Andet multimedie
bentjuul 3670
Quark og overprint
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-05 09:24

Hej,

Er der nogen der ved, om man i Quark selv skal definere, hvad
der skal overprinte og hvad der skal slå hul, eller regner den
selv det ud?

Jeg spørger fordi, jeg sidder med en PDF, hvor nogle linjer af
noget hvid tekst på gul baggrund er stillet til at overprinte,
så det kommer ikke med i trykket, og nu er spørgsmålet så, om
det er en fejl, som man nemt kan komme til at begå i Quark.

Findes der programmer, som kan advare og ændre teksten i PDF'en
fra at overprinte til at slå hul? Altså f.eks. Pitstop, og hvad
der nu ellers er på markedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 30-04-05 11:27

Hej Thomas

Uden at skulle kloge mig 100%, så mener jeg at det også gælder for Quark, at
når der tales om overprinte, så er det for farven sort. Det betyder at du
ikke får problemer med din hvide tekst på gul baggrund.

Mvh
Anders

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-04-05 12:59

On Sat, 30 Apr 2005 10:24:13 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, om man i Quark selv skal definere, hvad
>der skal overprinte og hvad der skal slå hul, eller regner den
>selv det ud?

Som standard regner den det selv ud, men hvert element kan styres for sig, både
med overprint, udsparring og difussion.

Der er så også forskel på hvad der sker når men laver en .eps og en .ps fil fra
Quark og bruger til pdf.
I Quark 4.11 forsvinder diffusionsinfo i eps-filen.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-05 13:55

Kurt Brixen skrev:

> Som standard regner den det selv ud, men hvert element kan
> styres for sig, både med overprint, udsparring og difussion.

Og er det nemt at komme til stille et objekt til overprint?
Jeg mener, er der blot en dialogboks, hvor man kan stille det i?

Det lyder måske som et sært spørgsmål, men grunden til jeg spørger
er, at jeg sidder med en PDF-fil, som en anden har lavet i Quark.
Desværre er den røget til tryk uden nogen yderligere kontrol fra
min side og det viser sig så, at der er sat overprint på noget af
den hvide tekst, så denne ikke er kommet med i trykket.

Kunden er selvfølgelig knaldhamrende arrig, og den som har lavet
PDF'en, nægter pure at der skulle være noget galt med den.

Nu opdager jeg så i Acrobat, at der er sat overprint på den tekst,
som er forsvundet, så det må jo være sket i Quark, og kan derfor
ikke være min fejl, som jeg ser det.

Da jeg samtidig også gerne vil kunne undgå den slags i fremtiden,
søger jeg et program, som med sirene og blå blink kan advare mig
om at den er helt gal, når hvid tekst er sat til at overprinte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 30-04-05 14:07

On 30/04/05 14:54, in article d5067v.2no.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> søger jeg et program, som med sirene og blå blink kan advare mig
> om at den er helt gal, når hvid tekst er sat til at overprinte.

Det kan du jo med pitstop, som du selv nævner.

Mvh RoJo

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-04-05 14:16

On Sat, 30 Apr 2005 14:54:55 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Og er det nemt at komme til stille et objekt til overprint?
>Jeg mener, er der blot en dialogboks, hvor man kan stille det i?

Nej det er ikke nemt at "komme til" at stille, da man skal have fat i
diffusionspalletten og markere de linjer der skal stilles til noget andet end
standard.

Kurt Brixen

Fra : Storm

Dato : 30-04-05 15:15

Kurt Brixen <kurt_brixen@invalid.invalid> wrote:

> Nej det er ikke nemt at "komme til" at stille, da man skal have fat i
> diffusionspalletten og markere de linjer der skal stilles til noget andet end
> standard.

Så skulle det være fordi man har lavet dokumentet oveni et andet hvor
farverne var anderledes og skulle have overprint. Hvis man ikke har
været opmærksom på sådan en manuel indstilling så kunne det gå galt,
hvis man f.eks. ændrede teksten til hvid - mener jeg at kunne huske.

Et separationsprint eller overprint preview af pdf'en skulle gerne
afsløre miseren.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-05 15:21

Storm skrev:

> Et separationsprint eller overprint preview af pdf'en skulle
> gerne afsløre miseren.

Og det gør et overprint preview i Acrobat eller InDesign også.
Desværre var det bare ikke slået til, da PDF'en blev sendt afsted
til tryk, hvilket man så kan ærgre sig over nu, hvor det er for
sent. :/

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 30-04-05 15:26

> [...]
> Desværre var det bare ikke slået til, da PDF'en blev sendt afsted
> til tryk, hvilket man så kan ærgre sig over nu, hvor det er for

Jeg tror ikke man kan blive rigtig skrap uden at lave nogle fejl
undervejs

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-05 17:11

Storm skrev:

> Jeg tror ikke man kan blive rigtig skrap uden at lave nogle fejl
> undervejs

Nej, det er der nok noget om, men træls når der skal placeres et
ansvar, som jo er så moderne i disse tider, for hvem har skylden?

