Andet multimedie
bentjuul 3670
Mine sort/hvide billeder bliver "grove" - ~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 08-04-05 20:57

Hej!

Jeg bruger IN Design 2.0.1 DK

Jeg sætter et blad op med flere sort/hvide billeder og flere farve billeder!
Billeder er i høj opløsning, og zoomer jeg ind på dem i IN-Design, ser både
farve- og dsort-hvide-billeder fine ud!

Når jeg er færdig med siderne... eksporterer jeg til en EPS-fil!

Denne EPS-fil tager jeg ind i Destilleren og eksporterer til
en PDF-fil!

Når jeg så printer/trykker denne PDF-fil ud eller ta'r PDF-filen op
på skærmen, så ser alle farvebillederne fine ud, men.............
alle de sort-hvide billeder er blevet meget grove / pixelerede!

Hvad går galt?
Hvad kan forklaringen være?
Hvad skal jeg gøre?

Mange hilsner fra
Carsten
cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-04-05 21:25

Carsten skrev:

> Når jeg så printer/trykker denne PDF-fil ud eller ta'r
> PDF-filen op på skærmen, så ser alle farvebillederne fine ud,
> men............. alle de sort-hvide billeder er blevet meget
> grove / pixelerede!

Så komprimerer du vel de sorte/hvide mere end de farvede, eller
også så interpolerer du dem mere. Tjek dine PDF-indstillinger
vedr. billeder i Distiller.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 09-04-05 00:06

Hej!
Tak for dit svar, men jeg forstår ikke så meget af hvad du mener!

> Så komprimerer du vel de sorte/hvide mere end de farvede,

Hvordan kan jeg gøre det? Og hvor kan jeg indstille at jeg lige netop for
sort/hvid skal komprimere mindre

> også så interpolerer du dem mere.

Hvad vil interpolerer sige?
Og hvor har jeg evt. indstillet fortkert at sort/hvid skal "interpolere"
mere end de farvede?

> Tjek dine PDF-indstillinger vedr. billeder i Distiller.

Ja, men .... hvor skal jeg checke hvad i Distiller vedr. fotos!
Jeg kan ikke rigtigt se, hvor jeg skal stille!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-04-05 10:57

Carsten skrev:

> Hvordan kan jeg gøre det? Og hvor kan jeg indstille at jeg
> lige netop for sort/hvid skal komprimere mindre

Inde i Distiller som sagt.
Nu nævner du jo ikke, hvilken version du sidder med, men her
i den engelske version 6, kommer man derind ved at trykke
Ctrl + E, som svarer til at gå i Settings-menuen og vælge
'Edit Adobe PDF Settings'. Derinde er der et faneblad ved
navn 'Images'.

> Hvad vil interpolerer sige?

At genopbyggge billedet og samtidig enten smide pixels ud,
eller tilføje nye.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 09-04-05 20:42

> Nu nævner du jo ikke, hvilken version du sidder med, men her
> i den engelske version 6

Jeg bruger 5.0 DK
Der er et farveblad som hedder komprimering - men det er ikke her det går
galt, tror jeg!

Jeg har fundet ud af hvor det går galt....
Når jeg i Photoshop gemmer sort/hvide-billeder som CMYK eller RGB bliver de
meget grove/pixelerede.

Jeg skal bare gemme de sort/hvide billeder i Photoshop som gråtone (i stedte
for i CMYK), så bliver de pæne!
Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det er sådan ????????

> At genopbyggge billedet og samtidig enten smide pixels ud,
> eller tilføje nye.

I hvilke sammenhænge bruger man dette - og hvordan bruger man det i
Photoshop?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-04-05 22:33

Carsten skrev:

> Der er et farveblad som hedder komprimering - men det er ikke
> her det går galt, tror jeg!

Det er muligt.

> Jeg har fundet ud af hvor det går galt....
> Når jeg i Photoshop gemmer sort/hvide-billeder som CMYK eller
> RGB bliver de meget grove/pixelerede.

Lyder mærkeligt, når du tidligere fortalte, at de ser fine ud
i InDesign. Det ville dog nok unægtelig være smartest at gemme
dem i grayscale i stedet for RGB eller CMYK, når det nu handler
om sort/hvide billeder.

