Andet multimedie
bentjuul 3670
Transparent baggrund ?
Fra : Mufassa

Dato : 18-04-05 10:12

Hej alle i NG.

Har lige et spørgsmål mht gennemsigtig/transperent baggrund på et billede.
Hvad er den mest smarte måde at lave det på ?
Jeg bruger PhotoShop Pro v. 8.0
Jeg har prøver med fjerne baggrund, men når jeg henter billedet ind efter
"save" så er baggrunden bare hvid

pft..

mvh. Mufassa

Fra : Jane :o)

Dato : 18-04-05 12:57

On 18/04/05 11:12, in article 42637a3e$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Mufassa" <f_i_l_u_r@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg bruger PhotoShop Pro v. 8.0
> Jeg har prøver med fjerne baggrund, men når jeg henter billedet ind efter

Hej

Arkivere den som GIF

Mvh Jane
---
http://www.janemark.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-04-05 17:33

"Jane " <virker@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Arkivere den som GIF

Eller som PNG.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-04-05 13:00

Mufassa skrev:

> Har lige et spørgsmål mht gennemsigtig/transperent baggrund på
> et billede. Hvad er den mest smarte måde at lave det på ?

Hvad der er smartest, kommer i høj grad an på, hvad billedet skal
bruges til. Tryk/print eller internetbrug?

> Jeg har prøver med fjerne baggrund, men når jeg henter
> billedet ind efter "save" så er baggrunden bare hvid

Så har du nok gemt i et filformat, som ikke understøtter transparens.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mufassa

Dato : 19-04-05 06:51

Thomas G. Madsen skrev i meddelelsen ...

>Hvad der er smartest, kommer i høj grad an på, hvad billedet skal
>bruges til. Tryk/print eller internetbrug?

Til lidt af hvert !!

>Så har du nok gemt i et filformat, som ikke understøtter transparens.

Måske !! Virkeligt et svar man kan bruge til noget !!!! hmmmm

mvh..
Mufassa

Fra : emj

Dato : 19-04-05 12:04

"Mufassa" <f_i_l_u_r@hotmail.com> skrev::

>Måske !! Virkeligt et svar man kan bruge til noget !!!! hmmmm

Tja måske, men hvis du ikke bruger *.png eller *.gif format, så kan du
ikke lave transtarent baggrund.

Hilsen emj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-05 12:44

"Mufassa" <f_i_l_u_r@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Til lidt af hvert !!

Du kan ikke bruge det samme billede (altså den samme fil) til både print og
netbrug. Ikke med et godt resultat ihvertfald.

Præcis hvad der er smartest/bedst afhænger af hvad du skal anvende filen
til, og hvilke programmer det skal viderehåndteres i (ihvertfald til
printbrug).

/Per

Fra : Sisu ^_^

Dato : 19-04-05 18:53

Tak for alle svarene, jeg prøver mig lidt frem :))

mvh.
Sisu ^_^

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-04-05 12:55

emj skrev:

> Tja måske, men hvis du ikke bruger *.png eller *.gif format,
> så kan du ikke lave transtarent baggrund.

Skulle jeg bruge et billede med transparent baggrund til tryk
eller print, ville jeg ikke gemme som PNG eller GIF.

Jeg ville fjerne baggrunden med en lagmaske og gemme som PSD,
TIFF eller PDF fra Photoshop hvis DTP-progammet hed InDesign,
eller lave en klippesti i billedet, som sørger for at fjerne
det udenom klippestien, når billedet indsættes i DTP-programmet.
Vælger man klippestien, kan man f.eks. gemme i JPEG, hvis
man har lyst til det, men EPS og TIFF er vel stadig de mest
udbredte formater i den forbindelse.

Er det derimod et transparent billede til en hjemmeside, så er
PNG og GIF oplagte, da begge formater understøtter transparens.

Ergo så er det umuligt at sige hvad den "smarteste" måde er,
før man ved hvad billedet skal bruges til og som Per nævner,
så er man ofte nødt til at have to udgaver, hvis det både skal
bruges til Internet og tryk/print. Man kunne jo f.eks. have et
arbejdsdokument liggende i PSD, TIFF eller PDF, som man så laver
sine kopier til forskellige formål ud fra.

--
Hilsen
Madsen