Andet multimedie
bentjuul 3670
Kornet print af dig.billede
Fra : Mr_Smith

Dato : 07-04-05 20:24

Hej!

Jeg har en række digitale fotos, nogle taget med lav - andre med høj
opløsning som skal udskrives på en fotoprinter.

Jeg har beskåret dem i 10cm*15cm, da det er størrelsen jeg skal bruge.

Når de bliver udskrevet er de meget kornede. Printeren har tidligere
printet knivskarpt.

Er der beskæringen som af en (for mig) ukendt årsag forringer kvaliteten?

//smith

Fra : emj

Dato : 08-04-05 07:16

Mr_Smith <no@spamspam.spam> skrev::

>Jeg har beskåret dem i 10cm*15cm, da det er størrelsen jeg skal bruge.
>
>Når de bliver udskrevet er de meget kornede. Printeren har tidligere
>printet knivskarpt.

Billederne skal mindst være 1000x1500 pixels, hvis de skal udskrives i
10x15 cm og du skal ikke komprimere jpg, der skal udskrives. Alle
jpg-filer er i forvejen komprimerede.

Hvad forstår du ved lav og høj opløsning?
Mener du i virkeligheden lav og høj komprimering?

>Er der beskæringen som af en (for mig) ukendt årsag forringer kvaliteten.
Afhænger af, hvor hårdt du komprimerer dine filer og ikke så meget af
beskæringen, som dog skal være mindst 1000x1500 pixels

Hilsen emj

Fra : Mr_Smith

Dato : 08-04-05 18:30

emj wrote:

> Hvad forstår du ved lav og høj opløsning?
> Mener du i virkeligheden lav og høj komprimering?

Jeg mener at nogle af dem er i 800x600 (lav) og andre i en højere
opløsning (kan ikke huske det nøjagt - ligger på arbejdet).

> Afhænger af, hvor hårdt du komprimerer dine filer og ikke så meget af
> beskæringen, som dog skal være mindst 1000x1500 pixels

Ok, 1000x1500 vil jeg huske som tommelfingerregel.

//smith

Fra : emj

Dato : 08-04-05 22:51

Mr_Smith <no@spamspam.spam> skrev::

>Jeg mener at nogle af dem er i 800x600 (lav)

Ja, det kan du udskrive fine 5cm x6,75 cm udskrifter af.
Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-04-05 13:45

"Mr_Smith" <no@spamspam.spam> skrev i en meddelelse

> Ok, 1000x1500 vil jeg huske som tommelfingerregel.
>
> //smith
+++++++++++++++++++++

Hej Smith.

I Bilka's folder med oplysninger til digital print står der til størelsen
til 10x15 - Acceptabel kvalitet 593x872 pixels og optimal kvalitet 1186x1744
pixels.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : emj

Dato : 09-04-05 15:37

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev::

>I Bilka's folder med oplysninger til digital print står der til størelsen
>til 10x15 - Acceptabel kvalitet 593x872 pixels og optimal kvalitet 1186x1744
>pixels.

10x15 cm kræver at forholdet mellen højde og bredde er 2:3 uanset
hvem, man lader udskrive sit billede.. Imidlertid er 600x800 altså en
for dårlig og en forkert opsløsning og svarer til 3:4 .
600 x 900 (2:3) er acceptaelt, hvis man ikke har bedre opløsning.

Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-04-05 16:45

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev::
>

> 10x15 cm kræver at forholdet mellen højde og bredde er 2:3 uanset
> hvem, man lader udskrive sit billede..
> Hilsen emj
++++++++++++++++++

Har jeg påstået andet?

Fra : RoJo

Dato : 08-04-05 07:14

On 07/04/05 21:24, in article JNf5e.1077$3N5.167@news.get2net.dk, "Mr_Smith"
<no@spamspam.spam> wrote:

> [...]
> printet knivskarpt.
>
> Er der beskæringen som af en (for mig) ukendt årsag forringer kvaliteten?

Det er garanteret dine printerindstillinger - Har du indstillet den til
photopapir? Bedste udskrivningskvalitet?

Mvh RoJo

Fra : Mr_Smith

Dato : 08-04-05 18:31

RoJo wrote:
> Det er garanteret dine printerindstillinger - Har du indstillet den til
> photopapir? Bedste udskrivningskvalitet?

Det kan godt være det er der den er gal. Den var sat til "automatisk".
Prøver at ændre på det.

//smith