Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign CS: billede med glukhuller??
Fra : Henrik Enslev

Dato : 06-05-05 09:48

Hej

Jeg vil gerne lave en billedeffekt, hvor man ser dele af billedet som
gennem en julekalender med fx 9 åbne låger.
Eller som et skakbræt, hvor alle de sorte er gennemsigtige, så man ser
baggrundsbilledet dér, og de hvide felter forblir "papir" (hvidt i dette
tilfælde).
Så håber jeg, at jeg har forklaret min intention.

Hvodden mon man kan det?

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : RoJo

Dato : 06-05-05 11:08

On 06/05/05 10:48, in article 1gw4z6e.t8uxfg1bqs40sN%no@spam.nix, "Henrik
Enslev" <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> tilfælde).
> Så håber jeg, at jeg har forklaret min intention.

Det kan du på flere måder, men den nemmeste er nok:

Opdel "skakbrættet" I felter med hjælpelinjer.

Læg baggrundsbilledet på brættet og tegn de hvide felter.

Ellers skal du opbygge de sorte felter med billedkasser og indsætte billedet
I alle disse kasser, og bruge koordinater til at tilpasse billedets
placering I billedkassen.

Eller, hente billedet ind så det er I den ønskede størrelse... vælg copy ->
paste in place og gentag det antal gange du har felter med billede...
Herefter tilpasser du de enkelte billedkasser til 1 felt.

Nu ved jeg jo ikke hvor meget du kender til programmet, så du må sige til,
hvis du skal have det uddybet.

Mvh RoJo

Fra : Henrik Enslev

Dato : 06-05-05 11:35

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Det kan du på flere måder, men den nemmeste er nok:
>
> Opdel "skakbrættet" I felter med hjælpelinjer.
>
> Læg baggrundsbilledet på brættet og tegn de hvide felter.

Tak for råd

Det er den måde jeg har prøvet på, jeg søgte en mere smart måde.

> [...]
> paste in place og gentag det antal gange du har felter med billede...
> Herefter tilpasser du de enkelte billedkasser til 1 felt.

Det er selvfølgeligt en måde, men det gir jo en grove stor fil at
importere billedet 9 gange i stedet for een.

Det ser ud til, at man kan lave clippingh path på et billede, og lave
det inverse. Så hvis man kan lave adskillige CP på eet billede, vil min
lykke være gjort. Jeg har eksperimenteret lidt med CP, men det ser
stadig ud til, at det er programmet mere end mig der bestemmer hvad der
sker - og det er jo ikke så fedt.

Fra : RoJo

Dato : 06-05-05 11:47

On 06/05/05 12:35, in article 1gw5427.1pbvdmx1uo9yjeN%no@spam.nix, "Henrik
Enslev" <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> lykke være gjort. Jeg har eksperimenteret lidt med CP, men det ser
> stadig ud til, at det er programmet mere end mig der bestemmer hvad der

Så skal du nok lave denne path I photoshop, ellers tror jeg det bliver noget
bøvl.

Mvh RoJo

Fra : RoJo

Dato : 06-05-05 11:50

Enslev" <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> lykke være gjort. Jeg har eksperimenteret lidt med CP, men det ser
> stadig ud til, at det er programmet mere end mig der bestemmer hvad der

Nu kom jeg lige I tanke om noget... Du tegner alle billedkasserne/fleterne.

Markerer dem alle... Finter "pathfinder" og merger felterne... så kan du
placere billedet heri.

Mvh RoJo

Fra : Henrik Enslev

Dato : 06-05-05 12:03

> [...]

> Markerer dem alle... Finter "pathfinder" og merger felterne... så kan du

Det ser lovende ud. Jeg prøver om lidt, og vender tilbage med mere. Jeg
skal lige se, om jeg kan merge felterne, er det ikke noget man gør med
layers normalvis?

Fra : RoJo

Dato : 06-05-05 16:55

On 06/05/05 13:02, in article 1gw55er.tcg7ax1cnu81sN%no@spam.nix, "Henrik
Enslev" <no@spam.nix> wrote:

> Det ser lovende ud. Jeg prøver om lidt, og vender tilbage med mere. Jeg
> skal lige se, om jeg kan merge felterne, er det ikke noget man gør med
> layers normalvis?

Ved ikke lige hvad du mener?!

Mvh RoJo