> Jeg skal bare gemme de sort/hvide billeder i Photoshop som
> gråtone (i stedte for i CMYK), så bliver de pæne!
> Men jeg kan ikke gennemskue hvorfor det er sådan ????????

Hvilket filformat gemmer du dem i?

[Interpolering]
> I hvilke sammenhænge bruger man dette

Når man sidder med et billede, som enten er for stort eller for
lille til det man nu engang skal bruge det til.

> - og hvordan bruger man det i Photoshop?

Image -> Image Size -> Resample Image (Billede -> Billedstørrelse
-> Nye billeddata på dansk)

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 12-04-05 16:27

Hej Madsen!
Tak for din hjælp!

> Lyder mærkeligt, når du tidligere fortalte, at de ser fine ud
> i InDesign.

Ja, det lyder mærkeligt - men det er sådan.....
I Photoshop har jeg tidligere gemt både farvebilleder og sort/hvide-billeder
i CMYK eller RGB.
De ser fine ud i InDesign - både farve og sort/hvide-billeder!
Jeg eksporterer til eps-fil og derefter over Destiller.
De sort/hvid-billeder bliver grove/pixelerede!

Som du selv er idne på...
Hvis jeg gemmer billeder i gråtone i Photoshop og hiver dem ind i
IndDesgin -> Eksporterer til eps og over Destiller, bliver
short/hvide-billeder meget fine!
Jeg forstår ikke hvorfor!

> Hvilket filformat gemmer du dem i?

..jpg

> Når man sidder med et billede, som enten er for stort eller for
> lille til det man nu engang skal bruge det til.

Nå, sådan!
"Interpolere" er bare det at fomindske/forstørre billedet!
Jeg har formindsket de pågældende sprt/hvide-billeder... men det er som sagt
nok ikke dér problemet er...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-05 23:20

Carsten skrev:

> Ja, det lyder mærkeligt - men det er sådan.....
> I Photoshop har jeg tidligere gemt både farvebilleder og
> sort/hvide-billeder i CMYK eller RGB.

Hvor høj en JPEG-kvalitet gemmer du i, når du gemmer billeder
fra Photoshop?

I <news:4258378f$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> skrev du:
| Når jeg i Photoshop gemmer sort/hvide-billeder som CMYK eller
| RGB bliver de meget grove/pixelerede.

Mener du at de bliver grove i den endelige PDF, som du laver ud
fra din InDesign EPS-fil, eller mener du, at sort/hvide billeder
gemt som CMYK eller RGB fra Photoshop som JPEG, ser grove eller
pixelerede ud, når du gen-åbner dem i Photoshop?

| "Interpolere" er bare det at fomindske/forstørre billedet!

Ja, ved enten at fjerne eller tilføje pixels til billedet, som
du gør, hvis du har flueben i Image -> Image Size -> 'Resample
Image' i Photoshop og ændrer på tallene inde i den dialogboks.
Interpolering skader altid et digitalt billede. Hvor meget det
skades, kommer an på hvor meget du gør det større eller mindre.

| Jeg har formindsket de pågældende sprt/hvide-billeder... men
| det er som sagt nok ikke dér problemet er...

Formindsket i Photoshop eller i InDesign og hvis Photoshop, har
du så flueben i Image -> Image Size -> Resample Image eller ej?

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 15-04-05 19:48

Hej Madsen,

Undskyld mit sene svar... her kommer det:

> Hvor høj en JPEG-kvalitet gemmer du i, når du gemmer billeder
> fra Photoshop?

kvalitet 12 - Maximum!

> [...]
> gemt som CMYK eller RGB fra Photoshop som JPEG, ser grove eller
> pixelerede ud, når du gen-åbner dem i Photoshop?

Ja, de bliver grove i den endelige PDF, som jeg laver ud
fra min InDesign EPS-fil!

Men kun de sorthvide fotos!

> Hvor meget det
> skades, kommer an på hvor meget du gør det større eller mindre.

Okay!
De sort/hvide fotos er blevet formindsket rigtigt meget - fordi jeg modtog
dem fra en proff. fotograf i tiff-format.
Jeg formindskede dem meget - og gemte dem som jpg. - inden jeg satte dem ind
i INDesign!

