Andet multimedie
bentjuul 3670
Mindske/krympe emne upropisionelt
Fra : Søren

Dato : 03-05-05 17:34

Hej

Jeg skal mindske/krympe noget vector grafik den ene vej. Problemet er at det
skal krympes mere på midten end ude i siderne. Grunden til dette er at det
skal trykkes på plastfolie og når folien kommer over i en pakkemaskine,
bliver folien trukket meget på midten og ikke så meget uden i siderne. For
at teksterne så kommer til at se naturligt ud, bliver jeg nød til at krympe
mit grafik upropisionelt.

Håber i forstår ovenstående forklaring.

Jeg har Adobe Illustrator CS, Adobe Indesign CS og FreeHand MX til rådighed.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : cogco

Dato : 05-05-05 14:32

Hej Søren

Jeg sidder godt nok kun med Adobe Illustrator 10, men jeg går da ud fra, at
man stadig kan bruge effekter i version "CS".
Du skal altså markere den tekst eller grafik, som du gerne vil have
"strukket" på midten.
Så går du blot ind i Effekter > Warp > Bulge. Her kan du hive og flå så
meget du vil i din grafik.
Husk at sætte flueben i preview, så du kan følge med direkte i, hvad der
sker med grafikken.

mvh
Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-05 14:38

Søren skrev:

> Jeg skal mindske/krympe noget vector grafik den ene vej.
> Problemet er at det skal krympes mere på midten end ude i
> siderne.

Du kan i Illustrator markere grafikken og trykke Ctrl/Command
+ Shift + B, som får en bounding box frem. Med den, kan du gøre
grafikken større eller mindre på den ene, eller den anden led.

Du kan også bare markere grafikken og dobbeltklikke på Scale
Tool i værktøjspaletten. Dér kan du også nøjes med at skalere
på den ene eller den anden led i procent.

--
Hilsen
Madsen