Andet multimedie
bentjuul 3670
Dansk?
Fra : Niels Lauritsen

Dato : 03-04-05 22:14

Kære alle.
Var det ikke muligt at man kunne bruge de danske gloser i Photoshop, så vi
der ikke er så engelskyndige, lettere kunne følge med i nyhedsgruppen?
Jeg ved godt at der findes en dansk oversættelse, men det er så besværligt
at skulle finde de rette gloser igen og igen.
Og så er det jo også en dansk nyhedsgruppe ik?
Venlig hilsen Niels

Fra : emj

Dato : 03-04-05 22:35

"Niels Lauritsen" <niels-me@post2.tele.dk> skrev::

>Var det ikke muligt at man kunne bruge de danske gloser i Photoshop, så vi
>der ikke er så engelskyndige, lettere kunne følge med i nyhedsgruppen?

De danske oversættelser er der ingen, der kender betydningen af.
Fagsproget er engelsk og man kan lige så godt lære de rigtige ord fra
starten af.
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-05 22:59

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> De danske oversættelser er der ingen, der kender betydningen af.
> Fagsproget er engelsk og man kan lige så godt lære de rigtige ord fra
> starten af.
> Hilsen emj

Det var da besynderligt.
Jeg vil da tillade mig at kalde mig fagmand og i de mindst 15 år jeg har
brugt Photoshop har vi altid snakket dansk.
Det har da sine fordele, når programmet er på dansk og manualen er på dansk.

Man kunne have en mistanke om at en del foretrækker de engelske gloser,
måske er fordi det er nemmere at få fat i en piratkopi på engelsk. Jeg ved
det ikke bare en tanke.

--
mvh kajo

Fra : Hansen

Dato : 04-04-05 00:14

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske er fordi det er nemmere at få fat i en piratkopi på engelsk. Jeg ved

Og så er der jo en del, der heller ikke forstår engelsk, men tror, det er
finere at bruge udenlandske ord, som de ikke kender betydnikngen af.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 08:41

"Hansen" <Hansen@lynge.gø> skrev i en meddelelse

> Og så er der jo en del, der heller ikke forstår engelsk, men tror, det er
> finere at bruge udenlandske ord, som de ikke kender betydnikngen af.

Og så er der den logiske og simple forklaring at mange af os kører engelske
versioner, fordi de er billigere...

Jeg personligt har intet imod at prøve at tale dansk, men jeg kan ikke, for
jeg ved faktisk ikke hvad der står i den danske oversættelse.
Til gengæld kan der være store fordele i, at man lærer sig de engelske
udtryk. Det åbner for en meget stor verden af tutorials mv. på nettet (inkl.
Adobes eget site).

/Per

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-04-05 20:00

Kajo wrote:
> Jeg vil da tillade mig at kalde mig fagmand og i de mindst 15 år jeg har
> brugt Photoshop har vi altid snakket dansk.

*Mindst* 15 år ligefrem? Svjv kom PS version 1.0 netop i starten af 1990
så du har altså været med fra dag ét med DK-version?

> Man kunne have en mistanke om at en del foretrækker de engelske gloser,
> måske er fordi det er nemmere at få fat i en piratkopi på engelsk. Jeg ved
> det ikke bare en tanke.

Hold du bare dine tanker for dig selv ("Tyv tror hver mand stjæler?").
Jeg har da netop købt min engelske udgave af CS-pakken fordi jeg afskyr
de alt for håbløse danske softwareoversættelser.

--
med venlig hilsen
Kim Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 21:32

"Kim Jensen" <skrev i en meddelelse

> *Mindst* 15 år ligefrem? Svjv kom PS version 1.0 netop i starten af 1990
> så du har altså været med fra dag ét med DK-version?

Godt regnet ud fra 1990 - 2005 = 15 år.
Hvorvidt det lige er 5 - 10 eller 15 år er egenligt ligegyldigt,
diskussionen drejede sig mere om hvorvidt fagfolk bruger engelsk eller dansk
version.

> Hold du bare dine tanker for dig selv ("Tyv tror hver mand stjæler?").

Uha der var nok en der følte sig gået for nær. Nu er jo heldigvis tilladt at
tænke lige hvad man vil.
Personligt har jeg ingen grund til at stjæle (firmaet betaler).

> Jeg har da netop købt min engelske udgave af CS-pakken fordi jeg afskyr
> de alt for håbløse danske softwareoversættelser.

Jamen held og lykke med det. Det må jo være rart at være sådan en
sprogbegavelse.

--
mvh kajo

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-04-05 21:56

> Godt regnet ud fra 1990 - 2005 = 15 år.
> Hvorvidt det lige er 5 - 10 eller 15 år er egenligt ligegyldigt,
> diskussionen drejede sig mere om hvorvidt fagfolk bruger engelsk eller dansk
> version.

Hvorfor føler du så behov for at nævne dine mange års erfaring?

> Uha der var nok en der følte sig gået for nær.

Øh - netop nej.

> Jamen held og lykke med det. Det må jo være rart at være sådan en
> sprogbegavelse.