Jeg har jo som sagt ikke problemet med farvefotos, men dem har jeg
formindsket i IN-Desgin!

De sorthvide fotos har været gemt fra Photoshop i CMYK eller RGB - men
gemmer jeg dem i gråtoner fungerer det fint!

Så jeg fortår ikke hvorfor de bliver grove - blot fordi sorthvide fotos er
gemt i farver!

Opstår problemet pga. interpolering - eller pga. at sorthvide-billeder
bliver gemt som RGB eller CMYK!

> Formindsket i Photoshop eller i InDesign og hvis Photoshop,

Sort-hvide billeder er formindsket i Photoshop.
Farvefotos er formindsket i InDesign.

Er InDesign bedre til at interpolere ?
Det burde den jo ikke!

> flueben i Image -> Image Size -> Resample Image eller ej?

Billeder -> Billedstørrelse
Der er to flueben:
- Bevar proportioner
- Nye billeddata
Det er ikke dem du mener, vel?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-04-05 22:35

Carsten skrev:

> Ja, de bliver grove i den endelige PDF, som jeg laver ud
> fra min InDesign EPS-fil!
>
> Men kun de sorthvide fotos!

Og _kun_ i den færdige PDF. Ikke når du genåbner JPEG-billedet
i Photoshop igen? Hvis de ikke er grove når du genåbner dem i
Photoshop, så er det jo nok ikke i Photoshop, det går galt.

> De sort/hvide fotos er blevet formindsket rigtigt meget -
> fordi jeg modtog dem fra en proff. fotograf i tiff-format.
> Jeg formindskede dem meget - og gemte dem som jpg. - inden jeg
> satte dem ind i INDesign!

Så går jeg også ud fra, at billederne så udmærkede ud i Photoshop
inden du gemte som JPEG og gør det formentlig også, hvis du åbner
dem i Photoshop igen.

> De sorthvide fotos har været gemt fra Photoshop i CMYK eller
> RGB - men gemmer jeg dem i gråtoner fungerer det fint!

Min teori er stadig, at dine billeder bliver interpoleret i
Distiller, når du kører din EPS-fil igennem dér, eller også sker
det i InDesign når du laver EPS-filen. Hvordan laver du EPS-filen
fra InDesign? Eksporterer du til EPS via Filer > Eksporter?

> Er InDesign bedre til at interpolere ?

InDesign kan ikke interpolere. Når du gør et billede mindre i
InDesign svarer det til at fjerne fluebenet i 'Nye billeddata' inde
i Photoshop og enten gøre opløsningen større eller printstørrelsen
mindre. Det ændrer intet ved antallet af pixels i billedet, så ergo
bliver der ikke interpoleret.

> Billeder -> Billedstørrelse
> Der er to flueben:
> - Bevar proportioner
> - Nye billeddata
> Det er ikke dem du mener, vel?

Med flueben i 'Nye billeddata' interpolerer du, hvis du ændrer på
enten pixeldimensionerne (antal pixels i højden x bredden), print-
størrelsen eller opløsningen. Uden flueben i 'Nye billeddata' ændrer
du kun på printstørrelsen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-04-05 23:35

> Og _kun_ i den færdige PDF.

Korrekt. _Kun_ i den færdige PDF.
Ikke når jeg genåbner JPEG-billedet i Photoshop!
Jeg har også konkluderet at enten er i InDesign eller Destilleren!

> Så går jeg også ud fra, at billederne så udmærkede ud i Photoshop
> inden du gemte som JPEG og gør det formentlig også, hvis du åbner
> dem i Photoshop igen.

Ja, så udmærkede ud i Photoshop - både før og efter!

> [...]
> det i InDesign når du laver EPS-filen. Hvordan laver du EPS-filen
> fra InDesign? Eksporterer du til EPS via Filer > Eksporter?

Ja, Eksporterer til EPS via Filer > Eksporter!
Du har sikkert ret i din teori, men det er kun når sort-hvide-billeder er
gemt i CMYK/RGB at det går galt!
Og det virker mærkeligt!

