Andet multimedie
bentjuul 3670
Min Photoshop går amok!?!?
Fra : Ronnie Poulsen

Dato : 29-03-05 17:13

Jeg har et kæmpe problem med skærmprofilen eller hvad den hedder i
Photoshop 7. Alle farverne er lyserøde.. i alle nuancer.. jeg kan slet
ikk ændre til andre farver end lyserød. Og hvis jeg åbner et billede
blir det også lyserødt. Jeg har aldrig oplevet dette før og har været
inde og rode rundt i "color settings" og "working spaces" for at se om
jeg kunne få styr på det men uden held. Jeg fik dog ændret et eller
andet på et tidspunkt så alle farverne bare var grønne istedet for
lyserød.. hehe.. men det hjælper jo ikk meget..

Er der nogen der kan hjælpe???

Ronnie

P.S. kan det ha noget med forkert driver til grafikkortet når det kun er
i Photoshop jeg har problemer??

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-03-05 20:26

Ronnie Poulsen skrev:

> Jeg har aldrig oplevet dette før og har været inde og rode
> rundt i "color settings" og "working spaces" for at se om jeg
> kunne få styr på det men uden held.

Det er heller ikke derinde du skal "rode".
Du skal ind i Kontrolpanel > Adobe Gamma, hvis det er Windows,
du sidder med. Din nuværende monitorprofil er defekt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ronnie Poulsen

Dato : 29-03-05 22:15

YEEEEEEEEES!!!... Så fik jeg styr på det

Gik ind i Adobe Gamma og lavede en ny profil og loadede den derefter i
PS.. Så nu virker det..

Mange tak for hjælpen Madsen

Ronnie

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-03-05 22:22

Ronnie Poulsen skrev:

> YEEEEEEEEES!!!... Så fik jeg styr på det

Herligt.

> Gik ind i Adobe Gamma og lavede en ny profil og loadede den
> derefter i PS.. Så nu virker det..

Hvad mener du helt præcist med "loadede den derefter i PS" ?
Valgte du den som RGB-arbejdsrum (Working Space) inde i farve-
indstillingerne? Hvis ja, så er det ikke planen at man skal
gøre det.

> Mange tak for hjælpen Madsen

Velbekomme. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ronnie Poulsen

Dato : 29-03-05 23:51

Jo jeg lavede først profilen i adobe gamma og så gik jeg ind i color
settings og loadede den profil ind i working spaces der hvor der står
RGB... det var jeg nødt til.. det var først derefter det virkede..
hvordan skal det ellers gøres??

Ronnie

Fra : Ronnie Poulsen

Dato : 29-03-05 23:55

Nu gik jeg så lige ind i PS og prøvede at ændre Working spaces til den
der hedder noget med "sRGB" og det virker stadig... mærkeligt at det så
ikk gjorde før

Nå men tak for hjælpen alligevel

Ronnie

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-03-05 15:46

> [...]
> Valgte du den som RGB-arbejdsrum (Working Space) inde i farve-
> indstillingerne? Hvis ja, så er det ikke planen at man skal

[KLIP]
> --
> Hilsen
> Madsen
++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Hvad skal man så gøre med den profil man har lavet ? Bare lade den være?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-03-05 00:17

Ronnie Poulsen skrev:

> Nu gik jeg så lige ind i PS og prøvede at ændre Working spaces
> til den der hedder noget med "sRGB" og det virker stadig...
> mærkeligt at det så ikk gjorde før

Det er nok fordi at din monitorprofil nu er ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-03-05 00:17

Ronnie Poulsen skrev:

> [...]
> hvor der står RGB... det var jeg nødt til.. det var først
> derefter det virkede.. hvordan skal det ellers gøres??

Det er planen at du skal vælge f.eks. Adobe RGB eller sRGB afhængig
af hvad du klargør billeder til. sRGB er mere eller mindre standarden,
hvis man klargør billeder til webbrug og Adobe RGB, hvis man klargør
billeder til tryk eller højkvalitetsprint.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-03-05 17:22

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvad skal man så gøre med den profil man har lavet ? Bare lade
> den være?

I langt de fleste tilfælde ja(*). Det eneste man lige bør gøre
er at kontrollere, om Photoshop bruger den rigtige monitorprofil.
Altså den profil, som man har skabt vha. Adobe Gamma, eller hvad
man nu end har brugt til det. Det burde ske helt automatisk og
gør det som regel også, men specielt under Windows kan det gå
galt, da der er mulighed for at have flere profiler stående inde
under Kontrolpanel > Skærm > Indstillinger > Avanceret > Farve-
styring.

Man kan kontrollere hvilken monitorprofil Photoshop bruger ved
at gå ind i farveindstillingerne (Shift + Ctrl + K) og klikke på
pilen ud for RGB i afsnittet Arbejdsrum (Working Space).
I den menu er der et punkt som hedder Skærm-RGB (Monitor RGB) og
der skal navnet på monitorprofilen stå. Min monitorprofil hedder
VP201s, så hos mig står der: 'Skærm-RGB - VP201s', så Photoshop
bruger den rigtige profil i mit tilfælde. Hvis man har et andet
navn stående dér, end det man valgte at kalde profilen i Adobe
Gamma, så er der noget galt.

(*) Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste eksempel, hvor det
er en fordel at have sin monitorprofil valgt som RGB-arbejdsrum.
Det skulle da lige være hvis man gerne vil have Photoshop til
at vise de samme farver, som man ser i sine ikke-farvestyrede
programmer, men der er langt bedre måder at opnå det på.
Der er jo f.eks. Korrekturfarver (Soft Proof) eller man kan vælge
at tildele (Assign) sin monitorprofil til det billede, som man
gerne vil have til at ligne det man ser i sine ikke-farvestyrede
programmer (Internet Explorer f.eks.).

Læs evt.:
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/ce9b7f98ae78786c>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-04-05 15:16

> [...]
> at tildele (Assign) sin monitorprofil til det billede, som man
> gerne vil have til at ligne det man ser i sine ikke-farvestyrede

Hej Thomas.

Tak for et grundigt svar.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.