Sprogbegavelse, ligefrem? Det er vel ikke nogen skam at kunne begå sig
på - og forstå - andet end det danske sprog. Man lærer det sågar
allerede i folkeskolen nu om dage.

Jeg fornemmer ikke at vores debat bidrager særligt til det oprindelige
indlæg. Vi kan vist blot konstatere, at folk har vidt forskellige grunde
til at vælge den sprogversion de nu engang gør.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 23:10

> Hvorfor føler du så behov for at nævne dine mange års erfaring?

Jeg nævnte det udelukkende fordi det blev påstået at fagsproget skulle være
engelsk,
eftersom jeg i en del år har levet af at kunne betjene bl.a. photoshop
tillader jeg derfor at betragte mig som fagmand,
men påstanden om at fagsproget skulle være engelsk har jeg aldrig før været
udenfor ej heller på kurser jeg har deltaget i.

> Sprogbegavelse, ligefrem? Det er vel ikke nogen skam at kunne begå sig
> på - og forstå - andet end det danske sprog. Man lærer det sågar
> allerede i folkeskolen nu om dage.

Jeg tvivler på at man i folkeskolen, lærer så meget sprog at man kan
gennemskue, at softwareoversættelsen er håbløs.

Hvorom alting er, kan vi jo blot tage konstatere at den engelske version af
photoshop, er den foretrukne her i gruppen.

--
mvh kajo

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 05-04-05 12:59

> [...]
> brugt Photoshop har vi altid snakket dansk.
> Det har da sine fordele, når programmet er på dansk og manualen er på

Der fulgte ingen manual med til min Photoshop - ej heller InDesign,
Illustrator eller GoLive som også var med i pakken... så der er ikke nogen
bog at slå op i som i gamle dage for mig.

> Man kunne have en mistanke om at en del foretrækker de engelske gloser,
> måske er fordi det er nemmere at få fat i en piratkopi på engelsk. Jeg ved
> det ikke bare en tanke.

Din mistanke hjælper vel ikke på sprogkundskaberne..? Om det er en
piratversion eller en legal version du bruger gør dig vel hverken dårligere
eller bedre til engelsk?

Personligt bruger jeg engelsk version af flg. grunde:

1. De er billigere end de danske

2. Opdateringer og fejlrettelser kommer typisk hurtigere til engelske
versioner end de danske

3. Jeg har brugt engelsk lige fra starten, og forskellige menupunkters navne
kan jeg bedre li' på engelsk end de danske som jeg ind i mellem hører omtalt
her i gruppen. Desuden er det da heller ikke ord jeg kender oversættelsen
på - jeg har heller ikke brug for at vide den, kun at vide hvilken funktion
den har.

Jeg siger din mistanke er ubegrundet - det er bare ikke alle der foretrækker
en dansk version selvom de har valget

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : pwee

Dato : 03-04-05 23:06

"Niels Lauritsen" <niels-me@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at skulle finde de rette gloser igen og igen.
> Og så er det jo også en dansk nyhedsgruppe ik?

Du har delvis ret, det ville nok hjælpe en hel del brugere, at det var
danske menuer,
det er bare svært for os med engelske udgaver af softwaren, at give "gode"
råd, og gætte
sig til hvad eller mindre sprogkyndige har oversat det engelske til,
tåbeligheder er ofte set.
godt nok er det en dansk nyhedsgruppe, men alligevel dækkende et bredt
område
og så er al computersprog i bund og grund engelsk og oversat til dansk, i
mange
tilfælde ganske uforståeligt.
Da jeg i hine tider startede med dette medie, kunne jeg ikke andet end mit
ringe
skoleengelsk, hvad gjorde en uvidende,,,3 FOF kurser til ganske billige
penge.
og et intensivt i teknisk engelsk.
//peewe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-05 23:43

Niels Lauritsen skrev:

> Var det ikke muligt at man kunne bruge de danske gloser i
> Photoshop, så vi der ikke er så engelskyndige, lettere kunne
> følge med i nyhedsgruppen?

En debatgruppe bliver nu engang skabt af dem der skriver i den.
Hvis en spørger sidder med et engelsk program så er det vel ganske
naturligt at give hjælp på engelsk, eller vil du virkelig have at
gruppens skribenter også skal tage hensyn til det tavse flertal,
som ikke forstår engelsk og som heller ikke orker at bruge Google
eller en ordbog?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dennis Seide

Dato : 04-04-05 09:04

in article 42505c98$0$73701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, Niels Lauritsen
at niels-me@post2.tele.dk wrote on 03/04/05 23:13:

> [...]
> at skulle finde de rette gloser igen og igen.
> Og så er det jo også en dansk nyhedsgruppe ik?

Hej Niels

I min verden er det kotume at man blot spørger, hvis der er noget man er i
tvivl om (fremfor at bede andre mennesker om at indrette sig). Det er ikke
sikkert at vi med en kirurgs præcision kan oversætte det engelske udtryk med
et dansk, men altså - spørg, og så finder vi vel ud af noget??

Må indrømme at jeg har ret svært at se problematikken.

/dennis