> [...]
> i Photoshop og enten gøre opløsningen større eller printstørrelsen
> mindre. Det ændrer intet ved antallet af pixels i billedet, så ergo

Ok!
Alt andet lige vil det vil være bedre IKKE at interpolere og derfor IKKE
ændre på
ved antallet af pixels...
Det er vel bedre blot at ændre printstørrelsen, når man vil formidske et
foto?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-04-05 00:03

Carsten skrev:

> Jeg har også konkluderet at enten er i InDesign eller
> Destilleren!

Ja, det må det være.

> Ja, Eksporterer til EPS via Filer > Eksporter!

Står eksporten til 'Alle' i feltet 'Send data:' inde under
Avanceret-fanebladet? Altså i 'Eksporter EPS'-dialogboksen?
Hvis den står til det, så sker interpoleringen ikke i EPS-
eksporten.

Har du prøvet at eksportere direkte til PDF?

> Du har sikkert ret i din teori, men det er kun når
> sort-hvide-billeder er gemt i CMYK/RGB at det går galt!
> Og det virker mærkeligt!

Det kommer an på, hvilken indstilling du har valgt inde i
Distiller. Distiller kan snildt ske at køre med forskellige
indstillinger for farve- og gråtonebilleder.

> Det er vel bedre blot at ændre printstørrelsen, når man vil
> formidske et foto?

Hvis målet blot er et mindre printet billede fra InDesign så ja.
Hvis målet derimod er en mindre filstørrelse, så kan man vælge
at interpolerer, hvis der er plads til det. Altså, hvis det kan
lade sig gøre uden at det går ud over kvaliteten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 18-04-05 05:10

I øvrigt, når jeg eksporterer til PDF direkte fra InDesign, bliver filen
ernormt stor!

Også selvom jeg prøver at stille indstillingerne for eksport til de samme!

Jeg ved ikke om det er normalt ?

Fra : :-\) Carsten

Dato : 18-04-05 05:05

> Står eksporten til 'Alle' i feltet 'Send data:' inde under
> Avanceret-fanebladet? Altså i 'Eksporter EPS'-dialogboksen?

Ja, det gør den !

> Har du prøvet at eksportere direkte til PDF?

Ja, det har jeg. Men det skal sendes til en trykker, som enten trykker eller
printer det ud (Blad i 600 eksemplarer)
Trykkeren har fortalt mig, at InDesign 2.0 ikke er så god til at eksportere
til en PDF-fil, så han er ikke så glad for at man bruger InDesign til at
eksportere direkte til PDF. Hvorfor ved jeg ikke... men jeg tænkte at jeg
hellere måtte følge hans råd, når man ikke har en skid forstand på det!

Destiller kører med samme indstillinger for farve og gråtone.

Jeg har ikke rigtigt forstået, hvorfor sort/hvide-billeder gemmes som
farvefotos... men jeg må bare gemme dem i gråtone fra starten!
OG jeg har da lært meget af denne tråd!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-04-05 10:21

Carsten skrev:

> [...]
> at eksportere til en PDF-fil, så han er ikke så glad for at
> man bruger InDesign til at eksportere direkte til PDF. Hvorfor

InDesign 2.0 er ikke særlig god til at eksportere til PDF, da
den inkluderer alt for meget information i PDF-filen, hvilket
får filstørrelsen til at stige enormt, hvilket du så også selv
har oplevet. Jeg nævnede det også blot for at kontrollere, om
sort/hvide-billeder også blev grovkornede, når du gik den vej.

I den forbindelse må jeg nok også hellere nævne, at InDesign
CS (version 3.0) er langt bedre til at eksportere til PDF end
tidligere versioner.

> Jeg har ikke rigtigt forstået, hvorfor sort/hvide-billeder
> gemmes som farvefotos...

Det er vel fordi at du gemmer dem som farvefotos i Photoshop.

> men jeg må bare gemme dem i gråtone fra starten!

Det er også det mest normale at gøre. Der er ingen grund til at
bruge tre(RGB) eller fire(CMYK) farvekanaler på at beskrive et
billede, som kunne beskrives med en enkelt kanal. Det er måske
endda det der forvirrer Distiller.

--
Hilsen
Madsen