Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop CS
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-03-05 19:05

Hej NG.

Hvis nu jeg har tre lag, og jeg vil justere to af lagene, hvordan gør jeg
det i Adobe Photoshop CS? Kan kun justere et af lagene af gangen.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-03-05 23:47

Jørgen Nielsen skrev:

> Hvis nu jeg har tre lag, og jeg vil justere to af lagene,
> hvordan gør jeg det i Adobe Photoshop CS?

Hvilken justering ønsker du at foretage?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-03-05 13:39

> Hvilken justering ønsker du at foretage?
>
> --
> Hilsen
> Madsen
++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Ikke nogen bestemt lige pt. men det kunne være noget kontrast eller
farvemætning, jeg har bare været ude for det nogle gange, for tænkte det
kunne være rart, at man kunne nøjes med at justere nogle af lagene.

Fra : Ronni Jonassen

Dato : 26-03-05 14:17

On 26/03/05 13:38, in article 424556fc$0$232$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> farvemætning, jeg har bare været ude for det nogle gange, for tænkte det
> kunne være rart, at man kunne nøjes med at justere nogle af lagene.

Hej Jørgen

Det kan du skam også.
Ovre I din lag-palette er der I bunden nogle små ikoner... Den ene er en
layer ajustment (cirkel som er halvt sort/hvid). Her kan du oprette et
justeringslag. Dette ændrer dog også på alle lag... Men hvis du lægger
justeringslaget lige over det lag du vil justere... Holder ALT nede og
klikker lige mellem de 2 lag, så hopper justeringen et hak til højre og
gælder nu kun for underliggende lag.

Mvh Ronni

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-03-05 16:44

"Ronni Jonassen" <rjonassen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> justeringslaget lige over det lag du vil justere... Holder ALT nede og
> klikker lige mellem de 2 lag, så hopper justeringen et hak til højre og

++++++++++++++++++++

Hej Ronni.

Det var vel nok smart. Tak for det Ronni Det virkede også lidt mærkeligt
at man ikke kunne.

Fra : cogco

Dato : 26-03-05 23:55

> ++++++++++++++++++++
>
> Hej Ronni.
>
> Det var vel nok smart. Tak for det Ronni Det virkede også lidt
> mærkeligt at man ikke kunne.
>
> --
> Mvh. Jørgen Nielsen.

Hvad så hvis man har 29 lag og gerne vil justere på de 13 midterste.
Så er man jo stadig nødt til at lave et justeringslag for hver af de 13 lag,
da tricket med at "holde ALT nede og klikke lige mellem 2 lag" jo kun virker
på et lag, nemlig det der ligger udmiddelbart under justeringslaget.

Jeg synes det ville være smart, hvis man kunne smide et justeringslag på en
hel mappe.
Så kunne man nemlig lægge de 13 nævnte lag ind i en mappe og så justere dem
på den måde.

Men siden man ikke kan det, er det sikkert fordi, det ville give konflikter
i en eller anden retning, jeg ikke lige kan gennemskue her.

mvh
Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-05 00:19

cogco skrev:

> Hvad så hvis man har 29 lag og gerne vil justere på de 13
> midterste.

Så kunne man f.eks. smide de 13 midterste ind i et sæt med et
justeringslag øverst og stille sættet til 'Normal' i stedet
for 'Pass Through'.

På følgende screenshot vil kun lag 1, 2 og 3 blive berørt af
justeringslaget. Lag 0 vil ikke blive berørt fordi blandings-
tilstanden på sættet er stillet til 'Normal'.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/set.png>.

--
Hilsen
Madsen