Efter min mening, så burde designeren have opdaget det, jeg
burde have opdaget det og trykkeriet burde have opdaget det, men
alle led svigtede. De tre parter burde kunne deles om regningen,
men sådan går det nu nok ikke, når to af parterne ikke vil rykke
sig en millimeter.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 30-04-05 19:01

In article <d50hmt.2nc.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, det er der nok noget om, men træls når der skal placeres et
> ansvar, som jo er så moderne i disse tider, for hvem har skylden?

En gylden regel indenfor den grafiske branche er at afsenderen af
elektronisk materiale er ansvarlig for at materialet er i orden.
Og du må absolut ikke ændre på modtaget materiale.
Såh.........................

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 30-04-05 19:59

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> En gylden regel indenfor den grafiske branche er at afsenderen af
> elektronisk materiale er ansvarlig for at materialet er i orden.

Når flere led har fat i samme sag er det en god ting at snakke sammen om
problemer eller fælder, men her drømte ingen vel om problemer.

På min arbejdsplads (som vel på de fleste) er det personen der sender
til trykkeren der er ansvarlig for at det er iorden. Vi har en punkt på
vores tjekliste der hedder at tjekke separationsprint, men nu om stunder
indrømmer jeg at det som regel bliver ved separations preview eller
overprint preview.

Næ - hvis trykkeren æder noget af den regning, er det ren kundepleje,
eller fordi I har en klar aftale om at han skal tjekke mod jeres print.
Et postscriptprint ville vel også ha' afsløret fejlen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-05 00:10

Villy Erichsen skrev:

> En gylden regel indenfor den grafiske branche er at afsenderen af
> elektronisk materiale er ansvarlig for at materialet er i orden.
> Og du må absolut ikke ændre på modtaget materiale.

Sidst på side 9 og på starten af side 10 i følgende PDF står der,
at både afsender og modtager er forpligtet til at kontrollere om
den overholder branchestandarden, og det må vel også gælde for
trykkeriet, når de modtager elektronisk materiale i form af PDF-
filer, medmindre jeg har overset noget i vejledningen selvfølgelig.

<http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/Branchestandard_juni_2003.pdf>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-05 00:10

Storm skrev:

> Vi har en punkt på vores tjekliste der hedder at tjekke
> separationsprint, men nu om stunder indrømmer jeg at det som
> regel bliver ved separations preview eller overprint preview.

Separations- og overprint previews, burde vel også kunne fange
det værste.

> Næ - hvis trykkeren æder noget af den regning, er det ren
> kundepleje, eller fordi I har en klar aftale om at han skal
> tjekke mod jeres print.

Det vil så altså sige, at trykkeriet ikke er inkluderet i
branchestandarden. Det undrer mig, må jeg indrømme.

> Et postscriptprint ville vel også ha' afsløret fejlen.

En PDF er vel et slags postscriptprint, som i sig selv burde
være validering nok, hvis man ellers husker at slå overprint
preview eller separation preview til forstås, men du har ret
i at et udprint på en postscriptprinter sikkert også ville
kunne afsløre fejlen. Det er bare spild af papir, hvis det
kan klares elektronisk :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-05 15:45

> Hej,
>
> Er der nogen der ved, om man i Quark selv skal definere, hvad
> der skal overprinte og hvad der skal slå hul, eller regner den
> selv det ud?
[KLIP]
> --
> Hilsen
> Madsen
+++++++++++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Jeg har ikke noget svar, men hvad er overprint? Er bare nysgerrig.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 30-04-05 16:53

Hej Jørgen

Overprint er, når du har noget sort tekst på en f.eks. en ensfarvet baggrund
(eks.rød), så vil du når du laver seperationerne (adskiller farverne til
brug i tryk) opdage, at der hvor den sorte tekst er på den røde baggrund,
der vil teksten være gengivet i hvid. Her vil det være en kæmpe fordel for
trykkeren, at der IKKE er slået hul, i den farve baggrund, det gør tryk
processen meget lettere.

Det som programmet "gør", er at den udfylder hullerne (dvs. lægger et ekstra
lag farve under den sorte).
Håber at jeg har forklaret det forståeligt. Eller spørg igen.

Mvh
Anders
"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:427398cf$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-05 12:34

"Anders Rehhoff" <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra
> lag farve under den sorte).
> Håber at jeg har forklaret det forståeligt. Eller spørg igen.

Hej Anders.

Jo, det er et meget fyldestgørende svar. Tak for det