Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobeprodukter: DK eller UK/US version?
Fra : Italia2004

Dato : 31-03-05 14:09

Hej

Jeg står foran at skulle investere i nogle af Adobes produkter (ID,
Illu, PS), og spekulerer på hvad der er bedst at investere i, dansk-
eller engelsksprogede versioner?

Der er masser af engelsksprogede ressourser på nettet, hvilket taler for
de engelske versioner, men der er sikkert også ting der taler for at
vælge danske versioner, men spørgsmålet er bare hvilke?

Håber gruppen kan hjælpe mig med "for og imod" i denne sag før jeg ofrer
alle spareskillingerne på de "forkerte" versioner.

Hilsen
Mogens

--
Oplev en ferie i Italien på http://italia2004.1go.dk/
Meget billigere end at være der selv!

Fra : KNL DtP

Dato : 31-03-05 14:39

"Italia2004" <italia2004@users.1go.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg står foran at skulle investere i nogle af Adobes produkter (ID,
> Illu, PS), og spekulerer på hvad der er bedst at investere i, dansk-
> eller engelsksprogede versioner?

Jeg vil til en hver tid vælge de engelske udgaver!

Dels er hovedparten af tutorials på Internettet på engelsk, som du selv
skriver, men prisen på en engelsk CS-pakke er også lavere end en tilsvarende
dansk:

Ravenholm har Adobe Creative Suite Premium for PC/Mac til kr. 11.949 for
DK-sprog og kr. 9.290 for tilsvarende UK-sprog (begge priser er ex. moms).
Altså en besparelse på over 3.300 kr. inkl. moms!

Det går hurtigt med at vende sig til de engelske udtryk - og helt ærligt, så
lyder 'Gummistempel' altså komisk : )

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 31-03-05 15:03

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det går hurtigt med at vende sig til de engelske udtryk - og helt ærligt,
> så
> lyder 'Gummistempel' altså komisk : )

Udvælgelsesværktøjer klinger heller ikke helt så godt i min ører som
Selection Tools.
Men det er måske bare snobberi...

/Per

Fra : Italia2004

Dato : 31-03-05 15:20

KNL DtP wrote:

> [...]
> for DK-sprog og kr. 9.290 for tilsvarende UK-sprog (begge priser er
> ex. moms). Altså en besparelse på over 3.300 kr. inkl. moms!

Tak for hurtigt svar.

Jeg havde selv bemærket den "lille" prisforskel og tænkte derfor, at der
måtte være et "catch", fx. noget med grundindstillinger (papirformater,
farver mm), ordbog/orddeling og evt. andet der ville gøre de engelske
versioner uegnede til danske forhold.

Men du har ingen problemer i den retning?

> Det går hurtigt med at vende sig til de engelske udtryk - og helt
> ærligt, så lyder 'Gummistempel' altså komisk : )
>
> MVH
> Kristian www.knl-dtp.dk

Jeg er absolut ikke bange for det engelske, og "Gummistempel" lyder
ganske mærkværdigt, medmindre det rent faktisk *er* et gummistempel.

mvh
Mogens

Fra : KNL DtP

Dato : 31-03-05 15:38

"Italia2004" <italia2004@users.1go.invalid> skrev i en meddelelse

> Tak for hurtigt svar.

Det var så lidt!

> Men du har ingen problemer i den retning?

Nej, du vælger bare cm eller mm som dit standardmål. A4-ark ligger også som i
listen over normale papirmål. Default farveprofiler står vist til noget
amerikansk, men kan naturligvis ændres til Euroscale eller man kan downloade
de nye ISO-profiler. I InDesign Svjv. så er der ingen reel forskel mellem de
to udgaver ud over navnene på menuerne - det kan være Madsen ved noget mere om
dette?

> Jeg er absolut ikke bange for det engelske, og "Gummistempel" lyder
> ganske mærkværdigt, medmindre det rent faktisk *er* et gummistempel.

:)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-05 22:43

KNL DtP skrev:

> Svjv. så er der ingen reel forskel mellem de to udgaver ud
> over navnene på menuerne [..]

Der er stort set ingen forskel nej. Jeg mener ikke at der er
flere end dem, som du allerede har nævnt lige bortset fra, at
den danske InDesign CS kører med dansk ordbog som standard, men
det ville vel også være mærkeligt andet.

Jeg har altid personligt foretrukket de engelske udgaver, men
på jobbet bruger vi danske, hvilket nu egentlig også er rart
nok, når man har vænnet sig til det. Mange af udtrykkene i de
danske Adobe-programmer er bare noget fordansket sludder og
specielt i hjælpen. Man kan tydeligt se at flere af emnerne i
hjælpen er direkte oversat fra engelsk, hvilket nogle gange
bliver til det rene volapyk efter min mening.

Alligevel så tror jeg dog at de fleste helst vil have et dansk
program og specielt hvis de er helt grønne i brugen af det, men
jeg er helt enig med dig i, at der er bedre mulighed for at finde
engelske tutorials på nettet og så bliver det noget rod, hvis man
sidder med en dansk version. Det kræver dog selvfølgelig at man
forstår lidt engelsk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 31-03-05 22:38

fItalia2004 <italia2004@users.1go.invalid> wrote:

> [...]
> de engelske versioner, men der er sikkert også ting der taler for at
> vælge danske versioner, men spørgsmålet er bare hvilke?

De engelske versioner rettes hurtige for fejl og mangler.

--
Venlig hilsen Nina Storm