Andet multimedie
Skifte en farve i Photoshop!
Fra : :-\) Carsten

Dato : 01-05-05 22:11

(Photoshop 7.0 dk)

Jeg har et billede hvor jeg gerne vil skifte alt sort ud med en anden farve.
F.eks. ændre alt sort i billedet til orange!

Hvordan gør jeg det ?

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : RoJo

Dato : 02-05-05 07:04

On 01/05/05 23:10, in article 427545df$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
" Carsten" <cjt@mailme.dk> wrote:

> (Photoshop 7.0 dk)
>
> Jeg har et billede hvor jeg gerne vil skifte alt sort ud med en anden farve.
> F.eks. ændre alt sort i billedet til orange!
>
> Hvordan gør jeg det ?

Hej Carsten

Der er flere metoder, som kan bruges... Alt efter hvilket resultat man vil
ende med. Men prøv det her: Gå op I image > adjustments > Selective color >
vælg "blacks" I rullegardinet... Nu stiller du så på de forskellige farvers
værdi indtil du når den ønskede farve.

En anden metode, som er knapt så "fin" er image > adjustments > Replace
color... Hvor du udvælger den farve du vil have skiftet med pipetten.

Men som sagt, det kommer an på hvad du skal bruge det til.

Mvh RoJo

Fra : :-\) Carsten

Dato : 03-05-05 09:40

> Gå op I image > adjustments > Selective color >
> vælg "blacks" I rullegardinet... Nu stiller du så på de forskellige
> farvers
> værdi indtil du når den ønskede farve.

Fint tak for hjælpen!

Hvad er det egentlig den gør?

Hvis jeg eksempelvsi tager farven rød i rullepanelet - ...
Betyder det så at alt farve m,ed rød fyldes enten mere cyan magenta osv. i?

Der er et punkt (på dansk) som hedder
absolut og relativ... hvad mener man???

Fra : RoJo

Dato : 03-05-05 18:35

On 03/05/05 10:39, in article 427738e8$0$163$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
" Carsten" <cjt@mailme.dk> wrote:

> Fint tak for hjælpen!
>
> Hvad er det egentlig den gør?
>
> Hvis jeg eksempelvsi tager farven rød i rullepanelet - ...
> Betyder det så at alt farve m,ed rød fyldes enten mere cyan magenta osv. i?

Jeps

> Der er et punkt (på dansk) som hedder
> absolut og relativ... hvad mener man???

Det er måderne farveværdierne udregnes (I forhold til det du tilføjer).

Hvis vi nu har en farve der er 20% rød og skubber den røde 10 % længere så
får vi;

Absolut: 10% af 20% = 2%... Vi lægger altså 2% til den røde, hvilket giver
22%

Relativ er den nemme: 10% + 20% = 30%

Så det giver jo en ret stor forskel.

Mvh RoJo

Fra : :-\) Carsten

Dato : 03-05-05 09:46

Hej Rojo!

Der er også et punkt hvor man kan hente en ASV-fil med farvevalget... kan du
forklare lidt... ???

Fra : RoJo

Dato : 03-05-05 18:40

On 03/05/05 10:46, in article 42773a50$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
" Carsten" <cjt@mailme.dk> wrote:

> Hej Rojo!
>
> Der er også et punkt hvor man kan hente en ASV-fil med farvevalget... kan du
> forklare lidt... ???

Ja, det kan jeg da

Hvis du f.eks. Skal lave de samme justeringer på flere billeder, så kan det
jo være en fordel at gemme indstillingen. Derfor kan du gemme denne I en
..asv fil og indhente den I det nye billede (med load knappen).

Jeg kan også lige nævne at når man laver sådanne farvejusteringer, så er det
altid en god idé at lave det I et justeringslag, da du altid kan åbne dette
og lave rettelser. (du finder justeringslag I bunden af lag-paletten eller
oppe under layers/lag)

Mvh RoJo

Fra : :-\) Carsten

Dato : 03-05-05 20:27

> [...]
> dette
> og lave rettelser. (du finder justeringslag I bunden af lag-paletten eller

Tak for tippet
Aha... men det er helt nyt for mig at tænke på, at man kan lave justeringer
i et lag for sig selv.

Normalt opfatter jeg et lag, som noget man putter objekter i...
men jeg skal åbenbart også til at se lag som noget man blot putter
justeringer i....
Det må jeg dyrke lidt!

Fra : RoJo

Dato : 04-05-05 06:55

On 03/05/05 21:27, in article 4277d092$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
" Carsten" <cjt@mailme.dk> wrote:

> Tak for tippet

Sp lidt

> [...]
>
> Normalt opfatter jeg et lag, som noget man putter objekter i...
> men jeg skal åbenbart også til at se lag som noget man blot putter

Ja, det burde du gøre. Hvis man har gang I nogle avanceret redigeringer, så
er det altid bedst at have alle "nye" ting I e lag for sig selv... Derved
kan du altid komme tilbage til udgangspunktet. Det er ikke unormalt for mig
at have 15-20 justeringslag.

Mvh RoJo