogle gode råd til denne proces, jeg er sikker

at mange er løbet ind i denne problemstilling

på forhånd tak

Allan

It has removed 6437 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 08-05-05 21:17

"AK" skrev
> [...]
> mappe.
>
> Rotering skal være optional (så jeg svare ja eller nej)
>
> Det hele skal foregå ret fuldautomatisk.

http://www.irfanview.com
som er freeware,
kan stort set gøre det, dog ikke den optionelle rotering:

Men hvis du først opdeler billeder i mapper
alt efter om de skal roteres eller ej, så kan du
resize og rotere en hel mappe i een batch ret fuldautomatisk.

mvh
Thorkild Dalsgaard

Bilag Uddrag fra IrfanView help

Batch Conversion:
Select the Output Format at bottom left. This works just like Save and Save As.
The Options button lets you choose from the various file format specific save
options, just like the Save and Save As dialog.

Use the Set advanced options button to apply many special operations to the
images during conversion. These options are much like their versions on the
Image menu. The options are:

Crop, Resize, Insert text, Change color depth, Horizontal flip, Vertical flip,
Rotate left, Rotate right, Convert to greyscale, Negative, Sharpen, Brightness,
Contrast, Gamma Correction, Saturation, Color Balance, etc.

Hint: For Batch Resize: If you set both width and height to e.g. 640 and
activate the preserve aspect ratio option, the result image dimensions are:
width = max. 640, height = max. 640, proportional.

Batch Conversion + Rename:
This option combines the normal Batch Conversion with Batch Rename. You can set
the name pattern for the output files.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 23:17

AK wrote:

> Er der nogle der kan give nogle gode råd til denne proces, jeg er
> sikker på at mange er løbet ind i denne problemstilling

Rota kan intet andet end at rotere JPEGs, som jeg gætter på du
benytter. Til gengæld bliver det næppe nemmere: Venstreklik på et
billede roterer mod uret, højreklik roterer med uret.

http://www.snapfiles.com/get/rota.html (freeware til Windows)
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : hcma

Dato : 09-05-05 09:47

"AK" <allan.denmark@ofir.indsæt-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mappe.
>
> Rotering skal være optional (så jeg svare ja eller nej)
>
> Det hele skal foregå ret fuldautomatisk.

Jeg har uploaded en lille vejledning her:
http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
m v h
HC

Fra : AK

Dato : 09-05-05 20:30

hej HC + jer andre

Tak for tip/info samt henvisninger

lille vejledning + link rigtig fint

knokler videre med det.

mvh
Allan
"hcma" <hcma@hcma.dk> wrote in message

> "AK" <allan.denmark@ofir.indsæt-dk> skrev i en meddelelse
Image

> Jeg har uploaded en lille vejledning her:
> [...]

It has removed 6447 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!