Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Photoshop vs. CorelDraw
Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 25-03-05 14:31

Jeg er selv en glad bruger af Adobe Photoshop, men er kommet til at tænke
på hvor CorelDraw er blevet af? Jeg synes, at man tidligere jævnligt
hørte navnet, og har uden at vide bedre, altid defineret det som noget
godt og dyrt. Men hvor står det i forhold til Adobe Photoshop i dag?

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-03-05 16:20

Lene Skov Mikkelsen skrev:

>Jeg er selv en glad bruger af Adobe Photoshop, men er kommet til at tænke
>på hvor CorelDraw er blevet af?

Corel Draw er en helt anden type program end Photoshop, det er
til vektorgrafik, hvor Photoshop er til bitmaps.

Lidt populært, sagt Draw til stregtegninger og Photoshop til
fotos.

Adobe tilsvarende program er Illustrator.

Men generelt er Corels programmer vist ved at gå i glemmebogen.
--
Knud

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-05 16:53

Lene Skov Mikkelsen <pivnu@loveletters.dk> wrote:

> [...]
> hørte navnet, og har uden at vide bedre, altid defineret det som noget
> godt og dyrt. Men hvor står det i forhold til Adobe Photoshop i dag?

<http://www.corel.com/servlet/Satellite?pagename=Corel3/Products/Display
&pid=1047022690654>
M.

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 25-03-05 17:25

Hej Lene

Vi er stadig nogle Corel brugere her i gruppen.

Jeg er glad for at du er glad for dit Adobe program. Personligt foretrækker
jeg Corel's tankegang og brugervenlighed, samt det ekstra praktiske hjælpe
programmer som du får med når du køber CorelDraw pakken. Som andre har
nævnt, så er Photoshop og Draw - 2 vidt forskellige program typer, det ene
er til streg og det andet er til billeder.

Som knud nævnte, så er der ikke særlig meget debat om Draw eller for den
sags skyld Illustrator her i denne NG. Så jeg er såmænd også af den
opfattelse af Illustrator måske også er ved at gå i glemmebogen.

Bruger selv Corel Ventura og Corel Graphic Suite (Draw, Photopaint, Trace og
Capture).

Corel Draw lever og har det rigtigt godt.

Mvh
Anders

Fra : Kurt Lund

Dato : 25-03-05 20:00

"Anders Rehhoff" skrev:

> Som knud nævnte, så er der ikke særlig meget debat om Draw eller for den
> sags skyld Illustrator her i denne NG. Så jeg er såmænd også af den
> opfattelse af Illustrator måske også er ved at gå i glemmebogen.

Uden at det kan tages som andet end et meget groft fingerpeg, så kan jeg
fortælle, at jeg før jul var ude at besøge 18 grafiske virksomheder i
østjylland med Horsens som centrum. Alle stederne brugte de Illustrator. Kun
et enkelt sted havde de en licens til CorelDraw! som de kørte sideløbende.

Hvad der også var tankevækkende var, at alle på nær to enten var gået over
til Indesign eller var i gang med migreringsprocessen. De resterende to
holder sig foreløbig til QuarkXpress.

Man kan mene om det hvad man vil, men jeg håber at både Corel, Macromedia og
Quark m.fl. formår at udvikle programmer (og ikke mindst markedsføre dem),
der kan være et reelt alternativ til Adobe. Monopoler er aldrig af det
gode - vi skal ikke se længere end til Microsoft.

> Corel Draw lever og har det rigtigt godt.

Det er jeg da glad for at høre.

--
Kurt Lund

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-05 23:50

"Kurt Lund" skrev i en meddelelse

> Hvad der også var tankevækkende var, at alle på nær to enten var gået over
> til Indesign eller var i gang med migreringsprocessen. De resterende to
> holder sig foreløbig til QuarkXpress.

Mon ikke det skyldes, at du kan få Photoshop, Illustrator, Indesign plus et
par programmer yderliger, i en samlet pakke, som er billigere en QuarkXpress
alene.

--
mvh kajo

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-03-05 11:36

"Kajo" skrev:

> [...]
> et
> par programmer yderliger, i en samlet pakke, som er billigere en

Det kunne man umiddelbart godt tro, men så enkelt er det nok ikke.
Investering i nye programmer/opdateringer er den mindste del af udgiften.
Uddannelse i brug af nyt software udgør en langt større del af de samlede
omkostninger. Derfor er det endnu mere imponerende, hvor hurtigt Adobe får
smidt QuarkXpress på gaden. Ingen tvivl om, at det er Quarks egen skyld.
Hvilket andet softwarefirma lader så meget hånt om deres brugere, at de ikke
laver væsentlige forbedringer i deres produkt i hele 11 år?

--
Kurt Lund

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 12:47

> [...]
ikke
> laver væsentlige forbedringer i deres produkt i hele 11 år?

Jeg burde næsten kopiere dit indlæg og vise det til ledelsen i firmaet hvor
jeg arbejder.
Introduktionen til Indesign på min arbejdsplads, bestod i et et-dagskursus
til 5 ud af ca. 30 medarbejdere, for ca. 5mdr. siden.
Det er så meningen, at vi hen af vejen skal drage vores egen
erfaring/konklusion, hvorvidt vi skal skifte fra QuarkXoress til Indesign.
Men det er lidt svært at sætte sig ind i et nyt program, og samtidig klare
den daglige produktion.
Så indtil videre er det blevet til at jeg konverterer Quarkdokumenter til
Indesign og laver de fancy ting der.

Men ingen tvivl om at Quark halter langt bagefter.

--
mvh kajo

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-05 07:55

Anders Rehhoff <arehhoff@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

> [...]

> sags skyld Illustrator her i denne NG. Så jeg er såmænd også af den
> opfattelse af Illustrator måske også er ved at gå i glemmebogen.

Nå, nå Anders Min Illustrator arbejder da hver dag
M.